آنقدر سرد که برف ببارد

«آنقدر سرد که برف ببارد» اثری است از جسیکا او (نویسنده و ویراستار استرالیایی) که در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است. این کتاب به روایت داستان سفر مکاشفه‌ای یک مادر و دختر در پی هویت و روابط خانوادگی خود می‌پردازد.

درباره‌ی آنقدر سرد که برف ببارد

آنقدر سرد که برف ببارد، رمانی از جسیکا او است که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. این کتاب برند‌ه‌ی جایزه ادبی نخست وزیری در سال ۲۰۲۳ برای داستان و جایزه‌ی ادبی برتر ویکتوریا در دسته‌های داستانی و کلی شده است. همچنین این کتاب در فهرست نهایی جایزه مایلز فرانکلین ۲۰۲۳ قرار گرفت.

«آنقدر سرد که برف ببارد» کاوشی غنایی درباره هویت، پویایی خانواده، و تابلوی پیچیده روابط انسانی است که در پس‌زمینه ژاپن زمستانی قرار دارد. از طریق چشمان قهرمان داستان، آدا، خوانندگان به دنیایی منتقل می شوند که در آن تعادل ظریف بین سنت و مدرنیته، تعلق و بیگانگی با ظرافت مورد بررسی قرار می گیرد.

در قلب رمان، سفر آدا برای خودیابی نهفته است، زیرا او با میراث مختلط خود و انتظارات فرهنگی متضاد خود دست و پنجه نرم می کند که حس هویت او را شکل می دهد. او به طرز ماهرانه‌ای به آشفتگی درونی آدا می‌پردازد و پیچیدگی‌های تربیت او و اشتیاق آشتی دادن گذشته‌اش با واقعیت کنونی‌اش را بررسی می‌کند. همانطور که آدا در تلاش برای درک است، خوانندگان به چشم انداز احساسی او کشیده می شوند، جایی که هر قدم رو به جلو با عدم اطمینان و درون نگری رنگ آمیزی می کند.

در پس زمینه آرام مناظر پوشیده از برف ژاپن، نثر او تصویری واضح از محیط بیرونی و مبارزات درونی شخصیت های او را ترسیم می کند. محیط زمستانی به عنوان استعاره ای از سردی و انزوایی است که آدا هنگام بررسی پیچیدگی های روابطش با خانواده، میراثش و خودش احساس می کند. با این حال، در میان تنهایی یخبندان، لحظاتی از گرما و پیوند وجود دارد که رمان را روشن می‌کند و اجمالی از امید و رستگاری را در میان ناامیدی ارائه می‌دهد.

«آنقدر سرد که برف ببارد» از طریق داستان سرایی تند و شخصیت‌های پرطرفدارش، خوانندگان را به سفری درون‌نگری و خودشناسی دعوت می‌کند. این رمانی است که طنین انداز عمیقی دارد و اشتیاق جهانی بشر برای پذیرش، درک و در نهایت عشق را به ما یادآوری می کند. ترکیب استادانه نثر و احساسات او این کتاب را به خواندنی جذاب تبدیل می کند که مدت ها پس از ورق زدن صفحه آخر در ذهن باقی می ماند.

کتاب آنقدر سرد که برف ببارد در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۷۶ با بیش از ۱۱ هزار رای و ۱۷۰۰ نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌ای از نیما حسن ویجویه به بازار عرضه شده است.

داستان آنقدر سرد که برف ببارد

رمان آنقدر سرد که برف ببارد شامل یک مادر و دختر ناشناس است که در شهرهای مختلف یک کشور غربی بی نام زندگی می کنند و چند سالی است که یکدیگر را ندیده اند. دختر ترتیب ملاقات آنها را در توکیو و سفر از طریق ژاپن، دنبال کردن برنامه دقیق برنامه ریزی شده خود می دهد. مادرش که در ابتدا تمایلی نداشت، تنها پس از اصرار دخترش با او همراه می‌شود. در ژاپن از گالری‌های هنری، پارک‌ها، مغازه‌ها، معابد و کلیساها و چای‌فروشی‌ها بازدید می‌کنند و در رستوران‌های کوچک وعده‌های غذایی خود را به اشتراک می‌گذارند.

دختر همه چیز را روایت می کند و حرف های اندک مادر فقط به صورت فرعی گزارش می‌شوند. عنوان کتای نیز  از سوالی گرفته شده که مادر قبل از سفر می پرسد زیرا هرگز برف ندیده است.

گاهی اوقات فلاش بک هایی وجود دارد که در آن راوی خواهر غایب و خانواده اش، عموی مرده اش در هنگ کنگ و معشوقه اش، لوری، را که در سفر قبلی اش به ژاپن همراهی کرده بود، به یاد می آورد. او داستانی را به یاد می آورد که در کودکی بارها از رابطه عاشقانه عمویش در جوانی گفته شده بود، اما وقتی از خانواده اش در این مورد می پرسد، نه خواهرش و نه مادرش ماجرا را به یاد نمی آورند.

گاهی اوقات مادر به طور کامل در برنامه های دختر شرکت نمی کند. او بیرون یک گالری منتظر می ماند تا دخترش داخل شود و کفش های پیاده روی نمی آورد تا نتواند به کوهستان پیاده روی کند. به جای تغییر برنامه، دختر با قطار به یک شهر نزدیک می رود و سپس به سمت مادرش باز می گردد.

بخشی از آنقدر سرد که برف ببارد

به‌نظرش این روزها همه عطش دانستن داشتند و می‌خواستند همه‌چیز را بدانند و احساس می‌کردند که می‌توانند از تمام پیچیدگی‌ها سر دربیاورند، انگار که بصیرت گوشه‌ای به انتظارشان نشسته باشد. درحالی‌که عنان کل امور در دست ما نیست و آگاهی از بارِ درد و رنج آدم نمی‌کاهد. بهترین راهی که می‌توان در این زندگی پیشه کرد این است که به دل آن بزنیم، درست مثل باد که از میان شاخه‌ها می‌گذرد، اینکه رنج ببریم، تا زمانی که به وضعیت عدم نایل شویم یا اینکه رنج خود را به دوش بکشیم.

 

اگر به کتاب آنقدر سرد که برف ببارد علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین رمان‌های جهان در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه نیز آشنا شوید.