کلبه‌ی عمو تام

«کلبه‌ی عمو تام» اثری است از هریت بیچر استو (نویسنده‌ی آمریکایی، از ۱۸۱۱ تا ۱۸۹۶) که در سال ۱۸۵۲ منتشر شده است. این کتاب به روایت زندگی و مصایب برده‌ای به نام عمو تام در دوران برده‌داری در آمریکا می‌پردازد.

درباره‌ی کلبه‌ی عمو تام

«کلبه‌ی عمو تام» کتابی با موضوع ضد برده‌داری نوشته‌ی هریت بیچر استو نویسنده‌ی آمریکایی است. این کتاب در سال ۱۸۵۲ منتشر شد و تأثیر زیادی بر جنگ داخلی آمریکا، موضوع آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و برده‌داری در آمریکا گذاشت. این کتاب پرفروش‌ترین کتاب داستان در قرن نوزدهم و دومین کتاب پرفروش بعد از انجیل بود و در چاپ اول ۳۰۰ هزار عدد از آن فقط در آمریکا به فروش رسید.

فصل اول کتاب کلبه‌ی عمو تام در سال ۱۸۵۱ با الهام از ماجرای برده‌ی سیاه‌پوست و مؤمنی که زیر شکنجه بود، نوشته شد. نویسنده‌ی این رمان، هریت بیچر استو، در سال ۱۸۵۳ کتابی تحت‌ عنوان «راهنمای کلبه‌ی عمو تام» را منتشر کرد که در آن کوشید تا ثابت کند وقایع رمان یادشده، واقعی بوده‌اند. علت شهرت این رمان را محتوای انسانی، احساس برانگیز و داستان‌گویی موفق آن دانسته‌اند.

کلبه‌ی عمو تام در ابتدا به صورت پاورقی در یکی از روزنامه‌ها چاپ شد و وقتی به صورت کتاب چاپ شد، نه‌تنها در آمریکا بلکه در تمام کشورهای جهان نیز میلیون‌ها نسخه از آن به فروش رفت و تا سال‌ها نمایش‌هایی بر اساس آن بر صحنه تئاترهای جهان اجرا شد.

دیری نگذشت که در آمریکا خانم استو از یک سو به شخصیتی بسیار محبوب و از سوی دیگر به چهره‌ای بسیار منفور مبدل شد. حتی در گرماگرم جنگ داخلی آمریکا آبراهام لینکلن رئیس جمهور وقت آمریکا در ملاقاتی به او گفت: «پس شما همان خانم کوچکی هستید که باعث جنگی بزرگ (جنگ داخلی آمریکا) شد». به دلیل این‌که جنگ داخلی ۹ سال بعد از انتشار کتاب آغاز شد، عده‌ای انتشار این رمان را جنجالی‌ترین حادثه در تاریخ رمان‌نویسی می‌دانند.

تولستوی پس از خواندن این کتاب در ستایش آن گفت: «این رمان یکی از بزرگ‌ترین فرآورده‌های ذهن بشر است.»

کتاب کلبه‌ی عمو تام در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۹۰ با بیش از ۲۲۴ هزار رای و ۹۶۸۰ نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌هایی از محسن سلیمانی، منیر جزنی و حسن نامجو به بازار عرضه شده است.

داستان کلبه‌ی عمو تام

کلبه‌ی عمو تام داستان عمو تام، یک برده، را روایت می کند که فردی مومن و باوقار، نجیب و در اعتقاداتش ثابت قدم است. در حالی که تام با قایق به حراجی در نیواورلئان منتقل می‌شود، جان اوا، یک دختر جوان، را نجات داده  و پدر  دختر برای سپاسگزاری تام را خریداری می کند. اوا و تام به زودی دوستان خوبی می ‌وند. سلامتی اوا که همیشه ضعیف است، به سرعت رو به افول می رود و در بستر مرگ از پدرش می خواهد که همه افراد برده‌اش را آزاد کند.

او برای انجام این کار برنامه ریزی می کند، اما سپس کشته می شود و سایمون لگری وحشی، صاحب جدید تام، پس از اینکه از افشای محل اختفای برخی برده‌های فراری امتناع می کند، تام را با شلاق می کشد. تام نسبت به رنج خود نگرش مسیحی ثابتی دارد و استو مرگ تام را با پژواک مسیح آغشته می کند.

سیمون لگری، شرور اصلی داستان، نماینده حرص و طمع و بی رحمی است، مردی که گناه را به اصلاح ترجیح داد. لگری افراد را در نقش های مختلف در زندگی خود به بردگی می برد. زنی به نام کاسی مجبور می شود با او زندگی کند. وقتی لگری تام را می‌خرد، دختری ۱۵ ساله به نام املین را نیز می‌خرد که قصد دارد او را به عنوان جانشین کاسی نگه دارد.

 لگری از طریق مجازات و پاداش، کویمبو و سامبو را به همراهان و مجریان خود تبدیل می‌کند. این دو مرد به دستور لگری مجبور به ضرب و شتم افراد برده دیگر می شوند. این کیمبو و سامبو هستند که تام را تا سر حد مرگ شلاق می زنند. همانطور که تام در حال مرگ بود، ابراز پشیمانی و شرمندگی می کنند. تام قبل از مرگ آن‌ها را می‌بخشد.

بخشی از کلبه‌ی عمو تام

عصر یک روز سرد فوریه، دومرد نجیب زاده، در سالن پذیرایی مجلل خانه‌ای در شهر پ در کنتاکی، در کنار هم نشسته بودند. مستخدمی درآنجانبود. صندلی‌های دو مرد خیلی به هم نزدیک بود ظاهرا درباره‌ی موضوع مهمی صحبت می کردند. یکی از مردان، کوتاه قد و تنومند بودو بیش از حد به سرو وضعش رسیده بود: جلیقه ای پر زرق و برق و رنگ و وارنگ به تن داشت و دستمال گردنی آبی با خال های زرد به گردنش بسته بود.

انگشتان پت و پهن وزمختش پر از انگشترهای تزیینی بود و زنجیر طلای ساعت کلفتی داشت که یک مشت انگشتر و مهرهای رنگ وارنگ از آن آویزان بود. موقع صحبتفخیلی راحت اما غلط غلوط حرف می زدو گاه گاه اصطلاحات زشتی چاشنی صحبت هایش می کرد. مرد دیگر، آقای شلبی، برخلاف دیگری، ظاهر نجیب زاده ها را داشت و وضع خانه‌اش نشانگر ثروت و رفاه او بود.

آقای شلبی گفت: راه حل من این است.

هی لی گفت: اما من این جور معامله را قبول ندارم، آقای شلبی.

آقای شلبی گفت: اما تام برده‌ی بی نظیری است و به آن قیمت می ارزد. تام واقعا برده‌ی خوب، فهمیده، پاک و مؤمنی است. اومزرعه را مثل ساعت اداره می کند.

 

اگر به کتاب کلبه‌ی عمو تام علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین رمان‌های جهان در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه نیز آشنا شوید.