هر دو در نهایت می‌میرند

«هر دو در نهایت می‌میرند» اثری است از آدام سیلورا (نویسنده‌ی آمریکایی، متولد ۱۹۹۰) که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است. این کتاب به روایت زندگی دو نوجوان می‌پردازد که فقط یک روز برای زندگی کردن فرصت دارند.

درباره‌ی هر دو در نهایت می‌میرند

کتاب هر دو در نهایت می میرند رمانی از آدام سیلورا نویسنده‌ی جوان آمریکایی است. این اثر داستان «متیو» و «روفوس» است که متوجه می‌شوند یک روز بیش‌تر از زندگی‌شان باقی نمانده است. مرگ پیش‌رو باعث می‌شود این‌دو با هم آشنا شوند و در یک روز باقی‌مانده از زندگی، اتفاقات متفاوتی را تجربه کنند. ماجراهایی که زیبایی‌ها و غیرقابل پیش‌بینی بودن زندگی حتا در آخرین ساعاتش را به‌زیبایی تصویر می‌کند.

کتاب هر دو در نهایت می‌میرند، اثر آدام سیلورا رمان‌نویس پورتوریکویی‌تبار اهل آمریکا است. نویسنده‌ای که در جوانی به یکی از رمان‌نویسان محبوب و پرمخاطب تبدیل شده است. این رمان، داستان دو نوجوان به نام‌های «متیو» و «روفوس» است که اندکی پس از نیمه‌شب پنجم سپتامبر ۲۰۱۷، طی تماسی که قاصد مرگ با آن‌ها می‌گیرد، درمی‌یابند یک روز بیش‌تر برای زندگی کردن فرصت ندارند.

قاصد مرگ شرکتی است که مرگ افراد را کمی پیش از وقوع پیش‌بینی می‌کند. پس از دریافت این خبر شوک‌آور، متیو و روفوس که هیچ آشنایی پیشینی با هم ندارند، یکدیگر را پیدا می‌کنند و در روز پایانی زندگی، دوستی عمیقی را شکل می‌دهند.

ماجراهای جذابی که در این یک روز می‌گذرد، رمان هر دو در نهایت می میرند را به اثری جذاب و خواندنی تبدیل کرده است؛ اثری که به‌خصوص برای نوجوانان که در آغاز زندگی هستند، نکات ارزشمندی برای آموختن دارد. این رمان پس از انتشار در سال ۲۰۱۷، جوایز بسیاری برای نویسنده‌ی جوانش، آدام سیلورا به ارمغان آورد و در لیست‌ پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفت.

کتاب هر دو در نهایت می‌میرند در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۷۹ با بیش از ۶۵۵ هزار رای و ۷۸ هزار نقد و نظر است. در ایران نیز این کتاب با ترجمه‌هایی از میلاد بابانژاد و الهه مرادی، نازنین امیری و لیلا چگینی به بازار عرضه شده است.

افتخارات هر دو در نهایت می‌میرند

  • پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز
  • برندۀ جایزۀ لینکلن
  • بهترین کتاب سال به انتخاب اسکول لایبرری جورنال
  • بهترین کتاب سال به انتخاب کِرکس
  • بهترین رمان جوان به انتخاب باستل بست
  • بهترین رمان جوان به انتخاب مجلۀ پیست
  • بهترین رمان جوان به انتخاب بازفید
  • از منتخبان بهترین رمان جوان به انتخاب گودریدز در سال ۲۰۱۷

داستان هر دو در نهایت می‌میرند

در پنج سپتامبر، اندکی پس از نیمه شب، مأمورین مرگ با متئو تورز و روفوس امتریو تماس می گیرند تا خبر بدی را به آن ها بدهند: هر دوی آن ها امروز خواهند مرد. متئو و روفوس هیچ شناختی نسبت به هم ندارند اما، به دلایل مختلف، هر دو در تلاشند تا در روز پایانی زندگیشان، دوستی جدید پیدا کنند.

خبر خوب اینجاست که اپلیکیشنی برای این کار ساخته شده است. از طریق این برنامه که «آخرین دوست» نام دارد، روفوس و متئو قرار است تا برای تجربه ی آخرین ماجراجویی خود، و تجربه ی یک زندگی کامل تنها در یک روز، یکدیگر را ملاقات کنند.

دو شخصیت اصلی رمان هر دو در نهایت می میرند، «متیو تورِز» و «روفوس امتریو» هستند. متیو پسری خجالتی و گوشه‌گیر است که ارتباطات اجتماعی وسیعی ندارد و بیش‌تر وقتش را به تنهایی در خانه می گذراند. روفوس برخلاف متیو جوان پرشروشوری است و گذشته‌ای پرحادثه دارد.

روفوس تباری کوبایی داشته و به فرزندخواندگی پذیرفته شده است. به غیر از این دو شخصیت محوری داستان، شخصیت‌های دیگری نیز نقش‌آفرینی می‌کنند. از دیگر شخصیت‌های این رمان، می‌توان به «لیدیا وارگاس» (بهترین دوست متیو)، پدر متیو که در زمان روایت داستان، در کماست، «پاتریک پک‌گوین»، «دلیلا گری»، «آندریا»، «کندریک او کانل»، «دیردرا»، «وین پیرس»، «دالما یانگ» و «زو لاندن» اشاره کرد.

بخشی از هر دو در نهایت می‌میرند

قاصد مرگ در حال زنگ زدن است و می‌خواهد اخطار مرگم را بدهد امروز، قرار است بمیرم. چیزی که گفتم را فراموش کنید، چون «اخطار» کلمۀ خاصی است، کلمه‌ای که معمولاً وقتی بتوان از چیزی دوری کرد، از آن استفاده می‌شود؛ مثل ماشینی که برای کسی، موقع گذشتن از چراغ‌قرمز، بوق می‌زند تا به او اخطار دهد خودش را کنار بکشد.

اما این تماس فقط برای اطلاع‌رسانی است. صدای زنگ مخصوصشان شبیه ناقوسی است که تمامی ندارد، مثل زنگ کلیسا که از یک چهارراه آن‌طرف‌تر به گوش می‌رسد و بلندگوی گوشی‌ام از آن سمت اتاق، مدام پخشش می‌کند. هنوز هیچی نشده، حسابی ترسیده بودم، صدها فکر داشتند در خودشان غرقم می‌کردند.

شرط می‌بندم این همان بحرانی است که اولین بار وقتی چترباز می‌خواهد از هواپیما به بیرون بپرد، تجربه می‌کند، یا حسی که پیانیست در اولین کنسرتش، پیدا می‌کند. هر چند، دیگر هیچ وقت، فرصتش را ندارم که بفهمم واقعاً این‌گونه است یا نه.

 

چنانچه به کتاب «هر دو در نهایت می‌میرند» علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین کتاب‌های ویژه‌ی نوجوانان در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه آشنا شوید.