چهار باد

«چهار باد» اثری است از کریستین هانا (نویسنده‌ی آمریکایی، متولد ۱۹۶۰) که در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است. این کتاب به روایت تلاش‌های یک زن برای بقا در دوران رکود اقتصادی آمریکا می‌پردازد.

درباره‌ی چهار باد

«چهار باد» نوشته کریستین هانا یک رمان تخیلی تاریخی و تکان دهنده است که در دوران رکود بزرگ در ایالات متحده اتفاق می افتد. این کتاب که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، خوانندگان را به واقعیت‌های سختی که خانواده‌های آمریکایی در یکی از پر فراز و نشیب‌ترین دوره‌های تاریخ این کشور با آن‌ها مواجه شده‌اند، منتقل می‌کند. هانا از طریق داستان سرایی زنده و توسعه شخصیت های غنی، داستانی از انعطاف پذیری، فداکاری و قدرت پایدار عشق را می بافد.

داستان حول محور السا ولکات، زن جوانی است که در تگزاس پانهندل در میان طوفان‌های گرد و غبار و ویرانی اقتصادی دهه ۱۹۳۰ تلاش می‌کند تا زنده بماند. السا زنی جلوتر از زمان خود، به شدت مستقل و مصمم است تا زندگی بهتری برای خود و خانواده اش رقم بزند. با این حال، او خود را در یک واقعیت تلخ گرفتار می یابد که در آن فقر و ناامیدی غیرقابل حل به نظر می رسد.

با تشدید طوفان های گرد و غبار و بایر شدن زمین، السا با یک انتخاب غیرممکن روبرو می شود: ماندن و تحمل سختی ها یا جستجوی زندگی بهتر در جای دیگری. این تصمیم زمانی که بقای خانواده او به خطر می افتد، شدیدتر می شود و السا را مجبور می کند تا با ترس ها و ناامنی های خود مقابله کند.

در این پس زمینه از سختی و ناملایمات، سفر السا آشکار می شود و او را از دشت های بادگیر تگزاس به دره های حاصلخیز کالیفرنیا می برد. در طول راه، او با گروهی از شخصیت‌های فراموش نشدنی روبرو می‌شود که هر کدام در تلاش برای یافتن جایگاه خود در دنیایی هستند که به نظر می‌رسد مصمم هستند امیدها و رویاهای آنها را در هم بشکنند.

«چهار باد» تنها داستانی از بقا نیست، بلکه شاهدی بر تاب آوری روح انسان است. این موضوع به بررسی مضامین شجاعت، انعطاف پذیری و پیوندهای پایدار خانواده و جامعه می پردازد. از طریق سفر السا، خوانندگان قدرتی را که در درون هر یک از ما نهفته است، یادآوری می‌کنند، حتی در مواجهه با شانس‌های به ظاهر غیرقابل عبور.

“چهار باد” با نثر زنده و روایت جذاب خود، کاوشی قدرتمند از لحظه ای تعیین کننده در تاریخ آمریکا است. این پرتره قانع‌کننده‌ای از ملتی ارائه می‌دهد که با مشکلات اقتصادی و فاجعه زیست‌محیطی دست و پنجه نرم می‌کند، در حالی که روح تسلیم‌ناپذیر کسانی را که حاضر به قطع امید نبودند، تجلیل می‌کند. داستان سرایی استادانه کریستین هانا این رمان را برای هر کسی که به دنبال بینشی از تجربه انسانی در یکی از تاریک‌ترین دوره‌های قرن بیستم است، ضروری می‌سازد.

کتاب چهار باد در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۳۰ با بیش از ۶۶۱ هزار رای و ۶۱ هزار نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌هایی از آفاق زرگریان، مریم مهدوی و میثم امامی به بازار عرضه شده است.

جوایز و افتخارات چهار باد

  • برترین کتاب ماه واشنگتن پست
  • قرار گرفتن در بین ۵ کتاب برتر سال سایت آمازون
  • پرفروش‌ترین کتاب سال پابلیشرز ویکلی
  • با فروش بیش از یک میلیون نسخه در دنیا
  • منتخب بخش بزرگسالان انجمن کتابخانه‌های تگزاس
  • نامزد جایزه‌ی بهترین کتاب تاریخی وب‌سایت گودریدز
  • قرار گرفتن در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز
  • برنده‌ی جایزه‌ی Book of the Month Book of the Year به سال ۲۰۲۱

داستان چهار باد

«چهار باد» نوشته کریستین هانا داستان السا ولکات، زن جوانی را دنبال می‌کند که در دوران رکود بزرگ در تگزاس پانهندل زندگی می‌کند. السا برای زنده ماندن در کنار خانواده اش در میان شرایط سخت خشکسالی، طوفان گرد و غبار و مشکلات اقتصادی تلاش می کند. علیرغم استقلال شدید السا، احساس می کند در یک زندگی فقر و ناامیدی گرفتار شده است.

با بدتر شدن طوفان های گرد و غبار و بایر شدن زمین، السا با یک انتخاب دشوار روبرو می شود: ماندن و تحمل سختی ها یا جستجوی زندگی بهتر در جای دیگری. زمانی که بقای خانواده‌اش به خطر می‌افتد، السا تصمیم می‌گیرد تا تگزاس را ترک کند و در جستجوی فرصت و آینده‌ای بهتر به کالیفرنیا برود.

السا به همراه دو فرزندش، لوردا و آنت، سفری پر از چالش ها و موانع را آغاز می کند. در طول راه، آنها با خانواده های مهاجر دیگری روبرو می شوند که به دنبال پناه بردن از ویرانی کاسه گرد و غبار هستند. علیرغم سختی هایی که با آن روبرو هستند، السا مصمم است زندگی بهتری برای فرزندانش فراهم کند.

در کالیفرنیا، السا و خانواده اش متوجه می شوند که واقعیت با سرزمین موعودی که آنها تصور می کردند فاصله دارد. آنها با شرایط سخت کاری، استثمار توسط مالکان ثروتمند و تعصب علیه مهاجران مواجه می شوند. با این حال، السا حاضر نیست امید خود را از دست بدهد و برای محافظت از خانواده‌اش و پیدا کردن مکانی که بتوانند به آن تعلق داشته باشند، مبارزه می‌کند.

السا و فرزندانش از طریق پشتکار و انعطاف پذیری در چشم انداز پرآشوب دهه ۱۹۳۰ آمریکا حرکت می کنند و هم با چالش های بیرونی و هم با مبارزات داخلی روبرو می شوند. همانطور که آنها با فقر، تبعیض و از دست دادن روبرو می شوند، در عشق خود به یکدیگر و پیوندهای خانوادگی نیز قدرت می یابند.

«چهار باد» داستانی جذاب از بقا، فداکاری و قدرت پایدار امید در مواجهه با ناملایمات است. سفر السا به عنوان یادآوری تکان دهنده از انعطاف پذیری روح انسانی و اهمیت نگه داشتن رویاهای خود، حتی در تاریک ترین زمان ها است.

بخش‌هایی از چهار باد

فردا روز تولد او بود. تولد ۲۵سالگی. سنی که بیشتر افراد آن را سن جوانی می‌دانند؛ سنی که مردها وقتی به آن می‌رسند نوشیدنی خانگی می‌نوشند و دیوانه‌وار رانندگی می‌کنند و موسیقی ضربی گوش می‌دهند و با زنانی می‌رقصند که هِدبند دارند و لباس‌های حاشیه‌دوزی شده می‌پوشند.

برای زن‌ها این فرق دارد.

برای زنی که ۲۰ ساله می‌شود، امید شروع می‌کند به کم و کمتر شدن. در ۲۲سالگی، پچ‌پچ‌ها در شهر و کلیسا شروع می‌شود، نگاه‌های خیره و غمگین. ۲۵ ساله که می‌شوی، دیگر کار از کار گذشته است. یک زن مجرد، یک دختر ترشیده و در خانه مانده هستی. به او می‌گویند: «بی‌شوهر مونده.»

مردم سر تکان می‌دهند و به‌خاطر تأسف از فرصت‌های از‌دست‌رفتۀ او نُچ‌نُچ می‌کنند. معمولاً آدم‌ها با خودشان فکر می‌کنند که چرا، چه چیزی باعث شده که یک زن کاملاً معمولی از یک خانوادۀ خوب، یک زن ترشیده خوانده شود. اما دربارۀ السا، همه می‌دانستند. حتماً فکر می‌کردند او باید ناشنوا باشد، این از شکل حرف زدن آن‌ها دربارۀ او معلوم بود. بیچاره! لاغر‌مُردنی مثل دستۀ جارو! حتی یه ذره هم به خوشگلی خواهرهایش نیست.

خوشگلی! السا می‌دانست که این همان معمای مسئله‌ساز است. او زن جذابی نبود. در بهترین روزش، با بهترین لباس‌هایی که می‌پوشید، یک غریبه شاید می‌گفت او زیباست، اما هرگز بیشتر از این نبود. او بیش از حد همه‌چیز بود. بیش از حد بلند قد، بیش از حد لاغر، زیادی رنگ و رو رفته و بیش از حد نامطمئن از خودش.

 

اگر به کتاب چهار باد علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین آثار کریستین هانا ور وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر آثار این نویسنده نیز آشنا شوید.