چیزی عمیقاً پنهان

«چیزی عمیقاً پنهان» با نام کامل «چیزی عمیقاً پنهان: جهان‌های کوانتومی و پیدایش فضا-زمان» اثری است از شون کارول (فیزیکدان آمریکایی، متولد ۱۹۶۶) که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است. این کتاب به بیان مبانی و مفاهیم مکانیک کوانتوم می‌پردازد.

درباره‌ی چیزی عمیقاً پنهان

چیزی عمیقاً پنهان؛ جهان‌های کوانتومی و پیدایش فضا – زمان کتابی از شون کارول فیزیکدان نظری آمریکایی است.  این کتاب، پنجمین کتاب وی است که در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹ توسط داتون منتشر شد. در این کتاب ، کارول دلایل سو تفاهم مردم در مکانیک کوانتوم را مورد بررسی قرار می دهد و از تفسیر جهانهای مختلف طرفداری می کند. در حالی که به نظراتی که اغلب تحت عنوان تفسیر کپنهاگ گرداوری می شوند اعتراض دارد. این کتاب همچنین توسط نویسنده علوم فیلیپ بال و توسط نویسندگان فیزیکدان چاد اورزل و سابین هوسنفلدر مورد بررسی قرار گرفت و تحسین آنها را برانگیخت.

شون کارول فیزیکدان نظری و یکی از مشهورترین نویسندگان علم، تاریخ قرن بیستم را بازنویسی می‌کند. کتاب چیزی عمیقاً پنهان که از آن به عنوان شاهکار یاد شده برای نخستین‌بار نشان می‌دهد که چگونه رویارویی شجاعانه با معماهای بنیادین مکانیک کوانتومی طرز تفکر ما را درباره‌ی فضا و زمان تغییر می‌دهد.

بیشتر فیزیکدانان این حقیقت ناخوشایند را به درستی نشناخته‌اند که فیزیک از سال ۱۹۲۷ در بحران به‌سر برده است. شکاف‌هایی در مکانیک کوانتومی وجود داشته که به سادگی از آن‌ها چشم‌پوشی شده است زیرا مبلغان علم همـواره آن را عجیب و غیرقابلِ فهم توصیـف کرده‌اند. دانشگاه‌ها نیز فعالیت در مبانی آن را جدی نگرفته‌اند.

کارول در این کتاب، پایانی را بر این بحران مجسم می‌کند. به نظر او ، تنها کافی است بپذیریم که بیش از یک نسخه از ما در جهان وجود دارد، شون کارول‌های بسیار و شما و من‌های بسیار.

کپی‌های شما هزاران‌بار در هر ثانیه به وجود می‌آیند. نظریه‌ی چند‌جهانی رفتار کوانتومی می‌گوید که با هر رویداد کوانتومی، جهان به دو نسخه منشعب می‌شود که از هر نظر یکسانند مگر اینکه در جهان دیگر رویداد کوانتومی رخ نداده باشد. به اعتقاد کارول ، ما در آستانه‌ی درک جدیدی از ماهیت خود و جایگاه خود در جهان قرار گرفته‌ایم.

کتاب چیزی عمیقاً پنهان در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۰۷ با بیش از ۴۶۰۰ رای و ۵۲۰ نقد و نظر است. هم‌چنین باید اشاره کرد که این کتاب در ایران با ترجمه‌ی تورج حوری به بازار عرضه شده است.

بخشی از چیزی عمیقاً پنهان

برای ترسیدن از مکانیک کوانتومی نیازی به PhD فیزیک نظری ندارید اما داشتن آن ضرری ندارد.

این می‌تواند عجیب به نظر آید. مکانیک کوانتومی بهترین نظریه‌ی ما درباره‌ی جهان ریزمقیاس است. این نظریه چگونگی برهمکنش اتم‌ها و ذرات از طریق نیروهای طبیعت را توصیف می‌کند و پیش‌بینی‌های تجربی‌ای دارد که به‌طور شگفت‌انگیزی دقیق‌اند. البته مکانیک کوانتومی از یک لحاظ به دشوار بودن و اسرارآمیز بودن مشهور است، اما مابین هم‌هی مردم، فیزیکدانان حرفه‌ای می‌توانند با چنان نظریه‌ای نسبتاً راحتتر باشند.

آنان پیوسته در حال محاسبات پیچیده‌ی مربوط به پدیده‌های کوانتومی و ساختن ماشین‌های عظیم برای آزمایش نتایج حاصل هستند. مطمئناً منظور ما این نیست که فیزیکدانان درتمام این مدت خود را فریب می‌داده‌اند.

آ ن‌ها فریبکاری نمی‌کرده‌اند، اما با خودشان نیز صادق نبوده‌اند. از سویی هم مکانیک کوانتومی قلب و روح فیزیک مدرن است. فیزیکدانان نجومی، فیزیکدانان ذرات، اتم و لیزر، همگی در همه حال از مکانیک کوانتومی استفاده می‌کنند و کار خود را خوب بلدند.

 این، فقط بحث یک برنامه‌ی تحقیقاتی مرموز نیست. مکانیک کوانتومی در همه جای فناوری مدرن حاضر است. نیمه‌هادی‌ها، ترانزیستورها، میکروچیپ‌ها، لیزر و حافظه‌ی رایانه، همه برای کارکرد درست به مکانیک کوانتومی وابسته‌اند. به همین دلیل ضروری است مکانیک کوانتومی به اساسی‌ترین جنبه‌های دنیای اطراف ما معنا بدهد.

اساساً تمام شیمی مکانیک کوانتومی است. برای دانستن اینکه خورشید چگونه می‌درخشد یا چرا میزها جامدند، به مکانیک کوانتومی نیاز دارید. فرض کنید چشمان خود را می‌بندید. انتظار دارید همه جا تاریک به نظر آید. این منطقی است چون دیگر نوری به چشمان شما نمی‌رسد. اما چنین چیزی کاملاً درست نیست؛ نور فروسرخ با طول موجی که اندکی بیشتر از نور مرئی است همیشه از هر جسم گرمی درحال گسیل شدن است و این شامل بدن شما نیز می‌شود.

 

اگر به کتاب چیزی عمیقاً پنهان علاقه دارید، می‌توانید در بخش‌های معرفی برترین کتاب‌های علمی و معرفی برترین کتاب‌های فیزیک در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه نیز آشنا شوید.