خواب نی لبک

«خواب نی لبک»  با نام اصلی «اخبار عجیب از ستاره‌ای دیگر» اثری است از هرمان هسه (نویسنده‌ی آلمانی – انگلیسی برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، از ۱۸۷۷ تا ۱۹۶۲) که در سال ۱۹۱۹ منتشر شده است. این کتاب شامل ۸ داستان کوتاه از این نویسنده است.

درباره‌ی خواب نی لبک

«هرمان هسه» نویسنده و شاعر ، رمان نویس و نقاش آلمانی-سوئیسی بود. در سال ۱۹۴۶ جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد. از معروف ترین آثار وی می توان به استپنولف، سیدارتها و بازی مهره شیشه‌ای (معروف به مجیستر لودی) اشاره کرد که جستجوی معنویات فرد در خارج از جامعه را کاوش می کند.

خواب نی لبک یا اخبار عجیب از ستاره‌ای دیگر مجموعه‌ای از هشت داستان کوتاه است که توسط نویسنده آلمانی هرمان هسه بین سال‌های ۱۹۱۳ و ۱۹۱۸ نوشته شده است. اولین بار در سال ۱۹۱۹ با عنوان Märchen (به معنای افسانه) به زبان آلمانی منتشر شد و در سال ۱۹۷۲ توسط دنور لیندلی به انگلیسی ترجمه شد.

این داستان ها قبل و در طول جنگ جهانی اول نوشته شده اند و هسه را با حامیان جنگ، کشورش و دولت آن درگیر کرده اند. بر خلاف آثار قبلی او، این داستان ها خود را در معرض تفسیر عقلانی قرار نمی دهند. آنها اساساً افسانه هایی هستند که با دنیاهای رویایی، ناخودآگاه و جادو سروکار دارند. در این داستان ها، هسه زندگی فکری متعارف و ارتدوکس جهان را به چالش کشید.

داستان‌های خواب نی لبک قصه‌هایی خیالی درباره‌ی آدم‌هایی که مادی‌گرایی جامعه‌ی اروپایی را محکوم می‌کنند. این داستان‌ها هم سفرنامه‌ی معنوی و شخصی هسه هستند، هم شرح ستیزهایی که در زمان حیات او اروپا را به هم ریخته بود. او در این مجموعه از قواعد داستان‌نویسی کلاسیک فاصله گرفته و سبک تازه‌ای در داستان‌نویسی به وجود آورده است.

هیچ‌یک از نویسندگان بزرگ اروپایی قرن بیستم نیست که مانند هرمان هسه همه‌ی آثارش به طریقی از سنت قصه‌نویسان بزرگ اروپا و مشرق‌زمین الهام گرفته باشد. او در قصه‌های کوتاهش سنت‌های غربی یا شرقی را با تجربه‌های شخصی‌اش در‌هم‌آمیخته و به آن‌ها رنگی شاعرانه و عاطفی زده است. ستیزهایی که در زمان حیات او اروپا را به هم ریخته بود. او در این مجموعه از قواعد داستان‌نویسی کلاسیک فاصله گرفته و سبک تازه‌ای در داستان‌نویسی به وجود آورده است.

کتاب خواب نی لبک در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۷۹ با بیش از ۲۰۰۰ رای و ۲۴۹ نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌ای از سروش حبیبی به بازار عرضه شده است.

فهرست داستان‌های خواب نی لبک

داستان‌های خواب نی لبک به ترتیب سالی که در آن نوشته شده‌اند عبارتند از:

  • آگوستوس (۱۹۱۳)
  • شاعر (۱۹۱۳)
  • خواب نی لبک (۱۹۱۴)
  • اخبار عجیب از ستاره‌ای دیگر (۱۹۱۵)
  • گذرگاه سخت (۱۹۱۷)
  • یک سکانس رویایی (۱۹۱۶)
  • فالدوم (۱۹۱۶)
  • آیریس (۱۹۱۸)

بخش‌هایی از خواب نی لبک

قصه‌گوی‌ پیر شبی بر سکوی ساحل چنین سخن آغاز کرد: ای سروران ارجمند، امشب اگر بخواهید، می‌خواهم قصه‌ای بسیار قدیمی برایتان نقل کنم، قصه بانویی زیبا و زرخرید گورزادش را، قصه مهر و وفا و خیانت و عشق و مرگ، قصه‌ها و شرح ماجراهای نو و کهن همه گرد همین موضوع می‌گردد.

………………….

وقتی دانش‌آموز مارتین هابرلاند در هفده سالگی به عارضه‌ی سینه‌پهلو جان سپرد، همه با دریغ از او و ذوق سرشار و هنرهای بسیارش هرگونه سخن می‌گفتند و او را سخت ناکام می‌شمردند، زیرا از هنرهایش در راه کامیابی سودی نجسته و بهره‌ی مالی نبرده، از دنیا رفته بود.

راستش این است که مرگ این جوان زیباروی بااستعداد بر دل من نیز دردناک افتاد و با اندکی افسوس با خود گفتم: ذخیره‌ی هنر در جهان به‌راستی عظیم باید باشد که طبیعت جوانان باذوق را این طور با ریخت و پاش تباه می‌کند.

اما طبیعت البته اعتنایی ندارد که ما درباره‌ی قرارِ مدارش چه فکر می‌کنیم و خزانه‌ی هنر هم به‌راستی به قدری پر و پیمان است که به‌زودی هنرمندان ما بیننده و شنونده یا خواننده‌ای نخواهند داشت و جز همکار و رقیب نخواهند شناخت.

با این وصف، دریغ من بر مرگ این جوان به آن سبب نبود که خود او از این راه گزندی دیده یا بی‌رحمانه از نعمت‌های بسیار زیبایی که تقدیر برایش ذخیره داشته بود بی‌نصیب مانده باشد.

 

اگر به کتاب خواب نی لبک علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین آثار هرمان هسه در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر آثاراین نویسنده نیز آشنا شوید.