محمد (ص)

«محمد (ص)»  با نام کامل «محمد (ص): بر پایه‌ی کهن‌ترین منابع» اثری است از مارتین لینگز (نویسنده‌ی انگلیسی، از ۱۹۰۹ تا ۲۰۰۵) که در سال ۱۹۸۳ منتشر شده است. این کتاب به بررسی تاریخچه‌ی زندگی حضرت محمد (ص) پرداخته است.

درباره‌ی محمد (ص)

از زمان ظهور ادیان ابراهیمی، آمدن پیامبری که خاتم این سلسله باشد، وعده داده شده بود. مارتین لینگز، به‌عنوان یک اروپایی که با انتخاب خود به دین اسلام گرویده بود، در کتاب محمد (ص) بر پایه کهن‌ترین منابع، به تاریخچه‌ی زندگی آخرین پیامبر در سلسله‌ی ادیان ابراهیمی، یعنی محمد، پیامبر اسلام می‌پردازد و روایت‌های موثق از زندگی او را در قالبی داستان‌گونه ارائه می‌کند.

این کتاب که از منابع مهم تاریخ زندگی پیامبر اسلام به‌شمار می‌رود، تابه‌حال جوایز مختلفی، مانند جایزه‌ی سیرت کشور ترکیه را به خود اختصاص داده است. پیامبر اسلام با تولد، بعثت و هجرت خود، تاریخ و سرنوشت بخش زیادی از جهان را متأثر ساخت. مارتین لینگز به‌عنوان یک مسلمان و پژوهشگر دین و تاریخ اسلام، در کتاب محمد (ص) بر پایه کهن‌ترین منابع تلاش کرده تا روایتی شنیدنی و درعین‌حال معتبر را از زندگانی این شخصیت تاریخی و مذهبی ارائه دهد.

در کتاب محمد (ص) بر پایه کهن‌ترین منابع، زندگی پرفرازونشیب و پرماجرای مردی را می‌شنویم که از زمان حیات خود تا امروز، اذهان و قلب‌های بسیاری از مردم جهان را تسخیر کرده است. مارتین لینگز با استفاده از دست‌اول‌ترین منابع موجود تلاش کرده تا واقعیت‌های این برهه‌ی تاریخی مهم در جهان اسلام را به مخاطبانش ارائه کند.

اکثر منابع استفاده‌‌شده توسط این نویسنده، از منابع اهل سنت هستند. خصوصیت ویژه‌ی این کتاب، تألیف و انتشار آن به زبان انگلیسی است که باعث شده، مخاطبانِ آن را طیف وسیعی از افراد در سرتاسر جهان تشکیل دهند. کتاب محمد (ص) بر پایه کهن‌ترین منابع از زمان انتشار تاکنون، منبع پژوهشگران حوزه‌های مختلف، از تاریخ اسلام گرفته تا عرفان اسلامی بوده است.

مارتین لینگز روایت کتاب محمد (ص) بر پایه کهن‌ترین منابع را از سالیان دراز پیش از تولد پیامبر آغاز می‌کند؛ از روزی که ابراهیم از داشتن فرزندی که نسلش را ادامه دهد ناامید شده بود و خدا وعده‌ی داشتن ذریه‌ای فراوان و پربرکت را به او داد.

نویسنده در ادامه به معرفی قبیله‌ی قریش می‌پردازد؛ خاندانی که بعدها پیامبر اسلام در میان آن‌ها دیده به جهان گشود. پس از آن، در ادامه‌ی کتاب محمد (ص) بر پایه کهن‌ترین منابع، به فصل عام‌الفیل می‌رسیم؛ سالی که پدربزرگ محمد، عبدالمطلب، با ایمان راسخ خود در جایگاه حفاظت از خانه‌ی خدا (میراث ابراهیم)، در برابر حمله‌ی هراسناک سپاه ابرهه ایستاد.

کتاب محمد (ص) در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۵۷ با بیش از ۱۲۵۰۰ رای و ۶۴۴ نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌ای از سعید تهران نسب به بازار عرضه شده است.

فهرست مطالب محمد (ص)

کتاب محمد بر پایه کهن‌ترین منابع از ۸۵ فصل کوتاه به شرح زیر تشکیل شده است:

خانه خدا، زیانی هنگفت، قریش جوف، جبران زیان، نذر فدیه پسر، نیاز به یک پیامبر، عام‌الفیل، صحرا، دو فقدان، بحیرای راهب، پیمان جوانمردی، مسائل مربوط به ازدواج، اهل‌بیت، بازسازی کعبه، اولین وحی‌ها، عبادت، خانواده‌ات را بیم ده، قریش دست به کار می‌شود، اوس و خزرج، ابوجهل و حمزه، قریش پیشنهاد معامله می‌دهد، رهبران قریش.

و در ادامه؛ حیرت و امید، شکاف‌های خانوادگی، هنگام ساعت، سه سوال، حبشه، عمر، تحریم و انحلال آن، بهشت و خلود، عام الحزن، نور وجه تو، پس از عام الحزن، یثرب پذیرا، مهاجرت‌های بسیار، توطئه هجرت، ورود به مدینه، وفاق و شقاق، خانه جدید، آستانه جنگ، قدم نهادن در راه بدر، جنگ بدر، بازگشت شکست‌خوردگان، اسیران، بنی قینقاع، وفات و وصلت‌ها، اهل صفه، جنگ‌های پراکنده، آمادگی برای جنگ، قدم نهادن سوی احد، جنگ احد، انتقام، دفن شهدا، پس از احد.

مابقی فصول نیز عبارتند از: قربانیان انتقام، بنی نضیر، صلح و جنگ، خندق، محاصره، بنی قریظه، پس از محاصره، منافقان، گردنبند، دروغ، سرگردانی قریش، پیروزی آشکار، پس از حدیبیه، خیبر که بیش از همه دوست می‌داری؟، پس از خیبر، عمره و پیامدهای آن، شام، نقض پیمان صلح، فتح مکه، جنگ حنین و محاصره طائف، آشتی‌ها، پس از فتح، تبوک، پس از تبوک، درجات، آینده، حجه‌الوداع، انتخاب، جانشینی و خاک‌سپاری.

بخش‌هایی از محمد (ص)

تا آن زمان، پیامبر سپاهش را مرتب کرد. او درحالی‌که نیزه‌ای در دست داشت، از جلوی تک‌تک افراد می‌گذشت تا به آن‌ها روحیه بدهد و صف‌هایشان را صاف و مرتب کند. به یکی از انصار که جلوتر از بقیه ایستاده بود گفت: «ای سواد، روی خط بایست!» و در این حین آرام نیزه‌اش را به شکم او زد.

سواد گفت: «ای رسول خدا! تو مرا به درد آوردی، درحالی‌که خدا تو را به حق و عدالت فرستاده است. پس عوضِ این را به من باز ده.»

پیامبر گفت: «بگیر!» و درحالی‌که نیزه را به سواد می‌داد، شکم خود را عریان کرد. سپس سواد خم شد و بر جایی که طلب داشت نیزه فشار دهد، بوسه‌ای نشاند.

پیامبر گفت: «چه چیز تو را بر این داشت؟»

سواد گفت: «ای رسول خدا، اکنون ما با آن‌چه خود شاهدیم، مواجهیم. می‌خواستم در این آخرین لحظاتی که با توام، اگر چنین باشد، پوست من با پوست تو تماس پیدا کرده باشد.»

……………………

رسم خانواده‌های بزرگ عرب شهری این بود که پسران خود را اندکی پس از تولد به صحرا بفرستند تا شیرخوارگی و از شیر گرفتنشان در صحرا باشد و بخشی از کودکی خود را در میان یکی از قبایل بدوی بگذرانند. مکه نیز، دلیلی برای مستثنی بودن از این قاعده نداشت.

بیماری‌های مسری و فراگیر که هرچندگاه یک‌بار در مکه شایع می‌شد، متعدد و نرخ مرگ‌ومیر نوزادان زیاد بود. اما تنها هوای تازه‌ی صحرا نبود که خانواده‌ها می‌خواستند پسرانشان جذب کنند؛ هوای تازه برای بدن. صحرا برای روح هم منافع مخصوص خود را داشت.

 

اگر به کتاب محمد (ص) علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین کتاب‌های مذهبی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه نیز آشنا شوید.