مارک دو پلو

«مارک دو پلو» اثری است از منصور علی ضابطیان (نویسنده و کارگردان، متولد ۱۳۴۹) که در سال ۱۳۹۲ منتشر شده است. این کتاب شامل خاطرات سفر نویسنده به ۹ کشور دنیا است.

درباره‌ی مارک دو پلو

«مارک دو پلو» از منصور ضابطیان که دربردارنده‌ی سفرنامه‌ها و عکس‌های اوست به نوعی در ادامه‌ی اثر دیگر او با نام «مارک و پلو» آمده است؛ بنابراین اگر از مطالعه ی «مارک و پلو» لذت بردید، قطعاً از مطالعه‌ی «مارک دو پلو» شگفت زده خواهید شد! این اثر مطالبی مربوط به سفرهای بعدی نویسنده را ارائه کرده که به مراتب از کتاب قبل، کامل‌تر و طولانی‌تر هستند.

در حقیقت، «منصور ضابطیان» در این کتاب، عمیق‌تر به سراغ هرچیز رفته و نحوه‌ی روایت سفرها نیز به نسبت قبل ارتقا یافته است. نویسنده مخاطبش را قدم به قدم در کشورهای مختلف همراهی و اطلاعات جالبی را به او منتقل می‌کند که فقط از یک سفر واقعی به دست می‌آیند!

زبان نوشتاری کتاب بسیار روان، شیرین و طنازانه است و سبب برانگیخته شدن اشتیاق سفر در مخاطب می‌شود. علاوه بر اطلاعات متنوعی که از فرهنگ و هنر و آداب هر منطقه ارائه شده، توصیه‌هایی برای بهبود شرایط سفر نیز لابه‌لای مطالب گنجانده شده است. از جمله‌ی آنها می توان به نحوه‌ی انتخاب همسفر، بهینه‌سازی هزینه‌ی سفر با انتخاب مکان اقامت مناسب‌تر و آشنایی با سیستم حمل و نقل شهری اشاره کرد.

کتاب مارک دو پلو شامل خاطرات سفر نویسنده به کشورهای کنیا، بلژیک، چک، هلند، آلمان، پرتقال، یونان، عراق و برزیل است.

نویسنده در مقدمه‌ی کتاب می‌نویسند:

مارک دو پلو مجموعه‌ای جدیدتر است از سفرهایی که در دو سال اخیر رفته‌ام. سفرهایی به این سوی و آن سوی جهان که نمی‌دانم هدف واقعی‌اش چه بوده و چیست. اما این را می‌دانم که با سفر، مفهوم لذت از جهان هستی را بیشتر دریافته‌ام و احساس خوشبختی بیشتری کرده‌ام. این احساس خوشبختی به واسطه‌ی بخش خوشگذرانه‌ی سفر نیست که در حضر هم می‌توان خوش گذراند، اما احساس خوشبختی نکرد. این احساس تنها با تجربه‌ی سبک زندگی مردم جهان است که پدید می‌آید.

کتاب مارک دو پلو  در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۱۲ با بیش از ۹۳۶ رای و ۱۴۶ نقد و نظر است.

بخشی از مارک دو پلو

 بانک های چک در اختیار آمریکایی هاست، کارخانه های مهم چک را آمریکایی ها و اروپایی ها خریده اند، ارتش چک منحل شده و نیروهای ناتو عهده دار برقراری امنیت در مرزهای این کشورند… این یعنی فروش کامل استقلال در مقابل خرید رفاه عمومی! نمی توانم چک ها را سرزنش کنم اما این پرسش تمام ذهنم را اشغال می کند که کدام یک بر دیگری برتری دارد؟

حالا چک ها به راحتی می توانند به عنوان یک شهروند اتحادیه اروپا با گذرنامه هایشان به هر نقطه از دنیا بروند، می توانند حرف هایشان را در رسانه هایشان بزنند، می توانند لذت های یک زندگی آزاد را مزه مزه کنند… اما آیا این ها لذت های واقعی اند یا کاغذ رنگی هایی که بر حراج چک کشیده شده؟ شاید هم تلقی آن ها از زندگی متفاوت باشد و آن کاغذ رنگی ها را بر محتویات جعبه زندگی ترجیح بدهند… قضاوت نمی کنم، فقط می پرسم.

…………………………

دیدن آدم‌های موبایل به دست در کنیا، باعث می‌شود آدم احساس دوری از وطن نکند! هرکسی را می‌بینم گوشی به دست دارد حرف می‌زند. به نظر می‌رسد اینجا، آدم ها هرچه از طبقه‌ی فرودست‌تر باشند، میزان استفاده‌شان از موبایل بیشتر است.

اگر روزگاری گذرتان به کنیا افتاد، دو چیز را از دست ندهید: غذا و میوه. بخش گوشتی غذاهای کنیایی با ذائقه ما ایرانی‌ها سازگار است.

به محمد می‌گویم که مسلمانم و می خواهم نگاهی به مسجد بیندازم. می‌پرسد از کجا آمده‌ام؟ کلمه ایران را که به زبان می‌آورم گل از گلش می‌شکفد و چند بار تکرار می‌کند احمدنجات، احمدنجات و بعد سخنرانی مفصلی می‌کند در باب شجاعت احمدی‌نژاد و این که چقدر خوب توانسته آمریکا را شکست بدهد و چقدر مردم ایران خوشبختند که او را انتخاب کرده‌اند و این که احمدی نژاد امید مسلمانان است.

 

اگر به کتاب مارک دو پلو علاقه دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش معرفی برترین سفرنامه‌های ایران و جهان در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه آشنا شوید. هم‌چنین برای آشنا شدن با سایر آثار این نویسنده، بخش معرفی کتاب‌های منصور علی ضابطیان را ببینید.