سنگ، کاغذ، قیچی

«سنگ، کاغذ، قیچی» اثری است از آلیس فینی (نویسنده‌ی بریتانیایی، متولد ۱۹۹۰) که در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است. این کتاب به روایت ماجرای زندگی زوجی جوان می‌پردازد که در زندگی با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

درباره‌ی سنگ، کاغذ، قیچی

کتاب «سنگ، کاغذ، قیچی» رمانی هیجانی و روان‌شناختی نوشته «آلیس فینی» است که نخستین بار در سال ۲۰۲۱ به چاپ رسید. «آملیا» و «آدام رایت»، زوجی که در مرکز این داستان قرار دارند، در حال گذراندن آخرهفته خود در ارتفاعات اسکاتلند هستند، با این احتمال که شاید بتوانند ازدواج ده ساله خود را از نابودی نجات دهند.

آن‌ها همسایه‌ای مرموز و انزواطلب به نام «رابین» دارند که باعث وحشت «آملیا» می شود وقتی او می بیند که «رابین» پشت پنجره خانه ایستاده و به آن ها خیره شده است. داستان خیلی زود پیچ و خم هایی خطرناک به خود می گیرد و روایت هر کدام از این سه شخصیت، «جعبه پاندروایی» را می گشاید که سرشار از اسرار، دروغ ها و خیانت های ریز و درشت است.

کتاب سنگ، کاغذ، قیچی در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۹۴ با بیش از ۳۵۱ هزار رای و ۳۷ هزار نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌هایی از سحر قدیمی، سونیا سینگ، علی قانع، ارغوان آقایی، غزاله خسروی و زهرا رنج‌کش به بازار عرضه شده است. باید اشاره کرد که این کتاب در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفته و همچنین از پرفروش‌ترین آثار ساندی‌تایمز نیز بوده است.

در آوریل ۲۰۲۱، نتفلیکس اعلام کرد که یک سریال شش قسمتی بر اساس این رمان را منتشر خواهد کرد که توسط سوزان مکی تولید خواهد شد.

داستان سنگ، کاغذ، قیچی

زندگی مشترک «آملیا» و «آدام رایت» با چالش‌هایی جدی مواجه شده است. آدام نویسنده و فیلم‌نامه‌نویسی است که معمولا کتاب‌های دیگر نویسندگان را به فرم فیلم‌نامه درمی‌آورد، اما کتاب خودش «سنگ، کاغذ، قیچی» اقبالی برای تبدیل شدن به فیلم‌نامه برنمی‌انگیزد.

آدام کودکی سختی را نیز پشت‌سر گذاشته و دچار اختلال مغزی است؛ او قادر به تشخیص هیچ‌کس از جمله همسرش از روی چهره نیست. مشکلات زیادی باعث شده زندگی مشترک این زوج تقریبا به بن‌بست برسد.

در این میانه، آملیا بعد از خرید بلیط بخت‌آزمایی، برنده‌ی یک مسافرت آخر هفته به هتلی در نزدیکی بلک‌واتر اسکاتلند می‌شود. او می‌کوشد از این فرصت برای ترمیم رابطه و نجات زندگی مشترکش با آدام استفاده کند. این زوج به سفر می‌روند تا از این بخت نیز استفاده کنند. هتلی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده، کلیسایی قدیمی است که تغییر کاربری داده است و این زوج تنها ساکنانش هستند.

پس از مدتی ماندن در هتل متوجه می‌شوند هیچ چیز عادی نیست. این‌جاست که داستان ضرب‌آهنگ دیگری پیدا می‌کند و هیجان و ترس به اوج خود می‌رسد؛ شخصیت عجیبی به داستان اضافه می‌شود و اتفاقاتی می‌افتد که برای مخاطب به‌هیچ‌وجه باورکردنی نیست. در این اثنا، رازها و اسرار زندگی مشترک آملیا و آدام برملا می‌شود.

بخشی از سنگ، کاغذ، قیچی

قرار بود بعد از مراسم افتتاحیه با هم باشیم، اما روز بعد، هنری از تو خواست در چند مراسم دیگر هم همراهی‌اش کنی. می‌فهمم نمی‌توانستی نه بگویی، اما دلم می‌خواست به او جواب مثبت نمی‌دادی. درک می‌کنم همیشه طرف‌دار پروپاقرصش بوده‌ای و می‌فهمم چقدر سپاسگزاری که اجازه داده کارهایش را اقتباس کنی.

می‌دانم برای حرفه‌ات چقدر اهمیت دارد، اما مگر من بهایش را نپرداخته‌ام؟ تنهایی پرسه زدن در یک شهر، وقتی تو دست آن نویسنده را به‌جای دست من در دست گرفته‌ای، تصورم از یک سالگرد ازدواج خوب نبود.

مدتی است انگار خودت نیستی. می‌دانم عزادار اکتبری، می‌دانم او فراتر از یک همکار بود و از بین رفتن آرزوی دیدن فیلمت حتماً ناراحت‌کننده است، اما باز هم انگار موضوع دیگری در میان است. چیزی که به من نمی‌گویی. آدم‌هایی در زندگی ما حضور دارند، کسانی که سال‌ها باقی می‌مانند، و تعدادی هم مثل جهانگردها از زندگی‌مان عبور می‌کنند. گاهی گفتن تفاوتش سخت است.

ما نمی‌توانیم و نباید به هر کسی که ملاقات می‌کنیم بچسبیم و من جهانگردان زیادی در زندگی‌ام دیده‌ام، کسانی که باید فاصله‌ام را با آن‌ها حفظ می‌کردم. اگر نگذاری کسی زیادی نزدیک شود، آسیب نمی‌بینی.

امروز را تنها گذراندم و بخش‌هایی از نیویورک را دیدم که ندیده بودم و در همان حال تو به‌همراه هنری وینتر در شهر می‌گشتی. شاید آن نویسندۀ مُسن یا معدود دفعاتی که در کنارش بودی برایت جالب باشد، اما در زندگی واقعی، او یک آدم منزوی است، زیادی مشروب می‌نوشد و راضی کردنش خیلی سخت است.

نمی‌توانم این چیزها را به تو بگویم، چون نباید بدانم. من هم مثل تو تمام رمان‌هایش را خوانده‌ام. آخرین رمانش، در بهترین حالت، خیلی معمولی بود، اما تو همچنان طوری رفتار می‌کنی که انگار یارو صورت تناسخ‌یافتۀ شکسپیر است.

 

اگر به کتاب سنگ، کاغذ، قیچی علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین کتاب‌های دارای مضامین روان‌شناسی و معرفی بهترین کتاب‌های ترسناک و دلهره‌آور در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه آشنا شوید.