دختری با خالکوبی اژدها

«دختری با خالکوبی اژدها» اثری است از استیگ لارسن (نویسنده‌ی سوئدی، از ۱۹۵۴ تا ۲۰۰۴) که در سال ۲۰۰۵ منتشر شده است. این کتاب به روایت پرونده‌ی جستجوی دختری گم‌شده پس از چهل سال می‌پردازد.

درباره‌ی دختری با خالکوبی اژدها

«دختری با خالکوبی اژدها» با نام اصلی «مردانی که از زنان نفرت دارند»  رمانی دلهره‌آور و جنایی است که توسط نویسنده و روزنامه‌نگار سوئدی استیگ لارسن نوشته شده‌است. این اولین کتاب از سری سه‌گانه هزاره است که در سال ۲۰۰۵، یک سال پس از مرگ ناگهانی نویسنده آن، در سوئد منتشر گردید.

«دختری با خالکوبی اژدها» نوشته استیگ لارسون داستانی جذاب است که عناصری از رمز و راز، تعلیق و تفسیر اجتماعی را با هم ترکیب می کند. داستان در سوئد می گذرد، میکائیل بلومکویست، روزنامه نگاری که با یک بحران حرفه ای و شخصی روبرو می شود و لیزبت سالاندر، هکری درخشان اما مشکل دار با گذشته ای دردناک.

زمانی که بلومکویست برای تحقیق در مورد ناپدید شدن هریت ونگر، زن جوانی که ده ها سال پیش بدون هیچ ردی ناپدید شد، راه آنها به هم نزدیک می شود. همانطور که بلومکویست در تاریخ تاریک خانواده ونگر جستجو می کند، شبکه ای از اسرار و فساد را کشف می کند که بسیار فراتر از جزیره ای منزوی که ونگرز در آن زندگی می کنند، امتداد دارد.

در قلب رمان رابطه پیچیده بین بلومکویست و سالاندر قرار دارد. بلومکویست، با تعهد خود به حقیقت و عدالت، شخصیت اصلی متعارفی را که در تلاش برای کشف حقیقت است، نشان می دهد. در مقابل، سالاندر شخصیتی به شدت مستقل و مرموز است که روش‌های نامتعارف و گذشته پر دردسر او را قانع‌کننده و غیرقابل پیش‌بینی می‌کند. آنها با هم یک شراکت تشکیل می دهند زیرا با زمان رقابت می کنند تا راز ناپدید شدن هریت را کشف کنند و در هر مرحله با خطر و خیانت روبرو می شوند.

روایت لارسون نه تنها یک معمای هیجان‌انگیز است، بلکه اتهامی شدید علیه نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی سوئد است. او از طریق شخصیت‌پردازی‌های واضح و توصیف‌های دقیق، پرتره‌ای واضح از جامعه‌ای مملو از فساد، زن‌ستیزی و خشونت علیه زنان را ترسیم می‌کند. کاوش رمان در پویایی قدرت و سوء استفاده از اقتدار به راز اصلی آن عمق و طنین می افزاید و آن را فراتر از یک موضوع ساده به بررسی تأمل برانگیز آسیب های اجتماعی ارتقا می دهد.

«دختری با خالکوبی اژدها» خوانندگان را با طرح پیچیده، شخصیت‌های پرطرفدار و فضای جوی خود مجذوب خود می‌کند. نثر لارسون فشرده و قانع کننده است و خواننده را از صفحه اول تا آخر در لبه صندلی خود نگه می دارد. از آنجایی که لایه‌های فریب از بین می‌رود و حقیقت در نهایت آشکار می‌شود، رمان به اوج هیجان‌انگیزی می‌رسد که خوانندگان را مشتاق می‌کند تا در قسمت بعدی این مجموعه فریبنده شیرجه بزنند.

در خاتمه، «دختری با خالکوبی اژدها» یک تریلر استادانه ساخته شده است که با تفسیرهای اجتماعی و شخصیت های فراموش نشدنی اش از این ژانر فراتر می رود. میراث لارسون به‌عنوان یک نویسنده با این داستان گیرا تثبیت شده است، داستانی که با ترکیبی از رمز و راز، تعلیق و ارتباط اجتماعی همچنان خوانندگان را در سراسر جهان مجذوب خود می‌کند.

از افتخارات این کتاب می‌توان به قرار گرفتن دری لیست پرفروش ترین های نیویورک تایمز به دمدت ۲ هفته، برنده شدن جایزه‌ی بری سال ۲۰۰۹ و برنده شدن جایزه‌ی ملی کتاب انگلستان ۲۰۰۹ اشاره کرد.

کتاب دختری با خالکوبی اژدها در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۱۷ با بیش از ۳.۱ میلیون رای و ۷۷ هزار نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌هایی از آزاده حیدریان، میترا کیوان‌مهر و احمد نیازاده به بازار عرضه شده است.

داستان دختری با خالکوبی اژدها

«دختری با خالکوبی اژدها» دو شخصیت اصلی را دنبال می‌کند: میکائیل بلومکویست، روزنامه‌نگار تحقیقی که پس از محکوم شدن به اتهام افترا با آشفتگی‌های حرفه‌ای و شخصی مواجه می‌شود و لیزبت سالاندر، هکری درخشان اما مشکل‌دار با گذشته‌ای دردناک.

بلومکویست توسط هنریک ونگر، یک صنعتگر سالخورده استخدام می شود تا در مورد ناپدید شدن خواهرزاده اش، هریت، که چندین دهه پیش از املاک جزیره خانواده وانگر ناپدید شده بود، تحقیق کند. همانطور که بلومکویست در تاریخ تاریک خانواده ونگر جستجو می کند، شبکه ای از اسرار و فساد را کشف می کند، از جمله سوء ظن به رابطه با محارم و نازی ها، که ممکن است به ناپدید شدن هریت مرتبط باشد.

بلومکویست به زودی متوجه می‌شود که برای تحقیقات به کمک نیاز دارد و با اکراه با سالاندر شریک می‌شود که مهارت‌های استثنایی او در هک و تحقیق بسیار ارزشمند است. سالاندر شخصیتی پیچیده با گذشته ای پرآشوب است که از سوء استفاده و نهادینه شدن رنج برده است، که او را به شدت مستقل و به قدرت بی اعتماد کرده است.

با وجود اختلافات، بلومکویست و سالاندر با زمان رقابت برای کشف حقیقت ناپدید شدن هریت و رویارویی با نیروهای تاریکی که در خانواده وانگر بازی می کنند، یک اتحاد تشکیل می دهند.

همانطور که بلومکویست و سالاندر عمیق تر می شوند، با مقاومت و تهدیدهای افراد قدرتمندی مواجه می شوند که مصمم هستند به هر قیمتی از اسرار خود محافظت کنند. این تحقیقات آنها را به سفری خطرناک از میان شکم مخوف سوئد می برد، جایی که با زن ستیزی، فساد و خشونت علیه زنان روبرو می شوند. در طول راه، آنها سرنخ هایی را کشف می کنند که آنها را به حقیقت در مورد سرنوشت هریت نزدیک تر می کند، اما زندگی خود را نیز به خطر می اندازد.

در ادامه، داستان به اوج هیجان می رسد زیرا بلومکویست و سالاندر سرانجام راز ناپدید شدن هریت را کشف می کنند و با عاملان واقعی رازهای تاریک خانواده ونگر روبرو می شوند. در یک چرخش تکان دهنده، آنها متوجه می شوند که هریت زنده است و در تمام طول مدت در معرض دید عموم پنهان شده است. حل این معما به خانواده ونگر نزدیک می شود و به بلومکویست و سالاندر اجازه می دهد تا با شیاطین خود روبرو شوند و راه را برای ماجراجویی های آینده با هم هموار کنند.

بخش‌هایی از دختری با خالکوبی اژدها

 طبق تعریف من، دوستی بر دو پایه استوار است. احترام و اعتماد. هر دوی این عناصر باید وجود داشته باشند و دو طرفه هم باشند. می توانی برای کسی احترام قائل باشی، اما اگر به او اعتماد نداشته باشی، دوستی ات با او از بین خواهد رفت.

……………..

معمولا، هفت دقیقه که از حضور کسی در کنار او می گذشت، سردرد می گرفت، بنابراین شرایط را طوری آماده کرده بود که بتواند زندگی ای دور از جامعه داشته باشد. او تا زمانی که آدم ها آرامشش را به هم نمی زدند، هیچ مشکلی نداشت. اما متأسفانه، جامعه خیلی باهوش و فهمیده نبود.

……………….

 او دریافته بود که عشق، آن لحظه ای است که قلب آدم در آستانه ی انفجار قرار می گیرد.

 

اگر به کتاب دختری با خالکوبی اژدها علاقه دارید، می‌توانید در بخش‌های معرفی برترین کتاب‌های ترسناک و دلهره‌آور و معرفی بهترین کتاب‌های جنایی و پلیسی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر آثار مشابه نیز آشنا شوید.