قلعه‌ی دیجیتالی

«قلعه‌ی دیجیتالی» اثری است از دانیل براون (نویسنده‌ی آمریکایی، متولد ۱۹۶۴) که در سال ۱۹۹۸ منتشر شده است. این کتاب به روایت تلاش سازمان امنیت آمریکا برای شکستن کدی اسرارآمیز می‌پردازد.

درباره‌ی قلعه‌ی دیجیتالی

قلعه‌ی دیجیتالی یک رمان تکنوتریلر است که توسط نویسنده‌ی آمریکایی دانیل براون نوشته شده و در سال ۱۹۹۸ توسط سنت مارتین منتشر شده است. این کتاب موضوع نظارت دولت بر اطلاعات ذخیره شده الکترونیکی در مورد زندگی خصوصی شهروندان، و آزادی های مدنی احتمالی و پیامدهای اخلاقی استفاده از چنین فناوری را بررسی می کند.

کتاب قلعه دیجیتالی، رمانی نوشته ی دن براون است که اولین بار در سال ۱۹۹۸ منتشر شد. زمانی که دستگاه رمزگشای سازمان امنیت ملی آمریکا با کدی اسرارآمیز و گسست ناپذیر مواجه می شود، سازمان با متخصص ارشد خود در این زمینه، یعنی ریاضیدانی نابغه و زیبا به نام سوزان فلچر تماس می گیرد. اما یافته های سوزان، امواجی از شوک و غافلگیری را به نهاد قدرت وارد می کند.

سازمان امنیت ملی حالا گروگان گرفته شده، اما نه با اسلحه و بمب، بلکه با کدی آنچنان پیچیده که انتشارش می تواند تمام سیستم اطلاعاتی دولت آمریکا را فلج کند. فلچر که در دنیای اسرار و دروغ ها گیر افتاده، تلاش می کند تا سازمان را از این مخمصه نجات دهد. او که از هر جهت با خیانت هایی رو به رو می شود، درمی یابد که علاوه بر تلاش برای نجات کشورش، باید برای نجات جان خودش، و درنهایت مرد موردعلاقه اش نیز مبارزه کند.

کتاب قلعه‌ی دیجیتالی در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۶۹ با بیش از ۶۲۶ هزار رای و ۱۰ هزار نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌هایی از حسین شهرابی و آرزو کلانی به بازار عرضه شده است.

داستان قلعه‌ی دیجیتالی

داستان قلعه‌ی دیجیتالی در سال ۱۹۹۶ اتفاق می‌افتد. هنگامی که ابررایانه کدشکن آژانس امنیت ملی ایالات متحده با یک رمز جدید انقلابی به نام قلعه‌ی دیجیتالی روبرو می‌شود که نمی‌تواند آن را بشکند، فرمانده ترور استراثمور از سوزان فلچر، رئیس رمزنگار، درخواست می‌کند تا آن را بشکند. استراثمور به او اطلاع می دهد که آن را انسی تانکادو، کارمند سابق NSA نوشته است که از نفوذ NSA به زندگی خصوصی مردم ناراضی شده است. اگر آژانس آن را برای عموم فاش نکند، تانکادو قصد دارد الگوریتم کد را در وب سایت خود به حراج بگذارد و از شریک خود، داکوتا بخواهد که در صورت مرگ، آن را به صورت رایگان آزاد کند و اساسا NSA را گروگان نگه دارد.

 استراثمور به فلچر می گوید که تانکادو در واقع در سویل در سن ۳۲ سالگی در اثر حمله قلبی درگذشت. استراثمور قصد دارد مرگ تانکادو را مخفی نگه دارد زیرا اگر شریک تانکادو متوجه شود، کد را آپلود خواهد کرد. این آژانس مصمم است از تبدیل شدن قلعه دیجیتال به تهدیدی برای امنیت ملی جلوگیری کند.

استراثمور از نامزد فلچر، دیوید بکر می‌خواهد که به سویا سفر کند و حلقه‌ای را که تانکادو هنگام مرگ به دست داشت، بازگرداند. گمان می رود که حلقه دارای رمز عبوری است که قفل دیجیتال قلعه را باز می کند. با این حال، بکر به زودی متوجه می‌شود که تانکادو درست قبل از مرگش حلقه را داده است. بکر بی خبر، یک شخصیت مرموز به نام هولوهوت او را تعقیب می کند و هر فردی را که در جستجوی حلقه از او سؤال می کند، می کشد. جای تعجب نیست که تلاش نهایی هولوهوت روی خود بکر خواهد بود.

در همین حال، تماس های تلفنی بین داکوتای شمالی و توکوگن نوماتاکا نشان می دهد که داکوتای شمالی هولوهوت را برای کشتن تانکادو استخدام کرده است تا به رمز عبور موجود در حلقه خود دسترسی پیدا کند و انتشار الگوریتم را سرعت بخشد.

بخش‌هایی از قلعه‌ی دیجیتالی

همه چیز ممکن است. غیرممکن ها فقط به زمان بیشتری نیاز دارند.

………………

چه کسی از محافظین محافظت خواهد کرد؟ اگر ما محافظین جامعه هستیم، پس چه کسی ما را تحت نظر خواهد گرفت و مطمئن خواهد شد ما خطرناک نیستیم؟

……………..

اگر پاهایت درد می کند، نمی توانی برای گرفتن ستاره ها بپری.

 

چنانچه به کتاب قلعه‌ی دیجیتالی علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین آثار دانیل براون در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر آثار این نویسنده نیز آشنا شوید.