پادشاه همه‌ی بیماری‌ها

«پادشاه همه‌ی بیماری‌ها» با نام کامل «پادشاه همه‌ی بیماری‌ها: زندگی‌نامه‌ی سرطان» اثری است از سیدارتا موکرجی (پزشک هندی – آمریکایی، متولد ۱۹۷۰) که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده است.  این کتاب به بیان تجربیات نویسنده به عنوان متخصص سرطان‌شناسی در مورد این بیماری می‌پردازد.

درباره‌ی پادشاه همه‌ی بیماری‌ها

کتاب پادشاه همه‌ی بیماری‌ها: زندگینامه‌ای در وصف سرطان، نوشته‌ی سیدارتا موکرجی، پزشک و سرطان‌شناس هندی-آمریکایی در سال ۲۰۱۰ از سوی انتشارات اسکریبنر به چاپ رسید و در سال ۲۰۱۱ برنده جایزه پولیتزر در بخش آثار غیرداستانی عام شد. هیئت داوران آن را «پژوهشی برازنده» نامید که «همزمان هم بالینی و هم شخصی است.»

موکرجی در پادشاه همه بیماری‌ها تجربه‌های خود به عنوان کارآموز تخصص خون‌شناسی و سرطان‌شناسی در مؤسسه سرطان دینا فاربر و بیمارستان عمومی ماساچوست را با تاریخ درمان و پژوهش سرطان پیوند می‌زند.

او تاریخ سرطان را از زمانی که برای نخستین‌بار از سوی یک پزشک مصری به نام ایمهوتپ در ۴۶۰۰ سال پیش شناسایی شد بازگو می‌کند. یونانیان باستان تصوری از سلول نداشتند. اما به دلیل آشنایی با علم هیدرولیک، آن را به فیزیولوژی انسان بسط دادند. به باور آنان، اخلاط مایعاتی بودند که تعادل مناسب آن‌ها مسئول سلامتی و ناخوشی بود.

بر پایه پادشاه همه بیماری‌ها سرطان برای نزدیک به ۲۰۰۰ سال تا سال ۴۴۰ (پیش از میلاد) در خاموشی بود. تا آن هنگام که هرودوت، مورخ یونانی داستان آتوسا ملکه‌ی ایرانی و دختر کورش بزرگ را بیان می‌کند که متوجه توده‌ای در پستان خود می‌شود و برده‌ای یونانی به نام دموسدس آن را خارج می‌کند. گفته شده‌است که عمل جراحی تا مدتی موفقیت‌آمیز بوده‌است.

در سده‌ی ۱۹ (میلادی) روش‌های جراحی برای مقابله با تومورها پیشرفت کردند. ویلیام استوارت هالستد روشی تهاجمی و بدریخت‌کن را برای سرطان پستان ابداع کرد که طی آن نه تنها سلول‌های سرطانی موجود را خارج می‌کرد بلکه مکان‌هایی را که ممکن بود سلول‌های سرطانی به آن‌ها گسترش یابند برمی‌داشت.

لوسمی (سرطان خون) برای نخستین‌بار از سوی رودلف ویرشو دیده شد و فرانتس ارنست نویمان محل آسیب‌شناسی آن را مغز استخوان معرفی کرد. سلول‌های سرطان خون به آنزیم احیاء دی هیدروفولات وابسته هستند. سیدنی فاربر از مولکول‌هایی که از سوی یلاپراگادا سوبارو تهیه شده بودند برای متوقف کردن این آنزیم و از بین بردن سلول‌های سرطان خون سود برد و بهبودی‌های موقتی را برای بیماران خود به وجود آورد.

پادشاه همه‌ی بیماری‌ها آخرین پیشرفت‌ها و درمان‌ها مانند جراحی و مشکلات آن (مانند بیهوشی و عفونت)، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و درمان‌های هدفمند را با دقت شرح می‌دهد.

کتاب پادشاه همه بیماری‌ها برای مخاطب عام نوشته شده‌است. در این کتاب، پدیده سرطان، عوامل سرطان‌زا، معاینه بالینی، درمان، پیشگیری از سرطان، پیش‌آگهی و بسیاری مباحث مرتبط با سرطان و تاریخ سرطان به زبان ساده و در عین حال دقیق و مستند شرح داده می‌شود.

پادشاه همه بیماری‌ها از سوی مجله‌ی تایم به عنوان یکی از یکصد اثر تأثیرگذار طی صد سال گذشته و از سوی مجله‌ی نیویورک تایمز به عنوان یکی از صد کتاب برتر غیرداستانی نام برده شده‌است.

کتاب پادشاه همه‌ی بیماری‌ها در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۳۳ با بیش از ۱۰۱ هزار رای و ۸۲۰۰ نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌هایی از محمد دیلمقانی زاده و امیررضا عارف به بازار عرضه شده است.

بخش‌هایی از پادشاه همه‌ی بیماری‌ها

بقراط بیان می کند که هنر طب، زمانبر است و زندگی کوتاه؛ فرصت ها در گذر؛ آزمایش ها مخاطره آمیز؛ قضاوت ها دارای نقص.

…………………….

 اما داستان سرطان خون-داستان سرطان-ماجرای پزشکانی نیست که تلاش کردند و جان به در بردند، و از یک موسسه به موسسه ای دیگر رفتند. این داستان بیمارانی است که تلاش کردند و زنده ماندند، و از کرانه های یک بیماری به بیماری دیگر رفتند.

…………………..

سلول های سرطانی، حتی تا هسته ی مولکولی ذاتی خود، نسخه هایی بیش فعال، به دنبال بقا، معیوب، بارور و خلاق از خودمان هستند.

 

اگر به کتاب پادشاه همه‌ی بیماری‌ها علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی آثار سیدارتا موکرجی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر آثار این پزشک نویسنده نیز آشنا شوید.