قتل راجر آکروید

«قتل راجر آکروید» اثری است از آگاتا کریستی (نویسنده‌ی انگلیسی و ملقب به ملکه‌ی جنایت، از ۱۸۹۰ تا ۱۹۷۶) که در سال ۱۹۲۶ منتشر شده است. این کتاب به روایت مرگ مشکوک یک زن و مرد و پرونده‌ی مربوط به آن می‌پردازد.

درباره‌ی قتل راجر آکروید

کتاب قتل راجر آکروید، اثری است که شهرتی بین المللی برای آگاتا کریستی به ارمغان آورد و او را به یکی از پرفروش ترین نویسندگان ژانر جنایی در طول تاریخ تبدیل کرد. این رمان که برای اولین بار در سال ۱۹۲۶ انتشار یافت، نقطه ی تحولی در داستان های معمایی به حساب می آید و طلایه دار نسلی از داستان های محبوب کارآگاهی است که دوران مدرن رمان های معمایی را به وجود آوردند.

جنایتی در یک روستای دورافتاده‌ی انگلیسی و در محیطی نیمه اشرافی رخ می‌دهد. راجر آکروید در اتاق کارش به قتل می‌رسد و نویسنده، بنابر سنت متداول «عصر طلایی»، نقشه‌ی منزل را در اختیار خوانندگان می‌گذارد؛ پرسوناژهای رایج رمان کلاسیک معمایی هم همگی حضور دارند.

از سرپیشخدمت عصا قورت داده و مقرراتی (که رفتارش مشکوک است، ولی خواننده به او سوء ظن نمی‌برد) گرفته تا مستخدم‌ها و آشپز و سرآشپز و سایر خدمه که جزو ملزومات این گونه آثار هستند. خواهر راوی داستان (دکتر دهکده که نقش دستیار کاوشگر را نیز ایفا می‌کند) یکی از بامزه‌ترین شخصیت‌های رمان است؛ زیرا این زن خوش نیت و بی‌اندازه کنجکاو، شایعه‌های مضحک و بی‌اساس را که با پشتکاری کم‌نظیر از هرجایی گرد آورده‌است، نقل قول می‌کند و باعث انبساط خاطر خوانندگان می‌شود.

کارآگاه ماجرا، جناب هرکول پوآرو که در همسایگی دکتر منزل دارد و راوی داستان او را «مرد کله تخم مرغی» می‌نامد، به شیوه‌ای دقیق سؤال‌هایی ظاهراً بی ربط می‌کند که در پایان داستان معلوم می‌گردد که همین سوالات بسیار مهم بودند. همه رمان‌های معمایی موفق این دوره، به نحوی خواننده را با عناصر انحرافی، وادار به حدس اشتباه می‌کنند و ترفندی که آگاتا کریستی در اینجا به کار بسته‌است، برای آن ایام بی‌اندازه بدیع و بی‌نظیر بود.

کتاب قتل راجر آکروید در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۲۷ با بیش از ۲۶۱ هزار رای و ۲۱ هزار نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌هایی از خسرو سمیعی، منا زنگنه و بهرام افراسیابی به بازار عرضه شده است.

داستان قتل راجر آکروید

خودکشی ناگهانی بیوه ای در روستای کینگز آبوت، شایعاتی را به وجود می آورد با این مضامین که او، مورد اخاذی قرار داشته، همسر اولش را به قتل رسانده و رابطه ی مخفیانه ای با مردی ثروتمند به نام راجر آکروید داشته است. عصر روز بعد، آکروید در اتاق مطالعه‌اش به قتل می رسد؛ اما قبل از کشته شدن، نامهای دریافت می کند که مشخصات کسی که از آن زن اخاذی می کرده را برملا می‌سازد.

مظنونین زیادی در کینگز آبوت وجود دارند: خدمتکاری عصبی و پریشان، پسرخوانده‌ی گستاخ و خودرأی آکروید و زن برادر او، خانم سیسیل آکروید، که در خانه‌ی مقتول ساکن است. حالا همه چیز به کارآگاه مشهور، هرکول پوارو، که پس از بازنشستگی به باغبانی روی آورده، بستگی دارد و او باید قاتل راجر آکروید را پیدا کند. دکتر روستا و راوی داستان، جیمز شپارد و خواهر نابغه‌اش، کارولین، نیز به پوارو در حل این پرونده کمک می کنند.

بخشی از قتل راجر آکروید

خانواده فرارز کمی پیش از مرگ آقای فرارز برای زندگی به این دهکده آمده بودند، اما آکروید از دیرباز هسته مرکزی شایعات اهل محل به شمار می‌رفت. در دوران بلوغ رالف پِیتون، تعداد زیادی از زنان کارآمد بر گردش امور خانه آکروید نظارت می‌کردند و کارولین و دوستانش همیشه یکایک آنها را با بدبینی تحت‌نظر داشتند.

بدون اغراق می‌توانم اعلام کنم که لااقل به مدت پانزده سال تمام اهالی دهکده منتظر بودند تا آکروید با یکی از این خانمهایی که به نوبت اداره خانه‌اش را برعهده داشتند ازدواج کند. آخرین آنها زنی ترسناک به نام خانم راسل بود که پنج سال بر خانه حکمروایی داشت و همگی متفق‌القول بودند که اگر خانم فرارز پیدایش نمی‌شد، آکروید مشکل می‌توانست از چنگ این زن بگریزد.

علاوه بر آن، خانم راسل رقیب دیگری هم پیدا کرده بود: زن‌برادر راجر که به اتفاق دخترش، بی‌خبر، از کانادا آمده بود. خانم سسیل آکروید، بیوه برادری نه‌چندان متشخص، برای همیشه مقیم فرنلی پارک شده بود و به قول کارولین «خانم راسل را سرجایش نشانده بود».

دقیقاً نمی‌دانم منظور خواهرم از این عبارت چه بود، اما چیزی که درباره‌اش اطمینان دارم این است که خانم راسل با لحنی تحقیرآمیز، در حالی که در ظاهر عمیق‌ترین علاقه را به «این زن بیچاره، خانم آکروید» نشان می‌دهد، درباره‌اش می‌گوید: «مجبور شده با صدقه برادرشوهرش زندگی کند. نان صدقه خوردن خیلی تلخ است! من که اگر نمی‌توانستم زندگی‌ام را تأمین کنم خیلی احساس بدبختی می‌کردم!»

 

چنانچه به کتاب قتل راجر آکروید علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین آثار آگاتا کریستی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر آثار این نویسنده‌ی شهیر و چیره‌دست انگلیسی نیز آشنا شوید.