خوش بینی آموخته شده

«خوش بینی آموخته شده» اثری است از مارتین سلیگمن (روان‌شناس و نویسنده‌ی آمریکایی، متولد ۱۹۴۲) که در سال ۱۹۹۰ منتشر شده است. این کتاب به بیان روش‌هایی برای ایجاد خوش بینی در تفکرات و تاثیر آن بر زندگی انسان می‌پردازد.

درباره‌ی خوش بینی آموخته شده

کتاب خوش بینی آموخته شده با نام کامل «خو‌ش بینی آموخته شده: چگونه ذهن و زندگی‌تان را تغییر دهید » اثری است از مارتین سلیگمن که در سال ۱۹۹۰ منتشر شده است.  سلیگمن کارشناس انگیزش و ابداع‌گر نظریه‌ی «درماندگی آموخته‌شده» است.

نظریه‌ی «خوش‌بینی آموخته‌شده» می‌تواند شما را در درست‌ترین راه برای دستیابی به هر کدام از ۳ نوع شادکامی قرار دهد. مهارت‌هایی که در موردشان در این کتاب خواهید خواند می‌توانند مقدار و زمان هیجان‌های مثبت زندگی‌تان را افزایش دهند. این مهارت‌ها شما را قادر می‌سازند تا از استعدادهایتان به‌صورت مؤثرتری بهره بگیرید و سرانجام اینکه خوش‌بینی برای زندگی پُرمعنا، پدیده‌ای ارزشمند است. با استوارترکردن باور به‌آینده‌ای مثبت، می‌توانید خدمت بزرگی به خودتان بکنید.

به گفته‌ی نویسنده، این کتاب می‌تواند مانعی در برابر پدیدآمدن یا پیشرفت افسردگی در کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان باشد. افسردگی تنها یک رنج روانی نیست؛ بلکه ناشی از کژکاری‌های جسمانی نیز هست. از‌این‌رو این کتاب می‌تواند در خانه و مدرسه خوانده و معرفی شود.

مارتین سلیگمن، معروف به پدر علم جدید روانشناسی مثبت گرا، از بیش از بیست سال تحقیق بالینی استفاده می کند تا نشان دهد که چگونه خوش بینی کیفیت زندگی را افزایش می دهد و چگونه هر کسی می تواند تمرین آن را بیاموزد. دکتر سلیگمن با ارائه بسیاری از تکنیک‌های ساده توضیح می‌دهد که چگونه عادت «من رها می‌کنم» را ترک کنید، یک سبک توضیحی سازنده‌تر برای تفسیر رفتار خود ایجاد کنید و مزایای گفتگوی داخلی مثبت‌تر را تجربه کنید.

این مهارت‌ها می‌توانند به از بین بردن افسردگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، توسعه بهتر پتانسیل‌ها و شادتر کردن شما کمک کنند. با توصیه‌های سخاوتمندانه اضافی در مورد چگونگی تشویق رفتار خوش‌بینانه در مدرسه، محل کار و در کودکان، خوش‌بینی آموخته‌شده هم عمیق و هم کاربردی و برای هر مرحله از زندگی ارزشمند است.

کتاب خوش بینی آموخته شده در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۹۶ با بیش از ۱۹۵۰۰ رای و ۱۰۰۰ نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌هایی از مهدی قراچه‌داغی و الهام‌سادات افراز و رامین کریمی به بازار عرضه شده است.

بخش‌هایی از خوش بینی آموخته شده

رویدادهای تلخ و بدی که در زندگی برای افراد بدبین پیش می‌آید همان پیشامدهایی هستند که برای افراد خوش‌بین نیز اتفاق می‌افتد اما نگرش این دو فرد نسبت به‌مسائل و طرز تلقی آنها متفاوت است.

فرد خوش‌بین بعد از مواجهه با ناکامی به‌حالت عادی باز می‌گردد و مجددا آغاز می‌کند اما فرد بدبین دچار رخوت و افسردگی خواهد شد، افراد خوش‌بین به‌علت انعطاف‌پذیری که دارند در جنبه‌های مختلف زندگی از جمله تحصیلات، تجارت، ورزش و رقابت‌های سیاسی، سلامتی جسمانی و … موفق‌تر هستند و حتی طول عمر آنها نیز نسبت به‌افراد بدبین بیشتر است.

افراد بدبین همیشه به‌دنبال فجایع و اتفاقات بد می‌گردند و حتی اگر شرایط کاملاً بر وفق مرادشان باشد نیز نهایتا از ترس آینده‌ای بد، نگران و مضطرب خواهند شد.

هدف از این فصل آموزش مجموعه‌ای از مهارت‌هاست که هنگام مواجهه با مشکلات و ناکامی‌ها به‌یاریمان بیاید و به‌ما کمک کند تا بدانیم چگونه با خودمان کنار بیاییم و با نگرشی مثبت با مشکلات برخورد نماییم. البته منظور از خوش‌بینی صرفا یک روش کورکورانه نیست که تحت هر شرایطی قابل اجرا باشد بلکه منظور دسترسی به‌قابلیت انعطاف است، چراکه در صورت انعطاف‌پذیر بودن هنگام مواجهه با سختی‌ها می‌توانیم تفکرمان را در مسیری صحیح جهت ببخشیم.

راهنمای استفاده از خوش‌بینی

با توجه به‌امتیازی که در آزمون فصل سوم کسب کردید می‌توانید بفهمید که آیا نیاز به‌کسب مهارت خوش‌بینی دارید یا خیر.

اگر نمره G+B (مجموع نمراتتان) از ۸ کمتر باشد این فصل برای شما مفید خواهد بود و هر قدر نمره‌تان کمتر باشد استفاده‌ای که از این فصل می‌برید بیشتر خواهد بود.

 

اگر به کتاب خوش بینی آموخته شده علاقه دارید، در بخش‌های معرفی برترین کتاب‌های روان‌شناسی و بهترین کتاب‌های خودشناسی و خودسازی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، می‌توانید با نمونه‌های دیگر نیز آشنا شوید.