زندگی بر روی می‌سی‌سی‌پی

«زندگی بر روی می‌سی‌سی‌پی» اثری است از مارک تواین (نویسنده و طنزپرداز آمریکایی، از ۱۸۳۵ تا ۱۹۱۰) که در سال ۱۸۸۳ منتشر شده است. این کتاب به روایت خاطرات نویسنده در زمان کار بر روی کشتی بخار می‌پردازد.

درباره‌ی زندگی بر روی می‌سی‌سی‌پی

زندگی بر روی می‌سی‌سی‌پی، خاطرات مارک تواین از روزهای حضور خود به عنوان راننده‌ی کشتی بخار در رودخانه می‌سی‌سی‌پی قبل از جنگ داخلی آمریکا است که در سال ۱۸۸۳ چاپ شد. این کتاب همچنین یک سفرنامه است؛ سفر او به رودخانه می‌سی‌سی‌پی از نیواورلئان به سنت پل، سال‌ها پس از جنگ داخلی آمریکا.

این کتاب به‌طور همزمان در سال ۱۸۸۳ در ایالات متحده و بریتانیا منتشر شد. این اولین کتاب تایپ شده با ماشین تحریر بود که به ناشر ارسال شد. مارک تواین از ماشین تحریرش استفاده نکرد، اما منشی وی، ایزابل وی لیون، از روی دست نوشته تواین تایپ کرد.

در دهکده هانیبال زادگاه مارک تواین که بر ساحل می سی سی پی است هروقت یک کشتی بخاری لنگر می انداخت اغلب اهالی در کنار رود اجتماع می کردند و بدان کشتی مخصوصا اگر کشتی مجلل و با شکوهی بود به دیده حسرت می نگریستند و مسافران و کارکنان کشتی را از خوشبخت ترین مردم جهان می شمردند و به حال انان رشک می بردند.

در چنین وضعی جوانان دهکده که به علت جوانی شور و شوق بیشتری داشتند و می خواستند کار پردرامد و افتخار امیزی را پیشه سازند اغلب درصدد ان بودند که شغلی در یک شکتی بخاری بدست اورند. مارک تواین هم که جوان بود و جویای نام همین اشتیاق را داشت. از این ور چند بار کوشید او بی نتیجه ماند و ناچار به کارهای دیگر دست زد که یکی از انها خبرنگاری و نویسندگی در مطبوعات بود و از همین راه بود که استعداد نویسندگی او ظاهر شد و بعد اثار جاودانی در ادبیات کلاسیک امریکا باقی گذارد.

اما از انجا که ارزوی کار در کشتی و دریانوردان همچنان در دل او موج می زد بالاخره به این مقصود رسید و رویای چندساله او به تحقیق پیوست.یکی از رانندگان کشتی حاضر شد به او رانندگی کشتی را بیاموزد به شرط انکه وقتی که گواهینامه رانندگی گرفت و رسما به عنوان کشتی مشغول کار شد و حقوق دریافت کرد ابتدا پانصد دلار به او بابت حق التعلیم رانندگی بپردازد.

بدین ترتیب مارک تواین فن رانندگی کشتی را فرا گرفت و مدت نسبتا کوتاهی نیز در رود می سی سی پی به کشتیرانی مشغول شد بعدا از طرفی به واسطه پیشامد جنگ و از طرف دیگر بواسطه رواج و توسعه راه آهن امور کشتیرانی در می‌سی‌سی‌پی ار رونق افتاد و او ناچار شد کاری را با ان شوق و حرارت به دنبالیش رفته رها کند.

در سال ۱۹۸۰، این کتاب به عنوان یک فیلم تلویزیونی برای تلویزیون عمومی آمریکا اقتباس شد. دیوید نل در نقش سام کلمنز (نام واقعی مارک تواین) و رابرت لانسینگ در نقش هوراس بیکسبی، راننده‌ی کشتی بخار که او را راهنمایی کرد، بازی کرد.

در سال ۲۰۱۰، زندگی بر روی می‌سی‌سی‌پی به عنوان یک تئاتر موزیکال، با شعر داگلاس ام پارکر و موسیقیِ دنور کازادو اقتباس شد و در همان سال در کانزاس سیتیِ ایالت میزوری و دورکانتیِ ویسکانسین اجرا شد.

در سال ۲۰۱۳، یک نمایش موسیقی از زندگی در می‌سی‌سی‌پی، توسط فیلیپ هال در نیویورک اجرا شد. کارگردانی آن را سوزانا فریزر بر عهده داشت.

 کتاب زندگی بر روی می‌سی‌سی‌پی در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۸۷ با بیش از ۱۴۵۰۰ رای و ۸۴۱ نقد و نظر است. این کتاب در ایران برای اولین بار توسط انتشارات علمی و فرهنگی در سال ۱۳۴۷ و با ترجمه‌ی ابوالقاسم حالت منتشر شد. همچنین در سال ۱۳۹۶برای سومین بار تجدید چاپ شد. در سال ۱۳۹۰ انتشارات ناژ نیز این کتاب را با ترجمه‌ی کیومرث پارسای به چاپ رساند.

محتوای زندگی بر روی می‌سی‌سی‌پی

کتاب زندگی بر روی می‌سی‌سی‌پی با تاریخ مختصری از رودخانه که توسط اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها گزارش شده آغاز می‌شود، و سفر اکتشافی کاوشگر اسپانیایی ارناندو د سوتو در سال ۱۵۴۲ را شرح می‌دهد. این داستان با حکایت‌هایی از آموزش دیدن مارک تواین به عنوان یک راننده‌ی کشتی بخار، نزد کشتیرانِ باتجربه ای به نام هوراس ای. بیکسبی ادامه می‌یابد.

وی با علاقه‌ی فراوان علم کشتیرانی بر روی رودخانه‌ی همیشه در حال تغییر می‌سی‌سی‌پی را در بخشی که برای اولین بار در سال ۱۸۷۶ با عنوان «زمان‌های قدیمی در می‌سی‌سی‌پی» منتشر شد، توصیف می‌کند. اگرچه تواین در هنگام شروع آموزش ۲۱ ساله بود اما در این کتاب، خود را کمی جوان تر جلوه می‌دهد و از خود به عنوان نوپا و پسری یاد می‌کند که از خانه فرار کرده تا به دنبال شانس خود در رودخانه برود.

در نیمه‌ی دوم کتاب، مارک تواین سفر خود را سال‌ها بعد از جنگ داخلی آمریکا با کشتی بخار از سنت لوئیس به نیواورلئان روایت می‌کند. او گسترش راه‌آهن، گسترش شهرهای بزرگ و جدید و گسترش کارخانه‌ها را توصیف می‌کند و مشاهدات خود در مورد حرص و طمع، از بین رفتن بعضی از شهرهای کوچکِ حاشیهٔ رود، اثرات جنگ و همچنین معماری بد را اضافه می‌کند.

بخشی از زندگی بر روی می‌سی‌سی‌پی

زندگی بر روی می‌سی‌سی‌پی عنوان کتابی است که در دست شماست. اما من این عنوان را نمی‌پسندم؛ زیرا ممکن است شما را به شبهه اندازد و گمان کنید با نوعی جغرافیا یا سفرنامه سروکار دارید. اما این‌طور نیست و این کتاب، در حقیقت، مجموعه‌ای از لطایف و ظرایف است.

 

اگر به کتاب زندگی بر روی می‌سی‌سی‌پی علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی آثار مارک تواین در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر آثار این نویسنده نیز آشنا شوید.