پروژه‌ی هیل مری

«پروژه‌ی هیل مری» اثری است از اندی ویر (نویسنده‌ی آمریکایی، متولد ۱۹۷۲) که در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است. این رمان به روایت ماجرای دانشمندی می‌پردازد که تنها در یک سفینه‌ی فضایی به هوش آمده و هیچ چیز را به خاطر نمی‌آورد.

درباره‌ی پروژه‌ی هیل مری

«پروژه‌ی هیل مری» نوشته اندی ویر یک رمان علمی تخیلی جذاب است که خوانندگان را به سفری هیجان انگیز در فضا، اکتشاف و انعطاف پذیری روح انسان می برد. در آینده‌ای که زمین به دلیل یک تهدید مرموز با انقراض قریب الوقوع روبرو می شود، این رمان ما را با رایلند گریس، دانشمندی باهوش اما غیرمتعارف آشنا می کند که به تنهایی در یک سفینه فضایی به نام هیل مری از خواب بیدار می شود بدون اینکه به یاد بیاورد که چگونه به آنجا رسیده است و چه چیزی ماموریت او است.

همانطور که رایلند به تدریج خاطرات خود را کنار هم می گذارد، خواننده به روایتی پر از تعلیق کشیده می شود که متناوب بین مبارزات امروزی او در فضاپیما و تجربیات گذشته او در زمین است. از طریق فلاش‌بک‌ها، متوجه می‌شویم که رایلند زمانی معلم علوم دبیرستانی بود که توسط یک تیم مخفی بین‌المللی متشکل از کارشناسان برای حل بحرانی که بقای بشریت را تهدید می‌کرد، در موقعیتی خارق‌العاده قرار گرفت.

هسته اصلی این ماموریت حول یک نقشه جسورانه برای سفر به یک منظومه ستاره ای دور و بازیابی ماده ای به نام «آستروفاژ» که کلید نجات زمین را در اختیار دارد می چرخد. با این حال، این سفر مملو از خطر است، زیرا رایلند باید با منابع محدود، چالش‌های غیرمنتظره و چشم‌انداز دلهره‌آور رویارویی با ناشناخته‌ها به تنهایی مبارزه کند.

داستان سرایی استادانه ویر عناصری از داستان های علمی تخیلی سخت را با تعلیق تپنده قلب و طنز سالم ترکیب می کند. توجه دقیق او به جزئیات علمی، حسی از اصالت را به فناوری آینده‌نگر رمان و مفاهیم اکتشاف فضایی می‌بخشد، در حالی که دیالوگ‌های شوخ‌آمیز و پیچش‌های داستانی هوشمندانه او، خوانندگان را از ابتدا تا انتها درگیر می‌کند.

در هسته خود، «پروژه‌ی هیل مری» فقط یک ماجراجویی فضایی هیجان انگیز نیست، بلکه کاوشی تکان دهنده از نبوغ انسانی، فداکاری و پیوند ناگسستنی بین افرادی است که با یک هدف مشترک متحد شده اند. در حالی که رایلند در وسعت فضا پیمایش می کند و با عظمت ماموریت خود روبرو می شود، با پرسش های عمیقی در مورد هویت، اخلاق و ماهیت خود بشریت دست و پنجه نرم می کند.

«پروژه‌ی هیل مری» با روایت گیرا، شخصیت‌های جذاب و مضامین قابل تامل، شهرت اندی ویر را به عنوان یکی از برجسته‌ترین صداها در داستان‌های علمی تخیلی معاصر تثبیت می‌کند. چه از طرفداران پر و پا قرص این ژانر باشید یا صرفاً به دنبال یک داستان هیجان انگیز از ماجراجویی و کشف باشید، این رمان مطمئناً تا مدت ها پس از ورق زدن صفحه آخر تأثیری ماندگار بر جای می گذارد.

کتاب پروژه‌ی هیل مری در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۵۱ با بیش از ۵۵۵ هزار رای و ۶۹ هزار نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌ای از حسین شهرابی به بازار عرضه شده است.

داستان پروژه‌ی هیل مری

«پروژه هیل مری» نوشته اندی ویر داستان رایلند گریس، دانشمندی باهوش را دنبال می‌کند که به تنهایی روی یک سفینه فضایی به نام هیل مری از خواب بیدار می‌شود و هیچ خاطره‌ای از چگونگی رسیدن به آنجا یا ماموریتش ندارد. همانطور که او به تدریج خاطرات خود را به دست می آورد، رایلند متوجه می شود که برای نجات بشریت از انقراض به یک ماموریت ناامید کننده فرستاده شده است. زمین با یک بحران ناشی از یک تهدید مرموز مواجه است و رایلند آخرین امید بشریت است.

ماموریت رایلند حول محور سفر به یک منظومه ستاره ای دور برای بازیابی ماده ای به نام «آستروفاژ» است که کلید نجات زمین را در اختیار دارد. با این حال، این سفر مملو از چالش‌هایی است زیرا او باید با منابع محدود، موانع غیرمنتظره و چشم‌انداز دلهره‌آور رویارویی با ناشناخته‌ها به تنهایی مبارزه کند. رایلند علیرغم مشکلاتی که در برابر او وجود دارد، مصمم به موفقیت و بازگرداندن امید به مردم زمین است.

همانطور که رایلند در وسعت فضا پیمایش می کند و با خطرات پیش رو روبرو می شود، بر تخصص علمی، تدبیر و عزم محض خود برای غلبه بر موانع تکیه می کند. در طول راه، او با یک هوش مصنوعی به نام راکی که همراه و معتمد او در سفر می‌شود، پیوند نامحتملی برقرار می‌کند. آنها با هم وارد یک ماجراجویی هیجانی می شوند که شجاعت، انعطاف پذیری و انسانیت آنها را آزمایش خواهد کرد.

با پیشرفت ماموریت، رایلند حقایق تکان دهنده ای را در مورد ماهیت جهان و هویت خود کشف می کند. از طریق یک سری فلاش بک، با تجربیات گذشته رایلند در زمین و اتفاقاتی که منجر به مشارکت او در این ماموریت شد، آشنا می شویم. در نهایت، «پروژه‌ی هیل مری» داستان بقا، کشف و روح تسلیم ناپذیر نسل بشر در مواجهه با شانس های طاقت‌فرسا است.

بخش‌هایی از پروژه‌ی هیل مری

صدای نرم و زنانه ای که این سوال را می پرسد، یک ذره هم عاطفه و احساس ندارد؛ تلفظش هم عینا همان تلفظ دفعه ی قبل است. صدای کامپیوتری است. کامپیوتر دارد به پر و پایم می پیچد. اعصابم از قبل هم بیشتر به هم می ریزد. می گویم: «وووومنکن.» جا می خورم. می خواستم بگویم «ولم کن» که به نظرم جوابی کاملا معقول به آن سوال مزخرف بود؛ اما صدایم درنمی آید و نمی توانم حرف بزنم.

……………….

انسان ها قدرت چشمگیری در پذیرش چیزهای غیرعادی و تبدیل آن به چیزهای عادی دارند.

………………

می خواهم باقی عمرم را صرف مطالعه ی زیست شناسی «اریدین» کنم! اما قبلش باید انسانیت را نجات دهم. انسانیت لعنتی، که جلوی سرگرمی هایم را می گیرد.

 

اگربه کتاب پروژه‌ی هیل مری علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین کتاب‌های تخیلی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه نیز آشنا شوید.