مرگ روی نیل

«مرگ روی نیل» اثری است از آگاتا کریستی (نویسنده‌ی انگلیسی، از ۱۸۹۰ تا ۱۹۷۶) که در سال ۱۹۳۷ منتشر شده است. این کتاب به روایت ماجرای یک قتل در یک کشتی تفریحی بر روی رود نیل در مصر می‌پردازد.

درباره‌ی مرگ روی نیل

مرگ بر روی نیل یک رمان جنایی از آگاتا کریستی و مجموعه‌ی پوآرو است که نخستین بار در بریتانیا و انتشارات کلوپ جنایی کولینز و در ۱ نوامبر ۱۹۳۷ منتشر شد. داستان این رمان حل پرونده‌ای توسط هرکول پوآرو است که دریک  کشتی‌ و بر روی رود نیل اتفاق می‌افتد و حول قتل یک دختر ثروتمند است.

کتاب مرگ روی نیل طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان دارد و به نزدیک ۱۰۰ زبان مختلف برگردانده شده است. داستان این کتاب موردتوجه فیلمسازان و اهالی هنر نیز قرارگرفته و اقتباس‌های مختلفی از روی آن انجام‌شده است. سال ۱۹۷۸ از روی این کتاب فیلمی به همین نام و با کارگردانی جان گیلیرمین ساخته شد. ‌هم‌چنین داستان مرگ روی نیل داستان یکی از قسمت‌های سریال کارآگاه پوآرو نیز هست. البته اقتباس‌های نمایشی و هنری بسیار دیگری نیز از این اثر به عمل آمده است.

کتاب مرگ بر روی نیل در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۱۲ با بیش از ۲۳۵ هزار رای و ۱۵ هزار نقد و نظر است. در ایران این کتاب با عناوینی مانند «شبح مرگ بر فراز نیل» و «مرگ در کرانه‌ی نیل» ترجمه و به بازار عرضه شده است.

داستان مرگ روی نیل

هرکول پوآرو برای تعطیلات با کشتی کارناک به مصر سفر کرده، در اسوان دختر ثروتمندی به نام لینت دویل امیلی بلانت به او می گوید که دوست قدیمی اش به نام ژاکلین دوبلفورت همه جا او را تعقیب می کند، او از پوآرو می خواهد که ژاکلین را از این کار منع کند.

لینت اخیرا با نامزد ژاکلین به نام سیمون دویل ازدواج کرده است که این موضوع باعث خشم شدید ژاکلین شده و او همه جا خود را به آنها نشان می دهد تا باعث آزارشان شود. پوآرو از این کار سرباز می زند و تلاش می کند با صحبت های خود از خشم ژاکلین کم کند اما موفق نمی شود.

افراد دیگری که در کشتی کارناک حضور دارند عبارتند از: لوئیز بورژه خدمتکار لینت دویل، اندرو پدینگتون متولی اموال لینت دویل، سالومه اوتربرن نویسنده رمان و مادرش مری ون شویلر و خدمتکارش خانم بوئر، آقای فرگوسن یک کمونیست، ریچتی یک باستان شناس ایتالیایی، جیم فن تورپ وکیل و دکتر بسنر اتریشی. چند حادثه پیش می آید که بخیر می گذرد اما در یکی از شب ها که لینت دویل در کابین خود خواب است، ژاکلین دوبلفورت که تحت تاثیر الکل است در سالن اصلی کشتی با اسلحه به پای سیمون دویل شلیک می‌کند.

ژاکلین وحشت زده اسلحه را پرت می کند و او را که از شدت ترس و نگرانی گریه می کند به کابینشش می برند، سیمون دویل نیز برای درمان توسط دکتر بسنر به کابینش برده می شود. صبح روز بعد لینت دویل در حالی پیدا می شود که به سرش شلیک شده و گردنبند گران بهای مرواریدش به سرقت رفته.

بخشی از مرگ روی نیل

ریس گفت:

– دروغ مسخره‌ای بود. خیلی ساده مچش باز شد.

پوآرو سر تکان داد و گفت:

– ولی خوب توانستیم او را به بازی بگیریم. نه؟

من هم همین‌طور فکر می‌کنم.

من و شما خوب حرف هم را می‌فهمیم. دوست من.

صدای موتور کشتی از زیر پایشان بلند شد و کشتی شروع به حرکت کرد. کارناک به سمت شِلال به راه افتاده بود.

ریس گفت:

– گردنبند مروارید؛ چیز دیگری که باید تکلیفش معلوم شود آن است.

-برنامه‌ای دارید؟

ریس به ساعتش نگاهی انداخت و گفت:

– بله نیم ساعت دیگر وقت ناهار است. آخر غذا می‌خواهم برای مسافران صحبت کنم.

می‌خواهم به همه اعلام کنم که گردنبند مروارید خانم دویل گم‌شده است و تا زمانی که جستجوی ما در کشتی تمام نشده. کسی حق خروج از سالن را ندارد.

پوآرو به استقبال از این ایده سر تکان داد و گفت:

– فکر بسیار خوبی است. هرکس که گردنبند را برداشته حتماً هنوز هم آن را به همراه دارد. اگر ما هیچ اخطاری از قبل ندهیم. دزد می‌تواند از فرصت استفاده کند و آن را از کشتی بیرون بیندازد.

ریس برگه کاغذ سفیدی برداشت و عذرخواهانه زیر لب گفت:

باید خلاصه‌ای از آنچه تا اینجا فهمیده‌ایم بنویسم. این کار از گیج شدنمان جلوگیری می‌کند.

پوآرو گفت: کار خوبی می‌کنید. برنامه درست و منظم؛ در کار ما اینها همه چیزند.

ریس برای چنددقیقه‌ای سرگرم نوشتن در برگه تمیز و مرتب خود شد. بعد از اتمام کار نتیجه را جلو پوآرو گذاشت و گفت:

– چیزی در این برگه هست که شما با آن موافق نباشید؟

 

چنانچه به کتاب « مرگ روی نیل» علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین آثار آگاتا کریستی در وب‌سایت هر روز یک کتاب با دیگر آثار این نویسنده‌ی شهیر آشنا شوید.