داتام رویین تن

«داتام رویین تن» اثری است از شاپور آرین نژاد (نویسنده‌ی زاده‌ی تهران، از ۱۳۰۳ تا ۱۳۴۶) که در سال ۱۳۶۳ منتشر شده است. این کتاب به روایت ماجراهای سال‌های آخر پادشاهی اردشیر سوم، یازدهمین پادشاه هخامنشی، می‌پردازد.

درباره‌ی داتام رویین تن

 کتاب داتام رویین تن اثر شاپور آرین نژاد یکی از رمان‌های خواندنی و جذاب نویسنده درجه یک رمان‌های تاریخی که آثار او بسیار مورد پسند طرفداران داستان‌های تاریخی است. شاپور آریان نژاد در رمان‌های خود با استدلال و تحقیق روایتی را داستان‌پردازی می‌کند که کارکترها اگر چه تخیلی هستند اما اصل اتفاقات یا کلیات حادثه داستان واقعیت داشته باشد.

در رمان داتام رویین تن زمان به سال‌های اخر پادشاهی اردشیر سوم اختصاص برمی‌گردد. شخصی به نام خواجه باگواس که امین و راهنمای قابل اطمینان شاه است با ترفندها و نیرنگ‌هایی اداره کشور را به دست می‌گیرد و نتیجه‌ی این قبضه کردن قدرت ایجاداختناق و ترس در جامعه و کشور است. در این برهه است که دو کارکتر اصلی که یکی جوان و دیگری پیراست، وارد داستان می‌شوند. پیر فرزانه و جوان دلیر و شجاع در پی شاهزاده بهمن بر می‌آیند.

درباره‌ی شاپور آرین نژاد

رکن‌الدین آرین‌نژاد متخلص به شاپور (زاده‌ی ۱۳۰۳ و درگذشته‌ی ۱۳۴۶ خورشیدی) معروف‌ترین پاورقی‌نویس دهه‌ی ۳۰ خورشیدی بود. او کارگر چاپخانه بود و با نثری احساساتی برای مجلات عامه‌پسند داستان‌های شورانگیز تاریخی-عشقی می‌نوشت. شاپور آرین‌نژاد همواره به نگارش داستانهای مسلسل، کوتاه، نوول، فانتازی، رپرتاژ و مقالات متنوع در جراید مشغول بود، و به علت اشتیاق به نگارش، مشاغل اداری را رها و به‌طور حرفه‌ای به نویسندگی روی آورد.

کتاب ده مرد رشید از مشهورترین آثار ادبی اوست که در احیاء غرور ملی و تفاخر به گذشته و باستان‌گرایی دورانش سهم عمده و مؤثری داشت. برخی سبک نوشتاری او را مشابه الکساندر دوما می‌دانند.

در طول دوران فعالیت ادبی آرین‌نژاد از ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۶ ده‌ها جلد رمان، نوول و داستان کوتاه از او منتشر شد که مشهورترینش رمان مفصل ده مرد رشید(۱۳۳۵ش) درباره‌ی رقابت‌های پسران اردشیر دوم هخامنشی بر سر جانشینی اوست. برخی از این آثار وی هنوز در ایران پرفروشند. در نهایت آرین‌نژاد در ۱۳۴۶ به علت بیماری در جوانی درگذشت و در امامزاده عبداله شهر ری به خاک سپرده شد. در سالهای ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳ تعدادی از آثارش به همت همسرش و انتشارات دنیای کتاب بازنشر شد.

داستان داتام رویین تن

ماجرای داستان تاریخی داتام رویین تن  به دوره‌ی پایانی سلطنت «اردشیر سوم» (یازدهمین پادشاه هخامنشی) مربوط می‌شود. «خواجه باگواس» مشاور مورد اطمینان اردشیر است که امور مملکت را قبضه می‌کند و در پی آن، نوعی خوف و وحشت بر جامعه آن روز حاکم می‌گردد.

در این هنگام جوانی رشید و پهلوان به همراه پیرمردی کارآزموده در جست‌وجوی «شاهزاده بهمن» برآمده‌اند .جوان که «داتام» نام دارد به همراه پیرمرد (نابونید) حوادث و وقایع گوناگونی را پشت سر می‌گذارند تا بلکه بتوانند مملکت را از خشونت و استبداد برهانند و آرامش را در آن برقرار سازند.

بخش‌هایی از داتام رویئن تن

روز اول ماه، ماه اول تابستان خورشید فروزان با همه‌ی زیبایی و روشنایی خیره‌کننده‌ی خود، خرامان خرامان و دامن‌کشان در کهکشان آبی‌رنگ پیش می‌رفت. دامن طبیعت دل‌انگیز را پوششی از پرنیان سبز رنگ پوشانیده، همه‌جا سبز و خرم، همه‌جا زیبا و با صفا بود. کوهستان‌های شمالی کشور ما، از قدیم‌الایام از قرون و اعصار دور، به لطف و صفا، خرمی و زیبایی مشهور و متصف بوده.

…………………………….

سکوت اضطراب‌آور و سهمگین جنگل، چمن‌زار وسیع و خالی از درخت که کاملاً غیرمنتظره بود، قهقهه‌های ممتد و جملات نامفهوم ابتدا داتام دلیر را گرفتار رعب و وحشت نمود، اما وقتی دستش روی تیغه‌ی شمشیر قرار گرفت، خونسردی و آرامش عادی خود را به دست آورد. از هر جهت آماده‌ی مواجهه و مبارزه با حوادث آینده گردید.

………………………….

گاهی اوقات حوادث غیرمترقبه و ناگهانی، برابر مخاطرات سدهایی به وجود می‌آورد و موجب نجات افراد از خطرات عظیم می‌شود. چنانکه شاپور را از مرگ رهانید.

 

اگر به کتاب «داتام رویین تن» علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی آثار شاپور آرین نژاد در وب‌سایت هر روز یک کتاب با سایر کتاب‌های این نویسنده‌ی چیره‌دست نیز آشنا شوید. هم‌چنین بخش معرفی بهترین داستان‌های تاریخی شما را نمونه‌های مشابه دیگر آشنا می‌سازد.