آپارتمان پاریس

«آپارتمان پاریس» اثری است از لوسی فولی (نویسنده‌ی انگلیسی، متولد ۱۹۸۶) که در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است. این کتاب به روایت ماجرای دختر جوانی می‌پردازد که در جستجوی بردار گم‌شده‌اش، اسراری پنهانی را آشکار می‌کند.

درباره‌ی آپارتمان پاریس

کتاب «آپارتمان پاریس» رمانی نوشته‌ی «لوسی فولی» است که اولین بار در سال ۲۰۲۲ به چاپ رسید. این کتاب نیز هم‌طراز با رمان‌های «فهرست مهمانان» و «مهمانی شکار» لوسی فولی، داستانی معماگونه، با روایتی پرکشش و مهیج است که در ژانر تریلر جای می‌گیرد. رمان‌های تریلر از گونه‌های پربسامد در زمینه‌ی ادبیات و سینما هستند که معمولاً با ویژگی‌هایی چون هیجان، ترس و دلهره و تعلیقات معماگونه همراه‌اند و با ژانر جنایی ویژگی‌های مشترکی دارند.

تا کنون بیش از دو و نیم میلیون نسخه از آثار لوسی فولی در سرتاسر جهان به فروش رفته‌اند. تریلرهای او در فهرست پرفروش‌های نیویورک‌ تایمز و آیریش‌ تایمز قرار دارند و نامزد جایزۀ کتاب بریتانیا در بخش آثار جنایی بوده‌اند. رمان‌های فولی به زبان‌های بسیاری ترجمه و در کشورهای متعدد منتشر شده‌اند.

کتاب آپارتمان پاریس رمانی است که هر یک از بخش‌های آن به نام یکی از شخصیت‌های قصه است؛ «سوفی»، «جس»، «دربان» و… . این نام‌ها در فهرست این کتابْ تکرار شده‌اند. بعضی دیگر از بخش‌ها هم نام روزی در هفته یا یک زمان را بر خود دارند.

داستان با ناپدید شدن یکباره‌ی بن و تلاش جس برای یافتن او شکل می‌گیرد، اما مشکل اینجاست که ساکنان آپارتمان بن که همه از یک خانواده هستند، از پاسخ دادن به سوالات جس درباره‌ی گم شدن برادرش سر باز می‌زنند. جس باور دارد که آن‌ها رازی را مخفی می‌کنند، اما نمی‌داند چطور باید از حقیقت ماجرا سر در بیاورد.

تا آنکه بالاخره یکی از همکاران جس به نگرانی او بها می‌دهد و به‌مرور رازها برملا می‌شوند. حالا جس که برای فراموش کردن گذشته‌ی خود به پاریس آمده بود، وارد ماجرایی شده که به آینده‌ی برادرش بن، گره خورده است.

کتاب آپارتمان پاریس در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۶۸ با بیش از ۴۰۰ هزار رای و ۳۴ هزار نقد  نظر است. هم‌چنین باید اشاره کرد که این کتاب در ایران با  ترجمه‌ای از محدثه احمدی به بازار عرضه شده است.

داستان آپارتمان پاریس

«جس هدلی» پس از کنار گذاشتن آخرین شغلش در انگلیس، به آپارتمان شیک برادرخوانده‌اش، «بن دنیلز»، در پاریس می‌رسد. اما «بن» آنجا نیست و صبح روز بعد نیز خبری از او نمی شود.

وقتی «جس» از سایر ساکنین در مورد برادرش می پرسد، آن ها همگی از جواب دادن طفره می روند. «جس» هنگام جست و جوی خود برای یافتن «بن»، درمی یابد که ساکنین ساختمان، اعضای یک خانواده هستند و اسراری برای پنهان کردن دارند. وقتی یکی از همکاران «بن»، نگرانی «جس» را در مورد ناپدید شدن او جدی می‌گیرد، جزئیات آن اسرار شروع به برملا شدن می کند، و همزمان، تصویری ملموس از خانواده ای با زخم هایی عمیق آشکار می‌شود.

بخشی از آپارتمان پاریس

موبایلم را بیرون می‌آورم. آخرین باری که نگاه کردم، بن جواب پیام‌هایم را نداده بود. در قطار برایش نوشتم: «توی راهم!» بعد هم گفتم: «توی ایستگاه شمالم! تاکسی‌تلفنی داری؟!!!» با خودم گفتم شاید ناگهان سخاوتمند شود و برایم تاکسی بفرستد. ارزشش را داشت.

یک پیام جدید دارم. ولی از طرف بن نیست.

«هرزه احمق. فکر کردی می‌تونی قسر دربری؟»

لعنتی. ناگهان گلویم خشک می‌شود. آب دهانم را قورت می‌دهم. بعد پیام را پاک و شماره را مسدود می‌کنم.

راستش، در دقیقه نود تصمیم گرفتم به اینجا بیایم. وقتی به بن زنگ زدم و گفتم در راهم، زیاد ذوق نکرد. خب، خیلی به او وقت ندادم تا قضیه را هضم کند. ولی همیشه حس می‌کنم من بیشتر از برادر ناتنی‌ام به این رابطه اهمیت می‌دهم. کریسمس پارسال پیشنهاد دادم با هم باشیم، ولی او گفت سرش شلوغ است و باید «اسکی» کند. اصلاً نمی‌دانستم اسکی بلد است. حتی گاهی حس می‌کنم باعث خجالتشم. من بن را یاد گذشته می‌اندازم و او ترجیح می‌دهد به جلو برود.

باید می‌گفتم درمانده شده‌ام. ولی گفتم: «امیدوارم یکی دو ماه بیشتر طول نکشه. تازه، به‌محض اینکه روی پای خودم وایستم، دُنگ خودم رو هم می‌دم. می‌رم سر کار.» بله. باید رئیسی پیدا کنم که زیاد اهل سؤال‌وجواب نباشد. برای همین سر از آن مکان‌ها درآوردم؛ جاهای زیادی نیستند که با وجود سابقه افتضاحم، قبولم کنند.

تا همین بعدازظهر در میخانه کوپاکابانای برایتون کار می‌کردم. حسابی انعام می‌گرفتم و همه چیز جبران می‌شد. تعداد زیادی بانکدار پرمدعای لندنی به آنجا می‌آمدند تا ازدواج دیک یا هَری یا توبیاس را جشن بگیرند و آن‌قدر مست بودند که حواسشان به پول‌هایشان نبود؛ شاید هم برای چنین آدم‌هایی پول خرد بودند. ولی امروز بیکارم. دوباره.

 

اگر به کتاب آپارتمان پاریس علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی کتاب‌های لوسی فولی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر آثار این نویسنده نیز آشنا شوید. هم‌چنین بخش‌های معرفی برترین داستان‌های جنایی و پلیسی و بهترین داستان‌های ترسناک و دلهره‌آور نیز شما را با سایر موارد مشابه آشنا می‌سازند.