کارآگاهان وحشی

«کارآگاهان وحشی» اثری است از روبرتو بولانیو (نویسنده‌ی اهل شیلی، از ۱۹۵۳ تا ۲۰۰۳) که در سال ۱۹۹۸ منتشر شده است. این کتاب به روایت ماجرای جستجوی یک شاعر مکزیکی می‌پردازد.

درباره‌ی کارآگاهان وحشی

کارآگاهان وحشی رمانی از نویسنده شیلیایی روبرتو بولانیو است که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد. ترجمه انگلیسی آن در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. این رمان داستان جستجوی یک شاعر مکزیکی را روایت می کند.

«کارآگاهان وحشی» نوشته روبرتو بولانیو یک سفر ادبی است که از قراردادها سرپیچی می‌کند و پیچیدگی های وجود انسان را از طریق روایتی چند وجهی بررسی می کند. این رمان که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد، خوانندگان را با ساختار غیر متعارف، شخصیت‌های جذاب، و کاوش غنی مضامینی مانند جوانی، هویت و جستجوی معنا مجذوب خود کرده است.

داستان «کارآگاهان وحشی» که عمدتاً در مکزیکوسیتی اتفاق می‌افتد، زندگی گروهی از شاعران جوان به نام «رئالیست‌های احشایی» را دنبال می‌کند که در صحنه ادبی پرفراز و نشیب دهه ۱۹۷۰ و پس از آن حرکت می‌کنند. این رمان در قالب مجموعه‌ای از شهادت‌های شخصیت‌های مختلف است که با رهبران مرموز رئالیست‌های درونی، اولیسس لیما و آرتورو بلانو مواجه شده‌اند. از طریق این شهادت ها، خواننده بینشی در مورد تأثیری که لیما و بلانو بر زندگی اطرافیان خود داشته اند و همچنین چشم انداز فرهنگی گسترده تر مکزیک و فراتر از آن به دست می آورد.

یکی از بارزترین جنبه های «کارآگاهان وحشی» ساختار روایی بدیع آن است. این رمان به‌جای دنبال کردن یک خط داستانی خطی، از کلاژی از صداها و دیدگاه‌ها تشکیل شده است که از نوشته‌های روزانه گرفته تا مصاحبه‌ها و گزیده‌هایی از آثار ادبی دیگر را شامل می‌شود. این رویکرد تکه تکه منعکس کننده ماهیت پر هرج و مرج و اغلب از هم گسیخته حافظه و ادراک است، و از خوانندگان دعوت می کند تا روایت بزرگتر را از این قطعات متفاوت کنار هم بچینند.

نثر بولانیو در عین حال تغزلی و تلخ است و زبان شاعرانه را با رئالیسم شدید در می آمیزد تا تصویری زنده از زندگی در حاشیه جامعه خلق کند. شخصیت‌های او پیچیده و معیوب هستند و با پرسش‌های وجودی و شیاطین شخصی دست و پنجه نرم می‌کنند که در آب‌های متلاطم جوانی و خلاقیت حرکت می‌کنند.

بولانو از طریق تجربیات خود موضوعات جاه طلبی هنری، تحولات سیاسی و جستجوی اصالت را در جهانی که اغلب به مبارزات فردی بی تفاوت به نظر می رسد، بررسی می کند.

«کارآگاهان وحشی» گواهی بر قدرت ادبیات در فراتر رفتن از مرزها و تسخیر جوهر تجربه انسانی است. این رمان با آزمایش جسورانه و صداقت سرسخت خود جایگاه خود را به عنوان یک رمان کلاسیک مدرن به دست آورده است و همچنان به الهام بخشیدن به خوانندگان در سراسر جهان برای شروع اودیسه ادبی خود ادامه می دهد.

کتاب کارآگاهان وحشی در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۱۷ با بیش از ۴۳ هزار رای و ۴۵۰۰ نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌ی محمد جوادی به بازار عرضه شده است.

داستان کارآگاهان وحشی

«کارآگاهان وحشی» نوشته روبرتو بولانیو روایتی گسترده است که در سراسر قاره‌ها و دهه‌ها روایت می‌شود و زندگی شخصیت‌هایش را از طریق مجموعه‌ای از قسمت‌های به هم پیوسته دنبال می کند.

این رمان در هسته خود حول محور جستجوی دو شاعر به نام‌های اولیس لیما و آرتورو بلانو می‌چرخد که رهبری گروهی از نویسندگان جوان معروف به رئالیست‌های درونی را بر عهده دارند. داستان با شهادت کسانی که با لیما و بلانو مواجه شده اند، شروع می شود و به صورت اجمالی به تأثیر آنها بر زندگی ادبی و شخصی کسانی که با آنها برخورد می کنند ارائه می دهد.

رمان در مکزیکو سیتی در دهه ۱۹۷۰ آغاز می شود، جایی که رئالیست های درونی در اوج نفوذ خود هستند. این گروه به خاطر شعرهای آوانگارد و روحیه سرکش خود که اغلب آنها را به رویارویی با نهاد ادبی و مقامات سیاسی سوق می دهد، شناخته شده است. همانطور که روایت باز می شود، بیشتر در مورد اعضای گروه و مبارزات و آرزوهای فردی آنها می‌آموزیم.

بخش اول رمان بر شهادت کسانی تمرکز دارد که لیما و بلانو را در زمان اقامتشان در مکزیکوسیتی می‌شناختند. از همکلاسی ها، عاشقان و نویسندگان همکلاسی می شنویم که هر کدام دیدگاهی منحصر به فرد از شاعران معمایی و تأثیر آنها بر صحنه ادبی ارائه می دهند. از طریق این شهادت‌ها، ما بینشی نسبت به دنیای پرآشوب و اغلب پر هرج و مرج رئالیست‌های درونی، و همچنین زمینه‌های فرهنگی و سیاسی گسترده‌تری که در آن فعالیت می‌کنند، به دست می‌آوریم.

با پیشروی رمان، تمرکز به جستجوی لیما و بلانو می شود که در شرایط مرموز ناپدید شده اند. این روایت ما را به سفری در سراسر قاره ها می برد، از مکزیکو سیتی گرفته تا بیابان های سونورا تا خیابان های پاریس و بارسلون. در طول مسیر، با گروهی از شخصیت‌ها مواجه می‌شویم که هر کدام انگیزه‌ها و خواسته‌های خاص خود را دارند و در جستجوی سرنخ‌هایی برای یافتن سرنخ شاعران گمشده هستند.

در طول رمان، بولانو به بررسی مضامین جوانی، هویت، و جستجوی معنا در دنیایی می‌پردازد که با خشونت و عدم اطمینان مشخص شده است. شخصیت‌ها در حین حرکت در عرصه پیچیده عشق، دوستی و خلاقیت هنری با پرسش‌هایی در مورد جاه‌طلبی هنری، آرمان‌گرایی سیاسی و خیانت شخصی دست و پنجه نرم می‌کنند. «کارآگاهان وحشی» گواهی بر قدرت ادبیات در به تصویر کشیدن جوهر تجربه انسانی و میراث ماندگار کسانی است که جرات دارند از قراردادها سرپیچی کنند و دیدگاه منحصر به فرد خود را دنبال کنند.

بخش‌هایی از کارآگاهان وحشی

وقتی در اتاق انتظار بیدار شدم، کسی آنجا نبود و گریه کردم. چگونه ممکن بود ارنستو سان اپیفانیو به تنهایی در بیمارستانی در مکزیکو سیتی بمیرد؟ چگونه ممکن بود من تنها کسی باشم که منتظرم کسی به من بگوید او مرده یا از عملی وحشتناک جان سالم به در برده است؟ وقتی گریه ام تمام شد، فکر کنم دوباره خوابم برد.

وقتی از خواب بیدار شدم، مادر ارنستو کنارم بود و چیزی زیر لب میگفت که نمی فهمیدم، مدتی طول کشید تا متوجه شدم دعا می خواند. بعد پرستاری وارد شد و گفت همه چیز خوب پیش رفته است. توضیح داد عمل مووفقیت آمیز بوده.

………………….

یک هفته بعد از اینکه به خانه برگشتم، شروع کردم به قدم زدن اطراف محله مان. اول پیاده روی های کوتاهی بودند: یکبار اطراف بلوک و تمام. کم کم، هرچند، جسارت بیشتری پیدا کردم ، و بیرون رفتن هایم، ابتدا به صورت آزمایشی، دور و دورتر می شد. محله تغییر کرده بود. دوبار مورد ضرب و شتم قرار گرفتم.

بار اول بچه هایی بودند که چاقوی آشپزخانه داشتند و بار دوم عده ای بزرگسال که وقتی پولی در جیب هایم پیدا نکردند به شدت کتکم زدند. اما دیگر احساس درد نمی کردم، و اهمیتی هم نمی دادم. این یکی از چیز هایی است که در لافوپرتسا یاد گرفتم. آن شب لولا، دوست دختر پسرم روی زخم هایم ید ریخت و آن ها را پاک کرد و به من هشدار داد جاهای خاصی وجود دارد که نباید بروم.

به او گفتم اهمیتی نمی دهم که هر از گاهی کتک بخورم. گفت :«کتک خوردن را دوست دارید؟» گفتم : «نه دوست ندارم. اگر هر روز باشد که دوست ندارم»

……………..

 ۱ ژانویه: امروز فهمیدم چیزی را که دیروز نوشتم در حقیقت امروز نوشته ام: هرچیزی از ۳۱ دسامبر در ۱ ژانویه، یعنی امروز، نوشتم، و آنچه از ۳۰ دسامبر در ۳۱ دسامبر نوشتم، یعنی دیروز. آنچه را امروز می نویسم در حقیقت فردا می نویسم، که برای من امروز و دیروز خواهد بود، و همچنین، به تعبیری فردا: یک روز نامرئی. کافی است.

 

اگر به کتاب کارآگاهان وحشی علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی آثار روبرتو بولانیو در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر آثار این نویسنده‌ی چیره‌دست نیز آشنا شوید.