خرابی برفکی

«خرابی برفکی» اثری است از نیل استفنسون (نویسنده‌ی آمریکایی، متولد ۱۹۵۹) که در سال ۱۹۹۲ منتشر شده است. این کتاب به روایت داستانی تخیلی از یک دنیای مجازی سه‌بعدی متشکل از آواتارهای مردمان حقیقی، می‌پردازد.

درباره‌ی خرابی برفکی

خرابی برفکی یک رمان علمی تخیلی از نیل استفنسون نویسنده آمریکایی است که در سال ۱۹۹۲ منتشر شده و مانند بسیاری از رمان‌های وی تاریخ، زبان‌شناسی، مردم‌شناسی، باستان‌شناسی، دین، علوم کامپیوتر، سیاست، رمزنگاری، یاده‌شناسی و فلسفه را در برمی‌گیرد.

استفنسون  در مقاله خود در سال ۱۹۹۹با عنوان «در آغاز. . . خط فرمان بود» عنوان رمان را به عنوان اصطلاح خود برای توصیف یک حالت خرابی نرم افزار خاص در رایانه‌های اولیه مکینتاش توضیح داد. استیونسون در مورد مکینتاش نوشت که «وقتی کامپیوتر از کار افتاد و در بیت مپ چرندیات نوشت، نتیجه چیزی بود که به‌طور مبهمی مانند برفک به نظر می‌رسید؛ یک «خرابی برفکی».

استفنسون  همچنین اشاره کرده‌است که کتاب جولیان جینز با نام «خاستگاه خودآگاهی در فروپاشی ذهن دوجایگاهی» یکی از عمده‌ترین تأثیرات را بر خرابی برفکی گذاشته‌است.

داستان خرابی برفکی در قرن بیست و یکم در لس آنجلس باز می‌شود، چند سال نامشخص پس از یک فروپاشی اقتصادی در سراسر جهان. لس آنجلس دیگر بخشی از ایالات متحده نیست زیرا دولت فدرال بیشتر قدرت و قلمرو خود را به سازمان ها و کارآفرینان خصوصی واگذار کرده است. فرانچایز، حاکمیت فردی و وسایل نقلیه شخصی برتر هستند. ارتش های مزدور بر سر قراردادهای دفاع ملی با یکدیگر رقابت می‌کنند، در حالی که گاردهای امنیتی خصوصی، صلح را در ساخت و سازهای مسکن با دروازه های مستقل حفظ می کنند.

بقایای حکومت فقط در ترکیبات مجزا اقتدار خود را حفظ می کنند، جایی که آنها کارهای خسته کننده ای انجام می دهند که به طور کلی به جامعه اطرافشان بی ربط است.  بیشتر قلمرو جهان حک شده است.

به مناطق تحت حاکمیت شناخته شده به عنوان نهادهای شبه ملی سازماندهی شده از طریق فرانشیز هر کدام توسط امتیاز کسب و کار بزرگ خود (مانند هنگ کنگ بزرگ آقای لی یا مافیای شرکتی آمریکایی) اداره می‌شوند، یا بوربکلاوهای مسکونی مختلف (جمعیت‌های دردار شبه مستقل). در این آینده، مؤسسات آمریکایی بسیار متفاوت از مؤسسات واقعی ایالات متحده در زمان انتشار کتاب هستند. برای مثال، یک سازمان انتفاعی، CIC، از ادغام سیا با کتابخانه کنگره شکل گرفته است.

کتاب خرابی برفکی در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۰۲ با بیش از ۲۷۲ هزار رای و ۱۱ هزار نقد و نظر است. در ایران نیز این کتاب با ترجمه‌هایی از محمد آذرشب و پیمان اسماعیلیان به بازار عرضه شده است.

افتخارات خرابی برفکی

  • نامزد جایزه آرتور سی کلارک سال ۱۹۹۴
  • نامزد جایزه انجمن علمی تخیلی بریتانیا سال ۱۹۹۳
  • برنده جایزه بزرگ داستان تخیلی سال ۱۹۹۷
  • نامزد جایزه پرومتئوس سال ۱۹۹۳

داستان خرابی برفکی

هیرو پروتاگونیست یک هکر و راننده تحویل پیتزا برای مافیا است. او با وای تی، یک کوریر اسکیت برد جوان (پیک)، که در تلاشی ناموفق برای تحویل به موقع، به خود سوم شخص اشاره می کند. وای تی.تحویل را از طرف او تکمیل می کند و آنها یک شراکت ایجاد می کنند و اطلاعات جمع آوری می کنند و آن را به CIC می فروشند.

در متاورس، مردی به نام راون یک فایل داده به نام خرابی برفکی به هیرو پیشنهاد می‌کند که اشاره می‌کند که این یک نوع مواد مخدر است. دوست هیرو و هکر همکار یک تصویر بیت مپ موجود در فایل را مشاهده می کند که باعث می شود رایانه او از کار بیفتد و در دنیای واقعی آسیب مغزی ببیند.

هیرو با دوست دختر سابقش خوانیتا مارکز ملاقات می کند، که پایگاه داده ای حاوی حجم زیادی از تحقیقات گردآوری شده توسط همکارش، لاگوس، به او می دهد. این تحقیق ارتباط بین ویروس، فرهنگ سومری باستان و افسانه برج بابل را مطرح می کند. خوانیتا به او توصیه می کند که مراقب باشد و ناپدید می شود.

رئیس مافیا عمو انزو شروع به علاقه پدرانه به وای تی او تحت تأثیر رفتار و ابتکار او قرار می گیرد تا با او ملاقات کند و به او شغل آزاد پیشنهاد می دهد. تحقیقات هیرو و جمع‌آوری اطلاعات وای تی با پیوندهایی بین ویروس‌های عصبی-زبانی همزمان می‌شوند، یک سازمان مذهبی معروف به دروازه‌های مروارید کشیش وین و یک فرد رسانه‌ای به نام باب شروع به ظهور کردند.

تحقیقات لاگوس نشان داد که زبان یوآر سومری باستان اجازه می‌داد تا عملکرد مغز با استفاده از محرک‌های صوتی همراه با یک ویروس تغییر دهنده DNA «برنامه‌ریزی» شود. فرهنگ سومری حول این برنامه ها (معروف به من) سازماندهی شد که کشیشان برای مردم اجرا می کردند. انکی، یک شخصیت افسانه ای، یک ضد ویروس (معروف به نام-شوب انکی) ایجاد کرد، که پس از تحویل، پردازش زبان سومری توسط مغز متوقف شد و منجر به توسعه زبان های دیگر، کمتر تحت اللفظی شد.

تولد اسطوره بابل ال. باب رایف مصنوعات سومری را جمع‌آوری می‌کرد و داروی  خرابی برفکی را توسعه داد تا مردم را در برابر اشکال جدیدی از من که او کنترل می‌کرد آسیب‌پذیر کند. شکل فیزیکی ویروس به شکل یک داروی اعتیاد آور و در کلیسای کشیش وین از طریق خون آلوده توزیع می شود. همچنین یک نسخه دیجیتالی وجود دارد که هکرها به ویژه در برابر آن آسیب پذیر هستند، زیرا آنها به پردازش اطلاعات به صورت باینری عادت دارند.

هیرو به سمت شمال به سمت ساحل اورگان حرکت می کند، جایی که رافت، مجموعه عظیمی از قایق های حاوی پناهندگان اوراسیا، در حال نزدیک شدن به ساحل غربی ایالات متحده است. مرکز رافت قایق بادبانی باب است که قبلاً ناو هواپیمابر هسته‌ای USS Enterprise بود.

رایف از رافت به عنوان مکانیزمی برای تلقین و آلوده کردن هزاران نفر به ویروس و وارد کردن آن به آمریکا استفاده کرده است. وای تی دستگیر شده و به رایف در رافت آورده می شود، که قصد دارد از او به عنوان گروگان استفاده کند، زیرا از ارتباط او با عمو انزو مطلع است. با کمک مافیا، هیرو به سمت رافت می‌جنگد و نام-شوب انکی را که رایف پنهان کرده بود، بازیابی می‌کند.

با کمک خوانیتا که قبلاً به رافت نفوذ کرده بود، کنترل رایف بر رافت شکسته می شود. رایف از رافت فرار می کند و وای تی را می گیرد و مزدور او راون تلاش می کند تا شکل دیجیتالی خرابی دیجیتالی را در یک کنسرت مجازی در متاورس فعال کند. هیرو قادر است ویروس را خنثی کند و وای تی فرار می کند.

در فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس، ریون به مافیا کمین می‌کند و با عمو انزو به بن‌بست می‌جنگد (اگرچه هر دو مرد در این روند به شدت مجروح می‌شوند)، در حالی که رایف در حالی که تلاش می‌کند با جت شخصی‌اش از فرودگاه فرار کند، کشته می‌شود.وای تا دوباره با مادرش ملاقات می کند و هیرو و خوانیتا با هم آشتی می کنند و توافق می کنند که رابطه خود را دوباره احیا کنند.

بخشی از خرابی برفکی

پیک بخشی از یک نظم بزرگ است، یک شاخه مهم از جامعه، هوشش باعث شده تا اینجا بالا بیاید و در این لحظه او آماده می شود تا سومین ماموریت امشب را انجام دهد. یونیفرم او به سیاهی ذغال است که کوچک ترین شعاع نور را هم از هوا می بارید. گلوله ای که به الیاف درهم تنیده این لباس برخورد کند، مانند شب پره ای که به پنجره می خورد، بدون تاثیر به عقب خواهد جهید.

 

اگر به کتاب خرابی برفکی علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین داستان‌های تخیلی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه آشنا شوید.