الگوریتم‌هایی برای زندگی

«الگوریتم‌هایی برای زندگی» با نام کامل «الگوریتم‌هایی برای زندگی: کاربرد علوم کامپیوتر در تصمیم‌گیری‌های روزانه» اثری است از برایان کریستین (نویسنده‌ی آمریکایی، متولد ۱۹۸۴) و تام گریفیث (نویسنده استرالیایی، متولد ۱۹۷۸) که درسال ۲۰۱۶ منتشر شده است. این کتاب به بررسی کاربرد علوم کامپیوتر در زندگی روزمره می‌پردازد.

درباره‌ی الگوریتم‌هایی برای زندگی

کاوشی شگفت‌انگیز در مورد اینکه چگونه می‌توان بینش‌های الگوریتم‌های کامپیوتری را در زندگی روزمره به کار برد و به حل مشکلات رایج تصمیم‌گیری و روشن کردن عملکرد ذهن انسان کمک کرد.

زندگی ما توسط مکان و زمان محدود شده است، محدودیت هایی که منجر به مجموعه خاصی از مشکلات می شود. در یک روز یا یک عمر چه باید بکنیم، یا چه کار کنیم؟ چقدر بی نظمی را بپذیریم؟ کدام توازن از فعالیت‌های جدید و موارد مورد علاقه آشنا بیشترین رضایت را دارد؟

اینها ممکن است مانند معضلات منحصربه‌فرد انسانی به نظر برسند، اما اینطور نیستند: کامپیوترها نیز با محدودیت‌های یکسانی روبرو هستند، بنابراین دانشمندان کامپیوتر چندین دهه است که با نسخه خود از چنین مسائلی دست و پنجه نرم می‌کنند. و راه حل هایی که آنها پیدا کرده اند چیزهای زیادی برای آموزش به ما دارند.

در یک اثر خیره‌کننده میان رشته‌ای، نویسنده تحسین‌شده برایان کریستین و دانشمند علوم شناختی تام گریفیث نشان می‌دهند که چگونه الگوریتم‌های مورد استفاده توسط کامپیوترها می‌توانند گره‌های بسیاری از سوالات انسانی را نیز حل کنند. آنها توضیح می‌دهند که چگونه می‌توان حس بهتری داشت و چه زمانی کارها را به شانس واگذار کرد، چگونه با انتخاب‌های طاقت‌فرسا کنار آمد و چگونه با دیگران ارتباط برقرار کرد. از یافتن همسر گرفته تا یافتن جای پارک، از سازماندهی صندوق ورودی خود تا درک عملکرد حافظه، الگوریتم‌هایی برای زندگی ، حکمت علم کامپیوتر را به استراتژی‌هایی برای زندگی انسان تبدیل می‌کند.

کتاب الگوریتم‌هایی برای زندگی در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۱۳ با بیش از ۳۰ هزار رای و ۲۷۰۰ نقد و نظر است. این کتاب در سال ۲۰۱۶ نامزد اثر منتخب گودریدز در بخش علم و تکنولوژی شده است. هم‌چنین باید اشاره کرد که این کتاب در ایران با ترجمه‌ای از حسین حدادی‌نیا به بازار عرضه شده است.

فهرست مطالب الگوریتم‌هایی برای زندگی

  • مقدمه
  • فصل ۱: توقف بهینه
  • فصل ۲: کاوش و بهره‌برداری
  • فصل ۳: رده‌بندی
  • فصل ۴: میان‌گیری
  • فصل ۵: برنامه‌ریزی
  • فصل ۶: قانون بیز
  • فصل ۷: بیش‌برازش
  • فصل ۸: ساده‌سازی
  • فصل ۹: تصادف
  • فصل ۱۰: شبکه‌سازی
  • فصل ۱۱: نظریه‌ی بازی‌ها

بخشی از الگوریتم‌هایی برای زندگی

شکم‌تان از گرسنگی به صدا افتاده. آیا به رستوران ایتالیایی که می‌شناسید و غذاهایش را دوست دارید می‌روید یا رستوران تایلندی که تازه باز شده؟ آیا با دوست صمیمی‌تان می‌روید یا با آشنای جدیدی که می‌خواهید بیشتر بشناسیدش؟ خیلی سخت شد؟ شاید اصلاً در خانه بمانید بهتر باشد.

آیا غذایی که خوب بلدید را می‌پزید یا کانال یوتیوب جواد جوادی را برای یافتن دستوری هوس‌انگیز شخم می‌زنید؟ شاید اصلاً غذایی سفارش دهید. پیتزا چطور است؟ آیا «همان همیشگی» را سفارش می‌دهید یا دنبال چیزی تازه هستید؟ اکنون و قبل از اینکه یک لقمه غذا بخورید از رمق افتادید. فکر اینکه آهنگی بگذارید یا فیلمی تماشا کنید یا کتابی بخوانید -کدامشان؟ – هم دیگر آرامش‌بخش نیست.

هر روز مجبوریم بین گزینه‌هایی تصمیم بگیریم که در یک بعد مشخص با هم تفاوت دارند: آیا چیزهای تازه را امتحان می‌کنیم یا به همان انتخاب‌های قبلی و دوست‌داشتنی بسنده می‌کنیم؟ همه شهودی داریم از اینکه زندگی تعادلی بین سنت و تازگی، بین آخرین و بهترین و بین ریسک کردن و مزمزه کردن چیزهایی است که می‌شناسیم و دوست داریم. مثل دو راهی گشتن و انتخاب در یافتن آپارتمان، سؤال اصلی این است که: تعادل کجاست؟

رابرت پیرسیگ در مجله‌ی ذن و هنر نگهداری موتورسیکلت در سال ۱۹۷۴ جست‌وجو برای «چیزهای تازه» را کاملاً نفی می‌کند: «در بهترین شرایط، تهش به سیلی از چیزهای بی‌اهمیت و مد روز می‌رسیم که فردا به هیچ دردی نمی‌خورن». در عوض، او پیشنهاد می‌کند به دنبال «بهترین چیز» باشیم.

اما واقعیت به این سادگی نیست. اگر به یاد بیاوریم که هر «بهترین» آهنگ و رستورانی که سراغ داریم زمانی صرفاً یک «چیز جدید» بوده، متوجه می‌شویم که ممکن است بهترین‌هایی هنوز ناشناخته مانده باشند، و برای همین، چیزهای جدید حتماً ارزش توجه ما را دارند.

 

اگر به کتاب الگوریتم‌هایی برای زندگی علاقه دارید، می‌توانید در بخش‌های معرفی برترین کتاب‌های علمی و معرفی بهترین کتاب‌های علوم کامپیوتر در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه نیز آشنا شوید.