کار عمیق

«کار عمیق» با نام کامل «کار عمیق: قوانینی برای موفقیت در دنیایی پرآشوب» اثری است از کال نیوپورت (نویسنده و استاد دانشگاه در رشته‌ی علوم کامپیوتر، متولد ۱۹۸۲) که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده است. این کتاب به بیان روش‌های کسب مهارت تمرکز بر روی یک مسئله‌ می‌پردازد.

درباره‌ی کار عمیق

چرا بدون کار عمیق و متمرکز، نمی‌توان به نتایج آن‌چنانی رسید؟ کال نیوپورت در کتاب کار عمیق می‌گوید که «تمرکز» در دنیای پرآشوب امروز، حلقه مفقوده موفقیت است. کار کردن در دنیایی که به علت پیشرفت بالای تکنولوژی در  دسترس بودن، یکی از جذابیت‌های آن به شمار می‌رود. سخت شده است. بسیاری از اوقات ما تمام وقت و انرژی‌مان را صرف دنیای مجازی می‌کنیم و نتیجه‌ی چندانی هم عایدمان نمی‌شود.

گاهی اوقات‌ هم، افرادی را که چندین کار همزمان انجام می‌دهند، تحسین می‌کنیم. دوست داریم خودمان هم با انجام همزمان و یا سریع چندین کار، بازدهی‌مان را بیشتر، و در وقتمان صرفه‌جویی کنیم. اما مشکل بزرگی در این نگرش وجود دارد؛ هیچ نتیجه مهم و قابل افتخاری با این شیوه به دست نمی‌آید!

کتاب کار عمیق اثر کال نیوپورت، منتشر شده در سال ۲۰۱۶، درباره‌ی توانایی و مهارت تمرکز بر روی یک مسئله مشخص صحبت می‌کند. این مهارتی است که به شما امکان می‌دهد تا به سرعت بر اطلاعات پیچیده تسلط داشته باشید و در زمان کمتری نتایج بهتری کسب کنید.

در واقع کال نیوپورت در کتاب کار عمیق معتقد است که هرگاه بدون حواس پرتی و با تمرکز بالا روی هر مسئلهای تمرکز شود، این فرآیند باعث می‌شود شما در آنچه انجام می‌دهید بهتر عمل کنید.

به طور خلاصه، کار عمیق مثل یک قدرت فوق العاده در اقتصاد قرن بیست و یکم با این حجم از رقابتی‌ست که بین آدم ها وجود دارد. کال نیوپورت در کار عمیق اعتقاد دارد، بسیاری از مردم، اغلب زمان خود را به مسائلی مانند بررسی وبلاگ‌ها و فضای مجازی و دیدن سریال و یا شاید سرگرمی‌های بیهوده و افراطی دیگری اختصاص می‌دهند که این امر، با کار عمیق و در پی آن رسیدن به نتایج مطلوب منافات دارد.

او طی داستان‌های گونان این تفکر کار عمیق را اینگونه مطرح می‌کند که پروراندن تئوری حرفه‌ای تمرکز کافی روی هر کاری، فواید بزرگی را به همراه خواهد داشت. کال نیوپورت در این کتاب سعی کرده با ترکیبی از انتقادات فرهنگی و در عین حال ارائه‌ی راهکارهای عملی، به لایه های مختلف کار عمیق بپردازد.

پس از تعریف کار عمیق، نویسنده در مقدمه‌ی کتاب چند نمونه از افراد موفقی که با انجام کار عمیق و دوری از فضای مجازی، در کنجی خلوت، کار بزرگ و ارزشمندی را انجام داده‌اند معرفی کرده است. بین افراد موفق، نام‌های بزرگی مثل «پروفسور یونگ»، «مارک تواین»، «پیتر‌ هیگز»، «جی کی رولینگ» و «بیل گیتس» به چشم می‌خورد. در میان این نام‌‌های آشنا، نیوپورت سراغ یک مورد متفاوت و جالب هم رفته است. «نیل استفنسون» نویسنده، بلاگر و وبگردی که هیچ حساب کاربری مجازی ندارد و با وجود اینکه کار خود را وابسته به اینترنت می‌بیند به فضای مجازی اجازه نداده است تا او را از انجام کار عمیق محروم سازد.

کل نیوپورت رفتار «جی کی رولینگ» را به عنوان مثالی مفید برای چگونگی مدیریت زمان و تمرکز افراد موفق برای انجام کارهای عمیق شرح می‌دهد.  او یادآوری می‌کند  «جی کی رولینگ» هنگام نوشتن رمان «هری پاتر» با رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی کاملا بیگانه بود و تمام تمرکز خود را به نوشتن داستان‌هایش معطوف کرد.

هم‌چنین زمانی‌ که مشغول نوشتن کتاب «خلا موقت» بود، در حساب کاربری خود در توئیتر تنها یک پیام نوشت، پیامی که توجه بسیاری از کاربران و هوادارانش را جلب کرد: « این حساب کاربری واقعی من است اما چیز زیادی از من در اینجا منتشر نخواهد شد چون در حال حاضر قلم و کاغذ برای من اولویت دارد.» و با این پیام دوری از شبکه‌های اجتماعی برای افزایش تمرکز بر انتشار کتابش را به گروه زیاد هوادارانش در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد.

کتاب کار عمیق در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۱۹ با بیش از ۱۴۱ هزار رای و ۱۱ هزار نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌های متعددی از افرادی مانند ناهید ملکی، احسان قراخانی، فرزام حبیبی اصفهانی، محسن مجدی کیا، محمدجواد شیری، نیلوفر هاشمزاد، رویا عباس زاده، محبوبه قربانیان، صالحه ترابی و محمد حیدری به بازار عرضه شده است.

افتخارات کار عمیق

  • پرفروش‌ترین کتاب تجاری از دیدگاه ژورنال وال‌استریت
  • بهترین کتاب تجاری از سوی آمازون در ژانویه‌ی ۲۰۱۶

فهرست مطالب کار عمیق

  • مقدمه
  • بخش اول: مفهوم
  • فصل اول: کار عمیق، ارزشمند است
  • فصل دوم: کار عمیق، کمیاب است
  • فصل سوم: کار عمیق، معنادار است
  • بخش دوم: قواعد
  • قاعده‌ی اول: عمیق کار کنید
  • قاعده‌ی دوم: از حوصله سر رفتن و خستگی استقبال کنید
  • قاعده‌ی سوم: شبکه‌های اجتماعی را ترک کنید
  • قاعده چهارم: امور سطحی را از بین ببرید

بخشی از کار عمیق

ریک فرر آهنگر است. او متخصصِ ساخت وسایل فلزی قدیمی و قرون وسطایی است و در مورد کارش می‌گوید: «من تمام وسایل را با دست خودم می‌سازم و از ابزاری استفاده می‌کنم که بدون محدود کردن خلاقیتم، زوربازویی که نیاز دارم را چند برابر می‌کند. کاری که من صد بار دمیدن در کوره به طور دستی انجام می‌دهم می‌تواند با یکبار دمیدن با یک دستگاه بزرگ انجام شود.

به همین دلیل درتمام کارهایم گواهی می‌دهند که چه دست‌هایی آن‌ها را خلق کرده است». در سال ۲۰۱۲، شبکه‌ی پی‌بی‌اس، مستندی درمورد دنیای ریک فرر تهیه کرد. از این مستند متوجه شدیم که ریک در یک انبار در حومه‌ی ویسکانسین که فاصله‌ی زیادی با مناظر استورجن بی‌در دریاچه‌ی میشیگان ندارد، کار می‌کند.

فرر معمولاً درهای کارگاهش را برای بیرون راندن گرمای کوره باز می‌گذارد. عرق ریختن او در مزرعه به تصویر کشیده شد. منظره‌ای که دیده می‌شد بسیار شاعرانه بود اما کاری که فرر می‌کرد در نگاه اول زمخت و وحشیانه به نظر می‌رسید. در آن مستند، فرر مشغول ساختن یک شمشیر از دوره‌ی وایکینگ‌ها بود و کارش را با ذوب کردن آهن به روشی که هزار و پانصد سال پیش مرسوم بود، آغاز کرد. در نتیجه یک شمش فولادی به ضخامت سه چهار گوشی هوشمند امروزی که روی هم باشند تولید شد.

این شمش قطور باید به شکل یک تیغه‌ی بلند صیقلی درمی‌آمد. فرر با روش خودش شمش را حرارت می‌داد، با چکش روی آن می‌کوبید، آن را زیر و رو می‌کرد، دوباره می‌کوبید و باز آن را داخل شعله‌های آتش می‌برد تا همین روند را دوباره تکرار کند. در همین حال رو به دوربین می‌گفت: «این قسمت از کار واقعاً سخت است». راوی مستند گفت که این کوبیدن هشت ساعت طول می‌کشد تا بالاخره تیغه به شکل دلخواه دربیاید.

 

اگر به کتاب کار عمیق علاقه دارید، می‌توانید در بخش‌های معرفی برترین کتاب‌های انگیزشی و موفقیت و معرفی بهترین کتاب‌های خودشناسی و خودسازی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه آشنا شوید.