عملیات در تهران

«عملیات در تهران» با نام اصلی «عملیات پرش بلند: استالین، روزولت، چرچیل و بزرگترین نقشه‌ی ترور در تاریخ» اثری است از بیل ین (نویسنده‌ی آمریکایی، متولد ۱۹۴۹) که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است. این کتاب به روایت نقشه‌ی ترور سران متفقین در تهران در زمان جنگ جهانی دوم می‌پردازد.

درباره‌ی عملیات در تهران

کتاب «عملیات در تهران» نقشه‌ی ترور استالین، روزولت و چرچیل در عملیات پرش بلند اثر بیل ین یک اثر تاریخی و هیجان‌انگیز است که داستان واقعی تلاش نازی‌ها برای ترور سه رهبر متفقین، یعنی استالین، چرچیل و روزولت، در کنفرانس تهران در سال ۱۹۴۳ را روایت می‌کند.

این کتاب توسط بیل ین نوشته شده و از منابع تاریخی و مدارک اطلاعاتی گوناگون بهره می‌برد تا یک تصویر واقع‌گرایانه و دقیق از این توطئه پردازش کند. کتاب با توضیح پیش‌زمینه جنگ جهانی دوم و شرایطی که به برگزاری کنفرانس تهران انجامید، آغاز می‌شود. سپس، به تفصیل به برنامه‌ریزی‌ها و آماده‌سازی‌هایی که توسط نازی‌ها و بخصوص اداره اطلاعاتی آن‌ها، آبور، انجام شد، می‌پردازد. نقش افراد کلیدی در این توطئه، از جمله اتو اسکورزنی، یکی از ماموران برجسته نازی، به دقت بررسی می‌شود.

بیل ین با استفاده از توضیحات دقیق و هیجان‌انگیز، خواننده را به دل تنش‌ها و رویدادهای حساس آن زمان می‌برد. او همچنین به تلاش‌های متفقین برای خنثی کردن این توطئه و نقش مهم اطلاعات بریتانیا و آمریکا در این ماجرا می‌پردازد. «عملیات در تهران» نه تنها یک داستان تاریخی است، بلکه دربردارنده درس‌هایی درباره اهمیت اطلاعات و جاسوسی در جنگ است.

این کتاب برای علاقه‌مندان به تاریخ جنگ جهانی دوم، داستان‌های جاسوسی و تریلرهای تاریخی، یک انتخاب عالی است. بیل ین در نگارش این اثر توانسته تعادلی میان تاریخ‌نگاری دقیق و روایتی جذاب و پرتنش ایجاد کند. این کتاب به خوانندگان این فرصت را می‌دهد که درک عمیق‌تری از پیچیدگی‌ها و چالش‌های آن دوران کسب کنند و همزمان از خواندن یک داستان هیجان‌انگیز لذت ببرند.

کتاب عملیات در تهران در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۲۸ است. این کتاب در ایران با ترجمه‌هایی از بابک طهماسبی و اکبر بتوئی به بازار عرضه شده است.

بخش‌هایی از عملیات در تهران

 ایران یکی از آن جاهایی است که شاید بتوان گفت: «این سرزمین آخر دنیا نیست، اما برای رسیدن به آن باید از آخر دنیا گذشت.» برای دستیابی به تصویری از ایران آن روزها به زحمت در صندلی عقب اتومبیل جان گانتر۳۱ می نشینیم و همراه او به ایران اواخر دهه‌ی ۱۹۳۰ (دهه‌ی ۱۳۱۰ هجری) سفر می کنیم.

گانتر در سال ۱۹۳۶ کتاب محبوب و اثرگذار در درون اروپا را منتشر کرد. او ادامهٔ این کتاب را در سال ۱۹۳۹با نام در درون آسیا منتشر کرد که در آن از ایران به عنوان یکی از توقفگاه های خود سخن گفته است. گانتر می نویسد: «ورود به ایران تکان دهنده است. آسیای واقعی اینجاست، اینجا آسیا عریان پیش چشمان شماست.

این همان مأمن باشکوه و تسخیرناپذیر در دل دنیای اسلام است. اتومبیل دو سه روز پیچ وتاب خوران و غژغژکنان از سراشیبی ها بالا می رود و پایین می لغزد و در گذر از گذرگاه های ترسناک بین بغداد تا تهران تلوتلوخوران در میان گل ولای از روی شکاف ها و ریزش کوه ها می گذرد و پیش می‌رود. در راه به روستاهایی می رسد که گویی از گذشته‌ی دور، از همان دوران خشایار شاه، تاکنون اندک تغییری نداشته اند، و سرزمینی فیروزه ای رنگ و رگه دار چون پنیر گورگونزولا و سخت چون سنگ خارا را پشت سر می نهد.»

به لحاظ جغرافیایی این سرزمین فیروزه ای رنگ از دشت های لم یزرع آسیای مرکزی تا خلیج فارس کشیده شده است. جایی که از حدود هزار سال پیش در دوران شکوفایی جاده‌ی ابریشم به بعد دیگر تقریبا بر سر راه هیچ جای دیگری نبوده است. به لحاظ تاریخی تاریخ ایران به روزگار ایلامیان در هزاره‌ی چهارم قبل از میلاد برمی گردد و یکی از قدیمی ترین تمدن های جهان است. از نظر مذهبی’ ایران از قرن هفتم به بعد مسلمان بوده است، گرچه نفوذ و قدرت روحانیون پیوسته در طول تاریخ فرازوفرودهایی داشته است.

از منظر سیاسی ایران در قرن ششم پیش از میلاد هنگامی که کورش کبیر امپراتوری بزرگ هخامنشی را بنیان نهاد و قرن بعد، وقتی که خشایار شاه یونان را به تسخیر درآورد، به بالاترین جایگاه خود رسید. پس ازآن که یونانیان بار دیگر کشورشان را بازپس گرفتند، خورشید امپراتوری عظیم هخامنشی رو به افول نهاد، اما همچنان برپا بود تا آنکه اسکندر مقدونی با شکست داریوش سوم در سال ۳۳۳ قبل از میلاد به عمر آن پایان داد.

از آن تاریخ به بعد ایران – که یونانیان آن را پارس می خواندند، و در غرب به همین نام باقی ماند – آرام آرام در هاله ای از ابهام فرو رفت. در قرن نوزدهم ایران به یکی از پیاده‌های صفحه‌ی شطرنج «بازی بزرگان» تبدیل شده بود، یک دولت حائل – یکی دیگر از این دولت های حائل افغانستان بود – در رقابت راهبردی بین امپراتوری روسیه در شمال و امپراتوری بریتانیا در جنوب، که بر کشور همسایه یعنی هندوستان حکومت می کرد، قرار داشت.

 

چنانچه به کتاب عملیات در تهران علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین کتاب‌های تاریخی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه نیز آشنا شوید.