انجمن شاعران مرده

«انجمن شاعران مرده» اثری است از نانسی کلاین باوم (نویسنده‌ی آمریکایی، متولد ۱۹۴۸) که در سال ۱۹۸۹ منتشر شده است. این کتاب داستان یک معلم انگلیسی الهام‌بخش را بازگو می‌کند که دانش‌آموزان سرکوب‌شده‌ی خود را تشویق می‌کند تا در لحظه زندگی کنند.

درباره‌ی انجمن شاعران مرده

کتاب انجمن شاعران مرده اثر نانسی اچ. کلاین باوم نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی است و در سال ۱۹۸۸ به چاپ رسیده است. این کتاب که بر اساس فیلمی با همین نام با بازی رابین ویلیامز نوشته شده، داستان یک معلم انگلیسی الهام‌بخش را بازگو می‌کند که دانش‌آموزان سرکوب‌شده‌ی خود را تشویق می‌کند تا در لحظه زندگی کنند. نسخه‌ی فارسی این کتاب توسط زهرا طراوتی ترجمه و توسط نشر نیماژ منتشر شده است.

بسیاری از خوانندگانی که از خواندن کتاب انجمن شاعران مرده لذت برده‌اند، معتقدند که با این کتاب قدر لحظات زندگی‌مان را بیشتر خواهیم فهمید؛ همچنین به خاطر می‌آوریم که ما فقط و فقط یک بار زندگی می‌کنیم و باید تمام تلاشمان را بکنیم تا برای خودمان زندگی کنیم، نه دیگران. پایان داستان نیز بسیار غیرمنتظره است و مخاطب ممکن است اصلا به چنین پایانی فکر نکند و با خواندن چنین پایانی کاملا شوکه شود. این کتاب از خط نخست خواننده را جذب می‌کند و حتی ممکن است از فرط جذابیت، خواندن کتاب را یک‌ روزه به پایان برسانید!

کتاب انجمن شاعران مرده در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۱۹ با بیش از ۸۷ هزار رای و ۶۴۰۰ نقد و نظر است. هم‌چنین باید اشاره کرد که این کتاب در ایران توسط مترجمانی مانند زهرا طراوتی، حمید خادمی و بیتا مرادی ترجمه و منتشر شده است.

داستان انجمن شاعران مرده

داستان کتاب انجمن شاعران مرده در سال ۱۹۵۹ و در آمریکا می‌گذرد. بیشتر رویدادهای این داستان در دبیرستانی به نام ولتون اتفاق می‌افتد. «تاد اندرسون» و دوستانش پسرانی هستند که به دبیرستان ولتون می روند تا خانواده‌هایشان از قبولی آن‌ها در کالج اطمینان داشته باشند. این دبیرستان قوانین سختی دارد و بسیار منظم است. پسرها در چنین شرایطی به سختی می‌توانند باور کنند که زندگی می‌تواند چیز متفاوتی نیز داشته باشد.

اما استاد جدید انگلیسی آن‌ها، «جان کیتینگ» آن‌ها را به چالش می‌کشد تا زندگی را دریابند. او به کمک دانش آموزان یک باشگاه مخفی تاسیس می کند که در آن، عاری از محدودیت‌ها و انتظارات مدرسه و والدین، می‌توانند احساساتشان را آزادانه بیان کنند.

در این باشگاه جان کیتینگ پسران را به خواندن و گوش دادن به نوشته‌هایی از بایرون، شلی و کیتس سوق می‌دهد و در این مسیر، آن‌ها نه تنها زیبایی زبان، بلکه اهمیت ساختن هر لحظه‌ی زندگی را نیز کشف می‌کنند.

اما اعضای این باشگاه به زودی می‌فهمند که آزادی جدیدشان می‌تواند پیامدهای غم‌انگیزی نیز به همراه داشته باشد. آیا باشگاه و شخصیتی که از آن الهام می‌گیرند، می‌تواند زیر فشار مقامات مصمم مدرسه که عزمشان را برای از بین بردن رویاهای آن ها جزم کرده‌اند، دوام بیاورد؟

بخشی از انجمن شاعران مرده

مدیر نولان موقرانه اعلام کرد: «مشعل دانش را از پیر به جوان، دست به دست بگردانید.» و هر پسر، شمع بغل‌دستی‌اش را روشن کرد.

«خانم‌ها و آقایان، فارغ‌التحصیلان ممتاز و دانش آموزان… امسال، سال ۱۹۵۹، بیانگر صدمین سال حضور آکادمیِ عالیِ ولتون است. یک‌صد سال پیش، در سال ۱۸۵۹، چهل‌ویک دانش‌آموز در همین مکان نشستند و سؤال‌هایی از آن‌ها پرسیده شد که حالا از شما در شروع هر ترم تحصیلی پرسیده می‌شود. نولان به شکلی اغراق‌آمیز، مکثی کرد و آن‌گاه نگاهش را در فضایی که پر بود از چهره‌های جوان ترسیده و هیجان‌زده، این‌سو و آن‌سو گرداند. آن‌گاه غرّید: «آقایان! ارکان چهارگانه کدام‌اند؟»

وقتی شاگردان، خبردار به پا خاستند، بی‌قراری پاها سکوت سنگین فضا را شکست. تاد اندرسن شانزده ساله، از اندک دانش‌آموزانی که لباس فرم مدرسه را نپوشیده بود، وقتی باقیِ بچه‌ها به پا خاستند مردّد بر جای خود ماند. مادرش سقلمه‌ای به او زد تا از جا بلند شود. چهره‌اش افسرده و غمگین بود و چشمانش را غباری از خشم و آشفتگی پر کرده بود. در سکوت، پسرهای دور و برش را تماشا کرد که هماهنگ فریاد می‌زدند: «سنت! افتخار! انضباط! سرافرازی!»

 

چنانچه به کتاب «انجمن شاعران مرده» علاقه دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش معرفی برترین داستان‌های دارای موضوعات اجتماعی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه آشنا شوید.