انتخاب سوفی

«انتخاب سوفی» اثری است از ویلیام استیرن (نویسنده‌ی آمریکایی، از ۱۹۲۵ تا ۲۰۰۶) که در سال ۱۹۷۹ منتشر شده است. این کتاب به روایت ماجرای یک نویسنده و دو همسایه‌اش در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم می‌پردازد.

درباره‌ی انتخاب سوفی

«انتخاب سوفی» مشهورترین اثر استایرن و یکی از آثار برگزیده دوران موسوم به پس از جنگ جهانی دوم در ادبیات امریکا و یکی از صد رمان برتر قرن بیستم (به انتخاب روزنامه لوموند) است. این رمان به واکاوی جنبه‌های تاریخی، اخلاقی و روان‌شناختی هولوکاست از خلال زندگی غم‌انگیز سوفی می‌پردازد.

در این کتاب عشق و مرگ و احساس گناه در هم تنیده شده‌اند تا مخاطب را از هزارتویی پر از حادثه عبور دهند و در نهایت او را به بینشی تلخ اما واقع‌گرایانه درباره ماهیت شر برساند. «سوفی» در اصل کاتولیکی لهستانی است و همین امر، یعنی محوریت دادن به یک غیر یهودی، وجه تمایز این رمان از سایر متون مرتبط با هولوکاست است. به همین دلیل نیز این رمان بدل به یکی از جنجالی‌ترین آثار ادبی با محوریت هولوکاست شد.

کتاب انتخاب سوفی که یک اثر کلاسیک مدرن به حساب می آید، بر سه شخصیت تمرکز دارد: استینگو، رمان نویسی پرشور و بلندپرواز؛ ناتان، همسایه ی پرجذبه اما خشن استینگو؛ و در نهایت سوفی، یکی از نجات یافتگان آشویتز که معشوقه ی ناتان است. هم سویی زندگی های این سه شخصیت باعث برملا شدن رازهایی سر به مهر می شود که آن ها را برای همیشه تغییر خواهد داد.

انتخاب سوفی با نثری شاعرانه و عواطفی تأثیرگذار، از طریق تجارب و درک در حال شکوفایی استینگو، شخصیت متزلزل ناتان و گذشته ی تراژیک سوفی، به کاوش در خوبی ها و بدی های نوع بشر پرداخته است. این رمان با ترکیب تجارب واقعی خود نویسنده با موضوعاتی چون کمپ های مرگ جنگ جهانی دوم و تاریخ برده داری در آمریکا، اثری ژرف و به یاد ماندنی، و نشان گر اوج درخشش ادبی ویلیام استیرن است.

رمان «انتخاب سوفی» که مشهورترین و مهم‌ترین اثر استیرن است سال ۱۹۷۹ منتشر شد و بسیاری از نویسندگان از جمله کارلوس فوئنتس و نورمن میلر به ستایش او پرداختند. سال ۱۹۸۲ با اقتباس از این رمان فیلمی نیز با کارگردانی آلن جی پاکولا و بازی مریل استریپ به سالن‌های سینما راه پیدا کرد. استریپ برای بازی در این فیلم برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

کتاب انتخاب سوفی در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۱۷ با بیش از ۸۹ هزار رای و ۲۹۰۰ نقد و نظر است. در ایران نیز این کتاب با ترجمه‌ای از افشین رضاپور و آرش رضاپور به بازار عرضه شده است.

داستان انتخاب سوفی

داستانی این رمان در زمان اندکی پس از پایان جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. در روزهایی که جنگ به‌تازگی خاتمه پیدا کرده است و هنوز اثرات مخرب و جبران‌ناپذیر آن به چشم می‌خورد. استینگو که نویسنده‌ای پرشور و بلندپرواز است شهرش را به مقصد نیویورک ترک می‌کند و در نهایت اتاقی در خانه‌ای واقع در بروکلین اجاره می‌کند.

استینگو در این خانه با زوج جوانی همسایه می‌شود و طولی نمی‌کشد که متوجه رابطه عجیب و پرابهام این زوج می‌شود. همانطور مه اشاره شد سوفی زن کاتولیک لهستانی است که با معشوق یهودی خود ناتان در آن ساختمان زندگی می‌کند. او یکی از قربانیان هولوکاست است و استینگو در تعامل و در جریان معاشرتش با این زوج است که به این راز پی می‌برد.

او خاطرات سوفی را به‌تدریج و درست در زمانی که دو سال از جنگ می‌گذرد، می‌شنود. سوفی می‌خواهد از حقایق تلخ بگذرد و فراموش کند که برای نجات دادن فرزندش از کوره‌های آدم‌سوزی، خودش را پشت سپر یهودی‌ستیزی پدرش پنهان کرده و خودش را یک ضد یهودی جا زده است و این موضوع مهم را از معشوق یهودی خود که منجی زندگی‌اش است، مخفی کرده است.

بخش‌هایی از انتخاب سوفی

آدم در جوانی دوست‌هایی دارد که با آن ها خوش می‌گذراند و احساسی از عشق و وفاداری نسبت به آن‌ها دارد که به شکل اسرارآمیزی در دوستی‌های سال های بزرگسالی و پیری وجود ندارد.

…………………..

دوباره یاد گرفته‌ام که گریه کنم و به نظرم، این موضوع یعنی من دوباره یک انسان هستم.

…………………..

هیچ فایده‌ای در این نمی‌بینم که بدی‌ای را با بدی دیگری برابر انگاشت، یا معیار احمقانه‌ای از ارزشها تعیین کرد. هر دوی این کارها منزجر کننده‌اند.

 

چنانچه به کتاب انتخاب سوفی علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین داستان‌های تاریخی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه آشنا شوید.