دختر پرتقالی

«دختر پرتقالی» اثری است از یوستین گردر (نویسنده‌ی نروژی، متولد ۱۹۵۲) که در سال ۲۰۰۳ منتشر شده است. این کتاب به روایت ماجرای پسر نوجوانی می‌پردازد که ۱۱ سال بعد از مرگ پدرش، دست‌نوشته‌ای از او را می‌یابد.

درباره‌ی دختر پرتقالی

کتاب دختر پرتقالی از یوستین گردر در سال ۲۰۰۳ منتشر شده است. این کتاب داستان نوجوانی است به نام جورج که پدر او سال‌ها پیش در زمان کودکی جورج مرده است.

رمان دختر پرتقالی در حقیقت گفتگوی فلسفی و شاعرانه پدر و پسری است که در دو دوره‌ی مختلف زندگی کرده‌اند. پدر داستان زندگی خود و آشنایی با معشوقه‌اش را برای پسرش روایت می‌کند. پسر پس از خواندن این دست‌نوشته‌ها، دید تازه‌تری نسبت به سبک زندگی پیدا می‌کند.

رمان دختر پرتقالی فضایی را ایجاد می‌کند که موجب طرح سوالات فلسفی همانند زندگی، مرگ و عشق در ذهن مخاطب می‌شود، قالب داستان که به صورت نامه است و بیشتر به روایت زندگی دختر پرتغالی به شکلی پر رمز و راز می‌پردازد، موجب می‌شود این اثر به کتابی معماگونه تبدیل شود.

فیلمی با اقتباس از این رمان و با همین نام توسط اوا دا، کارگردان نرورژی ساخته شده که اثری درام و رمانتیک است و هم‌چون این کتاب به پرسش‌های مهمی در مورد وجود انسان و زندگی جواب می‌دهد.

کتاب دختر پرتقالی در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۹۲ با بیش از ۳۰ هزار ۲۸۰۰ نقد و نظر است. هم‌چنین باید اشاره کرد که این کتاب در ایران با ترجمه‌ی مترجمانی مانند مهوش خرمی‌پور، امید اقتداری، مهرداد بازیاری، مهناز ولی‌زاده و نازنین عرب به بازار عرضه شده است.

داستان دختر پرتقالی

در این داستان پسر یازده‌ساله‌ای به‌طور اتفاقی به دست‌نوشته‌ای از پدرش دست می‌یابد. در حالی که پدرش ۱۱ سال پیش به دلیل ابتلا به بیماری صعب‌العلاجی از دنیا رفته و در آستانه مرگ، نامه‌ی دور و درازی برای پسرش از خود به جا گذاشته‌است. به گفته مادرش، بیش‌ترین غم و اندوه پدر در آستانه مرگ این بوده‌است که پیش از آن که بتواند پسرش را بشناسد باید بمیرد.

در کنار این نامه، داستانی به نام «دختر پرتقالی» نیز به چشم می خورد. اما «دختر پرتقالی»، داستانی معمولی نیست، بلکه معمایی از گذشته است و به اتفاقی در دوران جوانی پدر جرج می پردازد: روزی پدر جرج سوار قطار شهری شد و دختر بسیار زیبایی را دید که کیسه ای بزرگ پر از پرتقال را محکم در دست گرفته بود. ناگهان قطار تکانی خورد و پرتقال ها به هوا پرتاب شدند. دختر بی اعتنا از قطار پیاده شد و رفت. حالا پدر جرج از جهانی دیگر از پسرش درخواست کمک کرده تا بالاخره معمای هویت دختر پرتقالی را حل کند.

دختر پرتقال گفتگوی فلسفی و شاعرانه بین پدر و پسری است که در دو زمان مختلف زیسته‌اند. پدر ماجرای آشنایی با دختری را به شیوه‌ای جذاب برای پسرش بازگو می‌کند. پسر با خواندن یادداشت‌های پدرش دید جدیدی نسبت به زندگی پیدا می‌کند.

بخشی از دختر پرتقالی

درست نمی‌دانستم که باید این داستان را باور کنم یا نه. هیچ‌گاه کسی نمی‌تواند یقین داشته باشد که پدر، مادر یا مادربزرگش حقیقت را گفته باشند به خصوص وقتی که موضوع حساسی هم در میان باشد. اما نمی‌دانم چرا کسی یازده سال پیش فکرش را به کار نینداخت که کامپیوتر پدرم را روشن کند که نامه‌ها را با آن نوشته بود.

این موضوع برای من معمای بزرگی است. البته شاید هم آن‌ها سعی کرده باشند که این کار را بکنند اما قوه‌ی تخیلشان چندان قوی نبوده که بتوانند رمز آن را در بیاورند در حالی که کامپیوتر ها در ان زمان پیچیده نبوده و رمز آن‌ها حداکثر هشت حرف داشته است. واقعا باورنکردنی است. بعد هم کامپیوتر پدر را در اتاق زیر شیروانی گذاشته بودند.

موضوع کامپیوتر پدر را بعدها به طور دقیق‌تری شرح می‌دهم. اما حالا دیگر پدرم باید صحبت کند و من هم در لابه‌لای حرف‌های او نقد و تفسیر خودم را خواهم داشت و در پایان هم شرحی بر آن خواهم نوشت و باید این‌طور باشد زیرا پدرم در نامه‌ی مفصل و طولانیش سوال‌های پرمعنی و مشکلی کرده و جواب‌های من برای او اهمیت زیادی دارد.

با یک شیشه کوکاکولا و کاغذهایم به اتاقم رفتم و در را به روی خودم قفل کردم؛ کاری که هرگز نکرده بودم…حالا سعی می‌کنم دوباره چند میلیارد سال به عقب برگردم زیرا باید تصمیم بگیرم که در چند میلیارد سال دیگر در کره‌ی زمین زندگی بکنم یا نکنم. حالا دیگر می‌دانم که این داستان چه گونه شروع شده و من چه کسی را دوست خواهم داشت.

 

اگر به کتاب دختر پرتقالی علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی آثار یوستین گردر در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر آثار این نویسنده نیز آشنا شوید. هم‌چنین بخش معرفی کتاب‌های فلسفی شما را با نمونه‌های مشابه دیگر آشنا می‌سازد.