هوس زیر درختان نارون

«هوس زیر درختان نارون» اثری است از یوجین اونیل (نمایش‌نامه‌نویس آمریکایی، از ۱۸۸۸ تا ۱۹۵۳) که در سال ۱۹۲۴ منتشر شده است. این نمایش‌نامه داستان مردی به نام افرایم کابوت را روایت می کند که همانند دیوارهای سنگی دور زمینش، سخت و انعطاف‌ناپذیر است.

درباره‌ی هوس زیر درختان نارون

هوس زیر درخت نارون نمایش‌نامه‌ای است که توسط یوجین اونیل، نویسنده‌ی اهل ایالات متحده آمریکا نوشته شده‌است.  کتاب هوس زیر درختان نارون، یکی از برترین نمایشنامه های یوجین اونیل است که برای اولین بار در سال ۱۹۲۴ به چاپ رسید.

کتاب هوس زیر درختان نارون، نشان دهنده ی تلاش اونیل در به کارگیری عناصر و موضوعات تراژدی های یونانی در محیطی روستایی در نیوانگلند است. می توان گفت که داستان این اثر از اسطوره های یونانی فدرا، هیپولیتوس و تزه الهام گرفته شده است.

یوجین گِلَدِستون اونیل در همه‌ی مکاتب، سبک‌ها و گونه‌های ادبی-نمایشی، طبع‌آزمایی کرده و با موفقیت و استقبال و تحسین منتقدان روبرو شده‌ است. به طوری که اسکار کارگیل و ژوزف وودکراچ او را بزرگ‌ترین نمایش‌نامه‌نویس آمریکایی و یکی از چند نمایش‌نامه‌نویس بزرگ جهان، به‌شمار آوردند و برخی نیز آثار او را با آثار سوفوکل و ویلیام شکسپیر مقایسه کرده‌اند و چند تن نیز چون اریک بنتلی بر آثار او خرده گرفته‌اند.

اما همگی به اهمیت و عظمت نمایش‌نامه‌ی میمون پشمالو به‌عنوان یکی از چند تراژدی نوگرای بزرگ در ادبیات نمایشی جهان، اذعان داشته و بیان عمیق و اسلوب استادانه‌ی تصنیف این تراژدی را بسیار ستوده‌اند.

نمایش‌نامه‌ی هوس زیر درختان نارون ، داستان مردی به نام افرایم کابوت را روایت می کند که همانند دیوارهای سنگی دور زمینش، سخت و انعطاف ناپذیر است. او که مردی سالخورده است، همسر جوان و جدیدش، اَبی، را به خانه می آورد اما پسرانش نمی توانند با این کار پدر کنار بیایند. یکی از آن ها خانه را ترک می کند اما باقی آن ها برای به دست آوردن ثروت خانوادگی نزد پدر می مانند. رویدادهای پس از این اتفاق، باعث رقم خوردن تراژدی بزرگی می شود.

کتاب هوس زیر درختان نارون در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۶۹ با بیش از ۱۵۰۰ رای و ۹۲ نقد و نظر است. هم‌چنین باید اشاره کرد که این کتاب در ایران با ترجمه‌ی هانیه مهر مطلق و بیتا دارابی به بازار عرضه شده است. لازم به ذکر است که اقتباس سینمایی موفقی نیز از این اثر به عمل آمده است.

داستان هوس زیر درختان نارون

داستان هوس زیر درختان نارون روایت‌کننده‌ی زندگی «افرائیم کابوت» در خانه‌ی روستایی و در سایه‌ی درخت نارون خود، در نیوانگلند در ۱۸۵۰، فاسد تیره‌بختی است که مزرعه‌ی خود را از همسر دوم خود که مرده، به ارث برده است. «ابن»، پسرش، از این همسر با نابرادری‌های بزرگ‌ترش «سیمئون» و «پیتر» کار می‌کند. «ابن» که به مادر مهربان و پاکزادش شباهت دارد، به دلیل آن که افرائیم با او بدرفتاری کرده، از او نفرت دارد.

 دیگر پسران نیز از رفتن به کالیفرنیا برای یافتن طلا بازمی‌مانند؛ چرا که می‌خواهند مزرعه را تصاحب کنند. ام‍ّا وقتی افرائیم، همسر سومی برای خود برمی‌گزیند. سیمون و پیتر سهم خود را به ابن می‌فروشند و به کالیفرنیا می‌روند. همسر سوم افرائیم، «ابی پونام»، بیوه‌ی جوان و آزمندی است که تنها هدفش تصاحب ثروت ابن است. از این رو ابن را می‌فریبد تا از او کودکی به دنیا بیاورد و این ثروت را صاحب شود. افرائیم از تولّد این پسر فرضی، شادمان است، ام‍ّا ابن وقتی درمی‌یابد که این کودک جدید وارث ثروتش خواهد بود، عشق ابی را که اکنون بی‌ریاست، رد می‌کند.

بخش‌‌هایی از هوس زیر درختان نارون

چشمان تیره و سرکش او، آدم را یاد چشمان حیوانی وحشی در اسارت می اندازد. هر روز، قفسی است که در آن اسیر شده اما او در درون، تسلیم نشده است. طراوت و سرزندگی سرکوب شده و خشم آلودی در او وجود دارد.

………………

آن ها به اندازه ی کافی قوی نبودند. فکر می کردند که خدا، آرام است. می خندیند. اما دیگر نمی خندند.

………………..

 آن ها مثل زنانی خسته هستند که روی سقف آن به سینه ها، دستان و موهایشان استراحت می دهند، و زمانی که باران بگیرد، اشک هایشان به شکلی یکنواخت جاری خواهد شد و روی دودکش ها خواهد پوسید.

 

چنانچه به کتاب «هوس زیر درختان نارون» علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین نمایش‌نامه‌ها و فیلم‌نامه‌ها در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه آشنا شوید.