اخترفیزیک برای افراد بی‌قرار

«اخترفیزیک برای افراد بی‌قرار» اثری است از نیل دگراس تایسون (اخترفیزیکدان آمریکایی، متولد ۱۹۵۸) که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است. این کتاب سعی دارد به زبانی ساده مفاهیم بنیادین اخترفیزیک را شرح دهد.

درباره‌ی اخترفیزیک برای افراد بی‌قرار

تابه‌حال آسمان شگفت‌انگیز شب را تماشا کرده‌اید؟ کتاب اخترفیزیک: کتابی جمع و جور برای افراد بی‌قرار اثر جذاب نیل دگراس تایسون است که شما را به قلب یک ماجراجویی در میان آسمان می‌برد! این کتاب علمی با شیوه‌ای هنرمندانه و سرگرم‌کننده، ناشناخته‌ها و اسرار جهان را به نوجوانان نشان می‌دهد.

ماهیت مکان و زمان چیست؟ ما چگونه در کهکشان سازگاری یافته ایم؟ کهکشان چگونه درون ما سازگاری یافته است؟ هیچ راهنمای بهتری از کتاب اخترفیزیک برای افراد بی قرار برای یافتن پاسخ های این سؤالات بنیادین و تفکربرانگیز وجود ندارد. اما امروزه، تعداد کمی از ما می تواند وقت خود را صرف درک کائنات کند؛ بنابراین، نویسنده ی این اثر، نیل دگراس تایسن، کهکشان را به شکلی مختصر و مفید و با هوش و لطافت طبعی درخشان به روی زمین آورده است و کتابی هیجان انگیز خلق کرده که می توان آن را در هر زمان و مکانی مطالعه کرد.

نیل دگراس تایسون این کتاب را آنقدر روان و زیبا و با شیوه‌ای سرگرم‌کننده نوشته که اگر شروع به خواندن آن کنید، به‌سختی از آن دست می‌کشید! با خواندن کتاب اخترفیزیک برای افراد بی‌قرار با دنیایی از عجایب آسمانی روبه‌رو می‌شوید که شما را به یک اخترفیزیکدان کوچک تبدیل و کنجکاوی‌تان را درباره آسمان و ستارگان و سیاه‌چاله‌هایش چند برابر می‌کند.

 با این کتاب در دنیای عجیب و بی‌انتهای نجوم پرواز می‌کنید و فرصت یادگیری علمی را به دست می‌آورید. تصویرگری کتاب اخترفیزیک برای افراد بی‌قرار حرف ندارد و در به پرواز درآوردن شما و ایجاد یک فرصت ماجراجویی علمی در آسمان، نقش زیادی را بازی می‌کند. کتاب حاضر می‌تواند بهترین دوستتان باشد تا مفاهیم بسیار دشوار را هم درباره مباحث علمی به‌راحتی یاد بگیرید.

کتاب اخترفیزیک برای افراد بی‌قرار در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۰۸ با بیش از ۱۶۹ هزار رای و ۱۵ هزار نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌هایی از اسد ناصحی و قاسم کیانی مقدم به بازار عرضه شده است.

بخشی از اخترفیزیک برای افراد بی‌قرار

تعطیلات تابستانی بعد از اتمام کلاس نهم، با چندتا از بچه‌های دیگر سوار ونی شدیم و در عرض پنجاه‌وسه ساعت مستقیم از نیویورک تا صحرای موهاوی در جنوب کالیفرنیا رفتیم. مقصد ما اردوگاه اورانیبورگ بود، پاتوقی یک‌ماهه برای علم‌دوستان جوان که نامش را مدیون رصدخانه‌‌ی منجم دانمارکی، تیوکو براهه، است؛ تلفظ درستش «تی‌یوکو براهه» است، رصدگری بااستعداد و البته با دماغی از جنس فلز برنج. در ادامه به حضورش شرفیاب می‌شویم.

من قبلاً هم آسمان را رصد کرده بودم. همان‌طور که قبلاً هم گفتم، در شب‌های صاف به پشت‌بام آپارتمانمان در محله‌ی برانکس می‌رفتم تا ستاره‌ها و سیاره‌ها را بررسی کنم. اصلاً کار آسانی نبود. بعضی وقت‌ها مجبور می‌شدم خواهر کوچکم را اجیر کنم تا در بالا بردن اجزای تلسکوپم کمکم کند. گاهی پیش می‌آمد همسایه‌ها، که به خیال خودشان مچ دزدی را گرفته‌اند که یواشکی روی پشت‌بام می‌پلکد، پلیس خبر کنند.

زحل، فرشته‌ی نجات

برای اینکه به پلیس‌ها ثابت کنم من منجمی جوان هستم و مجرم و جانی نیستم، بهشان پیشنهاد می‌دادم نگاهی به آسمان شب بیندازند. سیاره‌ی زحل رسماً مهره‌ی مار دارد. سیاره‌ای زیبا و مسحورکننده است و در آن مواقع، هوایم را داشت و نمی‌گذاشت اشتباهی بازداشت شوم.

خداوکیلی، چطور می‌شود عاشق زحل نبود؟ آخر آن حلقه‌های دورش را ببینید! اعجابش در منظومه‌ی شمسی لنگه ندارد.

در آسمان شهر هم می‌شود ستاره دید. چندده‌تایی به طور میانگین. خانه‌ی پرش صدتا.

صحرای موهاوی جهان به‌غایت پرازدحام‌تری را جلوی چشم ما می‌آورد. کل آسمان مملو از ستاره بود. درست شبیه اولین نمایش افلاک‌نمایی که دیدم، فقط با این فرق که این‌یکی واقعی بود. در آن یک ماه، من تصاویری از قمرها، سیاره‌ها، منظومه‌های ستاره‌ای، کهکشان‌ها و دیگر چیزها ثبت کردم. اما هنوز چیزهایی مانده بود که ببینم. دنیای رصدشدنی، یا بخش‌هایی از کیهان که می‌شود دید، ممکن است شامل صدها میلیارد کهکشان باشد.

کهکشان‌های درخشنده و زیبا و مملو از ستاره، آسمان شب را چراغانی و تزیین می‌کنند. چون کهکشان‌ها صاف جلوی روی شما هستند، باور کردنش راحت است که چیز دیگری آن بیرون مهم نیست. اما جهان میان کهکشان‌ها چیزهایی دارد که شناسایی‌شان دشوار است. آن چیزها شاید از خود کهکشان‌ها هم جذاب‌تر باشند.

فواصل تاریک میان کهکشان‌ها چیزی را می‌سازد که ما فضای میان‌کهکشانی می‌نامیم. بیایید برای یک لحظه فرض کنیم که یک‌دفعه سر از آنجا درآوردید. از آنجا که مثال است، به روی خودمان نمی‌آوریم که آرام‌آرام جوری یخ می‌زدید که می‌مردید یا اینکه خفه می‌شدید و سلول‌های خونتان متلاشی می‌شد. کلاً بی‌خیال اینکه از حال می‌رفتید و کم‌کم مثل بچه‌ای که دچار حمله‌ی آلرژی شدید شده، ورم می‌کردید.

 

اگر به کتاب اخترفیزیک برای افراد بی‌قرار علاقه دارید، می‌توانید در بخش‌های معرفی برترین کتاب‌های نجوم و معرفی بهترین کتاب‌های علمی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه نیز آشنا شوید.