هیاهوی زمان

«هیاهوی زمان» اثری است از جولیان بارنز (نویسنده و منتقد انگلیسی، متولد ۱۹۴۶) که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده است. این کتاب در قالب روایت یک داستان به زندگی دیمیتری شوستاکوویچ موسیقیدان روسی پرداخته است.

درباره‌ی هیاهوی زمان

کتاب هیاهوی زمان، رمانی نوشته ی جولین بارنز است که نخستین بار در سال ۲۰۱۶ وارد بازار نشر شد. شاهکاری جمع و جور تقدیم شده به آهنگساز روسی دیمیتری شوستاکوویچ: اولین رمان جولیان بارنز پس از پرفروش ترین رمان او، برنده جایزه من بوکر، حس پایان.

در سال ۱۹۳۶، شوستاکوویچ، فقط سی سال دارد و از معیشت و زندگی خود می ترسد. استالین که تا آن زمان شخصیتی دوردست بود، ناگهان به کار او علاقه مند شد و آخرین اپرای خود را محکوم کرد. اکنون، شوستاکوویچ که مطمئن است به سیبری تبعید خواهد شد (یا به احتمال زیاد در جا اعدام خواهد شد)، به وضعیت مخمصه خود، تاریخچه شخصی خود، والدین، زنان و همسران مختلف، فرزندانش و همه کسانی که هنوز زنده هستند، می اندیشد.

در ترازوی سرنوشتش و اگرچه شانس او را از تبدیل شدن به یک قربانی دیگر وحشت بزرگ باز می دارد، برای دهه های آینده او را تحت فشار استبداد قرار می دهد: برای نشان دادن ارزش های شوروی در یک کنفرانس فرهنگی در شهر نیویورک، مجبور به پیوستن می شود. حزب و مجبور شد، دائما، مماشات صاحبان قدرت را در برابر یکپارچگی موسیقی خود بسنجید.

بارنز با ظرافت ما را از طریق مسیر حرفه ای شوستاکوویچ راهنمایی می کند و در عین حال تکامل پرفراز و نشیب اتحاد جماهیر شوروی را روشن می کند. نتیجه هم پرتره ای خیره کننده از یک مرد بی امان جذاب و هم کاوشی درخشان در معنای هنر و جایگاه آن در جامعه است.

بارنز در کتاب هیاهوی زمان، زندگی دیمیتری شوستاکوویچ آهنگساز مشهور روس و یکی از معروف‌ترین آهنگسازان قرن بیستم را به تصویر کشیده است. درواقع این داستان را باید نگاهی متفاوت به شوروی سابق در دوران حکومت استالین و جنگ جهانی دوم دانست.

بارنز در داستان هیاهوی زمان، نبرد شاستاکویچ با وجدانش را بسیار جذاب به تصویر می‌کشد. او در مقدمه کتاب خود تاکید کرده که در روسیه استالینی یافتن حقیقت کار دشواری بود چه رسد به حفظ آن؛ بنابراین با توجه به جو امنیتی حاکم بر این کشور، یافتن اطلاعات دقیق و معتبر درخصوص زندگی این نابغه موسیقی بسیار دشوار بود.

کتاب هیاهوی زمان در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۷۵ با بیش از ۲۳ هزار رای و ۲۵۰۰ نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌‌های از پیمان خاکسار، مرجان محمدی و سپاس ریوندی به بازار عرضه شده است.

داستان هیاهوی زمان

دمیتری شوستاکوویچ که به تازگی سی ساله شده، نگران روحیه و به طور کلی زندگی خود است. او که اکنون اطمینان دارد به سیبری تبعید و یا در آنجا اعدام خواهد شد، به رنج ها و مشکلات، گذشته، والدین، معشوقه ها، همسران و فرزندان خود، و تمام کسانی فکر می کند که سرنوشتشان به سرنوشت او گره خورده است.

شوستاکوویچ با خوش اقبالی از مرگ نجات می یابد، اما برای دهه ها باید زیر چنگال استبداد زندگی کند و تحت فرمان صاحبان قدرت باشد. جولین بارنز در رمان هیاهوی زمان، با نثر هنرمندانه و جذاب خود ما را در مسیر زندگی شخصی و حرفه ای دمیتری شوستاکوویچ قرار می دهد و همزمان، تصویری روشنگرانه از روند پرهیاهو و آشوبناک شکل گیری اتحاد جماهیر شوروی را ترسیم می کند.

بخش‌هایی از هیاهوی زمان

زندگی، قدم زدن در دشت و دمن نیست. روح می توانست به یکی از این سه راه نابود شود: با کاری که بقیه با تو می کردند؛ با کاری که بقیه باعث می شدند با خودت بکنی؛ و با کاری که به میل شخصی با خودت می کردی. یکی از این سه تا کافی بود، هر چند اگر هر سه همراه هم بودند، نتیجه اش مقاومت ناپذیر می شد.

……………….

هنر متعلق به همه است و هیچکس، هنر متعلق است به همیشه و هیچ وقت. هنر متعلق است به آن ها که خلقش می کنند و آن ها که حظش را می برند. هنر نه مثل دوران گذشته متعلق بود به اشراف و حامیان مالی، و نه مثل حالا متعلق به حزب و مردم. هنر زمزمه ی تاریخ است که بلندتر از هیاهوی زمان به گوش می رسد. هنر برای هنر وجود ندارد، برای مردم وجود دارد. ولی کدام مردم، چه کسی معین می کند؟

………………

«مهندسان روح انسان». دوتا مشکل بنیادین وجود داشت. اول این که خیلی از مردم دوست نداشتند روحشان مهندسی شود، دست شما درد نکند. دوست داشتند روحشان همان طور که به دنیا آمده بود، دست نخورده باقی بماند و وقتی سعی می کردی هدایتشان کنی، مقاومت نشان می دادند.

بیا به این کنسرت مجانی که در فضای باز برگزار می شود رفیق. واقعا فکر می کنیم که باید شرکت کنید. بله، البته که اختیاری است، ولی شاید اشتباهی بزرگ باشد اگر حضور به هم نرسانید… مشکل دوم مهندسی روح انسان، اساسی تر بود. چه کسی مهندسان را مهندسی می کند؟

 

چنانچه به کتاب هیاهوی زمان علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین رمان‌های جهان در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه نیز آشنا شوید.