طوفان شمشیرها

«طوفان شمشیرها» اثری است از از جرج آر. آر. مارتین (نویسنده‌ی آمریکایی، متولد ۱۹۴۸) که در سال ۲۰۰۰ منتشر شده است. این کتاب سومین کتاب از سری کتاب‌های ترانه‌ی یخ و آتش به شمار می‌رود.

درباره‌‌ی طوفان شمشیرها

طوفان شمشیرها سومین کتاب از مجموعه رمان فانتزی حماسی ترانه‌ی یخ و آتش (پس از بازی تاج و تخت و نبرد پادشاهان)، اثر نویسنده آمریکایی جرج آر. آر. مارتین است. در حال حاضر این کتاب طولانی‌ترین کتاب مجموعه است. با توجه به طولانی بودن کتاب در برخی کشورها از جمله استرالیا این کتاب به دو بخش تقسیم شده و به چاپ رسیده است.

طوفان شمشیرها سومین رمان از هفت رمان برنامه‌ریزی شده در مجموعه ای فانتزی از جورج آر آر مارتین، نویسنده آمریکایی، ترانه‌ی یخ و آتش است. این اولین بار در ۸ آگوست ۲۰۰۰ در بریتانیا منتشر شد، با نسخه ایالات متحده پس از آن در نوامبر ۲۰۰۰. قبل از انتشار آن رمانی به نام مسیر اژدها، که برخی از فصول دنریس تارگرین را جمع آوری می‌ک‌ند، منتشر شد.

طوفان شمشیرها در زمان انتشار طولانی ترین رمان این مجموعه بود. آنقدر طولانی بود که در بریتانیا، ایرلند، استرالیا، صربستان و اسرائیل، نسخه شومیز آن به نصف تقسیم شد، قسمت ۱ با عنوان فولاد و برف در ژوئن ۲۰۰۱ (با جلد یک جلدی) و قسمت ۲ به عنوان خون و منتشر شد. طلا در آگوست ۲۰۰۱ (با پوشش جدید سفارشی ویژه). از همین تقسیم بندی در نسخه های لهستانی و یونانی استفاده شد. در فرانسه تصمیم گرفته شد که رمان را به چهار جلد مجزا تقسیم کنند.

 داستان از دید ده شخصیت اصلی گفته می‌شود و یک پیش‌مقدمه و یک شخصیت پس مقدمه هم دارد که در کل دوازده گوینده داستان حضور دارد که عبارتند از : پیش مقدمه چت برادر و نگهدارنده سگها، سر جیمی لنیستر پسر بزرگ تایوین لنیستر برادر تیریون لنیستر، جان اسنو پسر حرام زاده ادارد استارک، بانو کتلین استارک، تیریون لنیستر، سانسا استارک، آریا استارک، برن استارک، سمول تارلی، سر داووس سی‌ورس، ملکه دنریس تارگرین و پس مقدمه: مرت فری.

کتاب طوفان شمشیرها در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۵۴ با بیش از ۷۴۹ هزار رای و ۲۴ هزار نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌ی رویا خادم‌الرضا به بازار عرضه شده است.

افتخارات طوفان شمشیرها

  • جایزه هوگوبهترین رمان (نامزدی) (۲۰۰۱)
  • جایزه لوکاسبهترین رمان (فانتزی) (برنده) (۲۰۰۱)
  • جایزه نبولابهترین رمان (نامزدی) (۲۰۰۱)
  • جایزه گرفن بهترین رمان فانتزی (برنده) (۲۰۰۲)
  • جایزه ایگونوتوس بهترین رمان (خارجی) (برنده) (۲۰۰۶)

داستان طوفان شمشیرها

داستان طوفان شمشیرها کمی پیش از داستان کتاب پیشین (نبرد پادشاهان) رخ می‌دهد. هفت پادشاهی هنوز درگیر جنگ پنج شاه هستند. شاه‌های باقی‌مانده راب استارک، بیلون گری‌جوی، جافری برتیئون و استنیس برتیئون برای حفظ قدرتشان در جنگ برای حفظ موقعیت خودشان هستند. جنگ داخلی مردم عادی را از بین می‌برد.

از پنج مدعیِ کسب قدرت، یکی مُرده و دیگری اعتبار خود را از دست داده است اما هنوز، در میان شکل گیری و نابودی اتحادهای مختلف، شعله ی سوزان جنگ پابرجاست. اکنون جافری بر تخت آهنین پادشاهیِ هفت گانه می‌نشیند درحالی که سرسخت ترین رقیبش، لُرد استانیس، شکست خورده و بی آبرو، قربانی ساحره‌ای شده که استانیس را مانند موم در چنگ خود دارد.

رابِ جوان هنوز هم از قلعه‌ی ریوِرران بر شمال حکمرانی می‌کند. در همین حال، دِنِریس، مادر تنها اژدهایانی که در دنیا باقی مانده‌اند، در حال گذر از اقلیمی مرگبار و آغشته به خون است. در حالی که طرف‌های درگیر، خود را برای نبرد نهایی آماده می‌کنند، ارتشی از وحشی‌ها از دورترین مناطق تمدن انسانی به همراه انبوهی از بیگانگانی اسطوره‌ای (ارتشی ماورایی از مُردگان) از راه می‌رسند. هیچ آرامش و صلحی در کار نخواهد بود تا زمانی که طوفانی از شمشیرها، تکلیف آینده ی پادشاهیِ هفت گانه را مشخص کند.

بخش‌هایی از طوفان شمشیرها

 او می گفت داستان های قدیمی مثل دوستان قدیمی هستند. باید هر از چندگاهی به آن ها سر زد.

……………….

 او به آرامی زمزمه کرد: «تو مال منی، مال من، همونطور که من مال توام. و اگر بمیریم هم طوری نیست. همه ی انسان ها باید بمیرند جان اسنو. اما قبلش، زندگی می کنیم.»

……………………..

ما به همان ستاره ها نگاه می کنیم و چه چیزهای متفاوتی را می بینیم.

 

اگر به کتاب طوفان شمشیرها علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی آثار جرج آر. آر. مارتین در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر آثار این نویسنده نیز آشنا شوید. هم‌چنین بخش معرفی برترین داستان‌های تخیلی نیز شما را با سایر کتاب‌های مشابه آشنا می‌سازد.