کشتی پهلو گرفته

«کشتی پهلو گرفته» اثری است از سیدمهدی شجاعی (نویسنده‌ی اهل تهران، متولد ۱۳۳۹) که در سال ۱۳۶۸ منتشر شده است. این کتاب به روایت زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) پرداخته است.

درباره‌ی کشتی پهلو گرفته

حضرت فاطمه (س) در میان معصومین از جایگاه رفیعی برخوردار است آنگونه که خداوند، دلیل خلقت را وجود مبارک ایشان می دانند. کشتی پهلو گرفته مرثیه و سوگنامه ای است داستانی درباره‌ی مصائب زندگی و نقاط عطف و حوادث مهم زندگی حضرت فاطمه زهرا(س)، از زبان خود ایشان و اطرافیان و نزدیکان آن بزرگوار.

این کتاب شامل ۱۴ فصل است که هر یک از آنها به یکی از نزدیکان آن حضرت اختصاص دارد. اثر علاوه بر رنگ و بوی داستانی، خواننده را با تاریخ آن دوران نیز آشنا می سازد. این اثر با استقبال گسترده ای از زمان انتشار روبرو شده است به گونه ای که تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار نسخه از آن به چاپ رسیده است.

سید مهدی شجاعی در مصاحبه ای دباره ی هدف نوشت این کتاب گفته است :«استقبال از این کتاب مرهون فطرت زیباطلب مردم است…شروع نوجوانی من از آن جا بود که خیلی دین شناسنامه ای یا اسلام شناسنامه ای را به رسمیت نمی شناختم و به دنبال تحقیق و بررسی و پژوهش بودم. از صفر شروع کردم کاملا تا بدانم چه چیزی را باید انتخاب کنم.

وقتی به حقیقت حضرت زهرا رسیدم حیرت انگیز بود برایم این شخصیت. هر چه بیشتر جلو می رفتم بیشتر دوست داشتم بدانم و بشناسم. وقتی به این اقیانوس بی کران برخوردم دوست داشتم از این برای خلایق توشه بیاورم و دیگران را هم تو این لذت سهیم کنم و شریک بکنم.»

مهدی فیروزان، مدیر عامل مرکز فرهنگی شهر کتاب گفت: اثر کشتی پهلو گرفته، خصوصا در دوره‌ای که وارد بازار نشر شد، یکی از کم نظیرترین آثار شجاعی است. هنوز هم کمیابند آثاری که بتواند روایت زیبایی از تنها دختر رسول خدا ارائه دهند. این کتاب یک شاخص است در ادبیات آئینی ما و ادبیاتی که به تاریخ زندگی اهل بیت(س) می‌پردازد.

صادق کرمیار نویسنده کتاب «نامیرا» می‌گوید: سید‌مهدی شجاعی برای اولین بار با کتاب کشتی پهلو گرفته نشان داد ادبیات مدرن امروز می‌تواند مفاهیم دینی را بیان کند.

 کتاب کشتی پهلو گرفته در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۱۰ با بیش از ۱۰۰۰ رای و ۱۰۵ نقد و نظر است.

محتوای کشتی پهلو گرفته

این کتاب، ضمن مروری بر نقاط عطف حیات فاطمه زهرا(س)، روایت مصائب زندگی ایشان از زبان اطرافیانشان و نیز شخص خودشان است. در واقع می‌توان گفت این کتاب مرثیه‌ای است منثور از زبان و دلِ صاحبانِ عزای فاطمی. کتاب از ۱۴ فصل تشکیل یافته و راوی اول شخص در هر کدام از فصول، یکی از وابستگان حضرت فاطمه(س) هستند. خواننده کتاب در خلال خواندن این اثر با تاریخ این دوران آشنا می‌شود.

همان‌طور که بیان شد، کتاب کشتی پهلو گرفته از ۱۴ فصل تشکیل‌یافته و راوی اول‌شخص در هرکدام از فصول، یکی از وابستگان حضرت فاطمه (س) هستند.

فصل اول حضرت رسول، فصل دوم حضرت خدیجه (س)، فصل سوم خود حضرت زهرا (س)، فصل چهارم حضرت امیرالمؤمنین علی (ع)، فصل پنجم امام حسن (ع)، فصل ششم امام حسین (ع)، فصل هفتم مجدداً حضرت زهرا (س)، فصل هشتم حضرت زینب (س)، فصل نهم فضه، فصل دهم حضرت ام کلثوم (س)، فصل یازدهم اسماء، فصل دوازدهم برای بار سوم حضرت فاطمه (س)، فصل سیزدهم مجدداً حضرت امیر (ع) و فصل چهاردهم از زبان آسمان روایت می‌شود.

بخشی از کشتی پهلو گرفته

روزگار غریبی است دخترم! دنیا از آن غریب‌تر!

این چه دنیایی است که دختر رسول خدا را در خویش تاب نمی‌آورد؟

این چه روزگاری است که «راز آفرینش زن» را در خود تحمل نمی‌کند؟

این چه عالمی است که دُردانۀ خدا را از خویش می‌راند؟

روزگار غریبی است دخترم! دنیا از آن غریب‌تر!

آنجا جای تو نیست، دنیا هرگز جای تو نبوده است. بیا دخترم، بیا، تو از آغاز هم دنیایی نبودی. تو از بهشت آمده بودی، تو از بهشت آمده بودی …

آن روزها که مرا در حرا باخدا خلوتی دوست‌داشتنی بود، جبرئیل؛ این قاصد میان عاشق و معشوق، این رابط میان عابد و معبود، این مَلَک خوب و پاک و صمیمی، این امین رازهای من و پیام‌های خداوند، پیام آورد که معبود، چهل شبانه‌روز تو را می‌خواند، یک خلوت مدام چهل‌روزه از تو می‌طلبد …

و من که جان می‌سپردم به پیام‌های الهی و آتش اشتیاقم زبانه می‌کشید با دَمِ خداوندی، انگار خدا با همه بزرگی‌اش از آن من شده باشد، بال درآوردم و جانم را در التهاب آن پیام عاشقانه گداختم.

آری، جز خدا و جبرئیل و شوی تو کسی چه می‌دانست حرا یعنی چه؟ کسی چه می‌داند خلوت باخدا یعنی چه؟

 

اگر به کتاب کشتی پهلو گرفته علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی آثار سیدمهدی شجاعی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر آثار این نویسنده نیز آشنا شوید. هم‌چنین بخش معرفی برترین کتاب‌های مذهبی نیز شما را با سایر نمونه‌های مشابه آشنا می‌سازد.