سرزمین مامورهای مخفی

«سرزمین مامورهای مخفی» با نام کامل «سرزمین مامورهای مخفی: داستان‌هایی از پشت دیوار برلین» اثری است از آنا فاندر (نویسنده‌ی اهل استرالیا، متولد ۱۹۶۶) که در سال ۲۰۰۳ منتشر شده است. این کتاب به روایت ماجراهایی واقعی از آلمان شرقی می‌پردازد.

درباره‌ی سرزمین مامورهای مخفی

کتاب سرزمین مأمورهای مخفی رمانی به قلم آنا فاندر، تصویری از زندگی در جامعه‌‌ی آلمان شرقی پیش از فروپاشی دیوار برلین در سایه‌ی رژیم دیکتاتوری به خواننده می‌دهد. این کتاب به ۱۳ زبان و در ۷۰ کشور منتشر شده و برنده‌ی جوایز و عناوین مختلفی شده است، از جایزه‌ی گاردین تا جایزه‌ی کتاب سال آلمان و جایزه‌ی ساموئل جانسون.

حوادث این کتاب مربوط به آلمان شرقی تحت حاکمیت کمونیست‌ها است. فاندر در این کتاب از اشتازی می‌گوید، ارتش داخلی یا سازمانی اطلاعاتی که تحت نظر دولت کار می‌کرد و وظیفه‌اش کشف اسرار شخصی و زندگی خصوصی مردم بود. در واقع وظیفه‌اش دانستن همه چیز راجع به همه کس بود. با استفاده از هر ابزاری که لازم باشد پی می‌برد که میهمانان شما چه کسانی هستند، به چه کسانی تلفن می‌کنید، با چه کسانی رفت و آمد و مراوده دارید.

نوعی بوروکراسی در این سازمان حاکم بود که در تمام نقاط جامعه آلمان شرقی پخش شده بود. آشکارا یا مخفیانه یک نفر در هر محله، مدرسه، اداره یا کارخانه یا مجتمع مسکونی وجود داشت که گزارش زندگی مردم را به اشتازی می‌داد.

فاندر در این کتاب از زندگی‌هایی می‌گوید که در این حکومت از هم گسیخت، هنرمندان و نویسندگانی که سرکوب شدند، کسانی که به حق و حقوق خود نرسیدند، آنها که می‌خواستند از دیوار برلین بگذرند اما نتوانستند و ماموران مخفی‌ای که با ایمان به حکومت کمونیستی در پشت دیوار برلین به گسترش اندیشه‌های کمونیسم کمک کردند. او در این کتاب روایتگر زندگی مردمان عادی و زخم‌خورده آلمان شرقی است.

کتاب سرزمین مامورهای مخفی در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۱۹ با بیش از ۱۶ هزار رای و ۱۵۰۰ نقد و نظر است.

داستان سرزمین مامورهای مخفی

سرزمین مأمورهای مخفی داستان عشق‌های نافرجام، روایت زندگی‌های ازهم‌گسیخته، ماجراهای تلاش‌ها برای فرار و گریختن از دیوار و سرگذشت هنرمندان و نویسندگانی است که هنر و آثارشان در حکومت کمونیستی آلمان شرقی به نابودی کشیده شد و از سوی دیگر داستان مأموران مخفی یا همکاران اشتازی که با ایمان به حکومت کمونیستی آن دوران و در پشت حصارهای دیوار برلین به گسترش ایدئولوژی کمونیستی کمک کرده‌اند.

حوادث این رمان در آلمان شرقی تحت حاکمیت کمونیست‌ها می‌گذرد. اشتازی، ارتش داخلی یا سازمانی اطلاعاتی است که تحت نظر دولت کار می‌کند. وظیفه‌اش کشف اسرار شخصی و زندگی خصوصی مردم است. در واقع وظیفه‌اش دانستن همه‌چیز راجع‌به همه‌کس است. با استفاده از هر ابزاری که لازم باشد پی می‌برد که میهمانان شما چه کسانی هستند، به چه کسانی تلفن می‌کنید، با چه کسانی رفت و آمد و مراوده دارید.

نوعی بوروکراسی در این سازمان حاکم است که در تمام نقاط جامعه آلمان شرقی پخش شده است. آشکارا یا مخفیانه یک نفر در هر محله، مدرسه، اداره یا کارخانه یا مجتمع مسکونی هست که گزارش شما را به اشتازی می‌دهد.

بخشی از سرزمین مامورهای مخفی

خانم پاول و همسرش پنج‌ماه در هوهنشونهاوزن زندانی بودند و بعد به همراه سه دانشجو برای محاکمه به روستاک در دریای بالتیک منتقل شدند. خانم پاول فکر می‌کند این کار به این خاطر بود که رسانه‌های غربی از مخمصه‌ی تورستن در یک طرف دیوار و والدینش در آن سوی دیگر خبر داشتند. بنابراین مقامات می‌خواستند مطمئن شوند هیچ بختی برای درز اخبار وجود ندارد.

زن و شوهر هرگز اتهاماتی را که به آن‌ها وارد شده بود را نفهمیدند و هیئت داوری را ندیدند. وکالت دکتر ووگل به آن‌ها پیشنهاد شده بود که روابط نزدیکی با دولت داشت و به خاطر مذاکرات مبادله‌ی افراد میان شرق و غرب مشهور شده بود. اما آن‌ها به این شرایط هم اطمینان نداشتند و پیشنهاد را رد کردند و بر استخدام وکیل خانوادگی خود پافشاری کردند. هرچند او نتوانست کار چندانی از پیش ببرد چون تنها پنج‌دقیقه پیش از شروع محاکمه از اتهامات موکلان خود خبردار شد.

 

اگر به کتاب سرزمین مامورهای مخفی علاقه دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش معرفی برترین داستان‌های تاریخی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه آشنا شوید.