بازگشت شرلوک هولمز

«بازگشت شرلوک هولمز» اثری است از سر آرتور کانن دویل (نویسنده‌ی انگلیسی، از ۱۸۵۹ تا ۱۹۳۰) که در سال ۱۹۰۵ منتشر شده است. این کتاب شامل ۱۳ داستان کوتاه و دنباله‌ای بر کتاب خاطرات شرلوک هولمز است.

درباره‌ی بازگشت شرلوک هولمز

بازگشت شرلوک هولمز مجموعه‌ای از ۱۳ داستان شرلوک هلمز است که در سال ۱۹۰۵ توسط نویسنده بریتانیایی آرتور کانن دویل منتشر شد. این داستان‌ها ابتدا در مجله استرند در بریتانیا و کولیرز در ایالات متحده منتشر شدند.

کتاب بازگشت شرلوک هولمز اولین بار در فوریه ۱۹۰۵ توسط شرکت مک کلور، فیلیپس (در نیویورک) و سپس در ۷ مارس ۱۹۰۵ توسط جورجز نیونز(در لندن) منتشر شد. این اولین مجموعه هولمز از سال ۱۸۹۳ بود، زمانی که هولمز در «مسئله‌ی نهایی» درگذشت. دویل پس از انتشار سگ باسکرویل که پیش از مرگ هلمز در سال‌های ۱۹۰۱تا۱۹۰۲ اتفاق می‌افتد، برای احیای این شخصیت تحت فشار شدید قرار گرفته بود.

داستان اول که در سال ۱۸۹۴ اتفاق می افتد، هولمز را به لندن بازمی گرداند و دوره ۱۸۹۱تا ۱۸۹۴ را توضیح می دهد. همچنین نکته قابل توجه بیانیه واتسون در آخرین داستان کتاب است که هولمز بازنشسته شده و او را از انتشار هر گونه داستان منع کرده است (البته بعداً دو مجموعه و یک رمان دیگر از این شخصیت منتشر شد).

کتاب بازگشت شرلوک هولمز در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۲۸ با بیش از ۶۳ هزار رای و ۲۱۰۰ نقد و نظر است.

درباره‌ی شرلوک هولمز

شرلوک هولمز یک شخصیت خیالی داستانی است که توسط سر آرتور کانن دویل نویسنده انگلیسی خلق شد. هولمز با اشاره به خود به عنوان «کارآگاه مشاور» در داستان‌ها و مهارت‌های ویژه خود از جمله مشاهده دقیق، علم پزشکی قانونی، و استدلال منطقی مشهور است. شخصیت داستانی شرلوک هولمز نخستین بار در سال ۱۸۸۷ میلادی توسط سر آرتور کانن دویل ساخته و پرداخته شد و در کتاب‌ها مطرح شد شرلوک هلمز از شخصیت جوزف بل الهام گرفته شده‌است. در نهایت چهار رمان و ۵۶ داستان کوتاه از شرلوک هولمز باقی مانده.

اگرچه شرلوک هولمز اولین کارآگاه تخیلی نیست اما بهترین کارآگاه تخیلی است او در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان «شناخته شده‌ترین شخصیت خیالی» در تاریخ ثبت شده‌است. محبوبیت و شهرت هولمز به گونه‌ای است که بسیاری معتقدند او خیالی نیست بلکه فردی واقعی است.

نام او را در ترجمه‌های فارسی اغلب «شرلوک هولمز» یا «شرلوک هلمز» نوشته‌اند. کریم امامی، مترجم برجسته و مترجم «ماجراهای شرلوک هولمز؛ کارآگاه خصوصی»، ضبط صحیح نام وی در زبان فارسی را «شِرلاک هومز» ذکر کرده‌است.

از مجموعه داستان‌های شرلوک هولمز، ترجمه‌های متعددی به زبان فارسی انجام شده‌است. اولین بار در سال ۱۲۸۳ هجری شمسی، یک شاهزاده‌ی قاجار به نام عبدالحسین میرزا مؤیدالدوله، رمان «پلیس لندن» که ترجمه‌ای وفادارانه از «اتود در قرمز لاکی» بود را منتشر کرد. با این حال تا به امروز شاخص‌ترین ترجمه‌ی شناخته شده از داستان‌های هولمز به ترجمه‌ی کریم امامی بوده که طی چهار جلد در مجموعه‌ی کتابهای سیاه از سوی انتشارات طرح نو منتشر شده‌است.

فهرست داستان‌های بازگشت شرلوک هولمز

کتاب بازگشت شرلوک هولمز شامل ۱۳ داستان زیر است:

  • ماجرای خانه خالی (بازگشت هولمز)
  • ماجرای معمار نوروود
  • ماجرای مردان رقصان
  • ماجرای دوچرخه سوار تنها
  • ماجرای مدرسه مذهبی
  • ماجرای پیتر سیاه
  • ماجرای چارلز آگوستوس میلورتن
  • ماجرای شش ناپلئون
  • ماجرای سه دانشجو
  • ماجرای عینک طلایی
  • ماجرای سه-چهارم گمشده
  • ماجرای اَبِی گرانج
  • ماجرای دومین لکه

بخشی از بازگشت شرلوک هولمز

ساختن یک سری استنتاج، هر یک وابسته به سابقه خود و هر کدام ساده به خودی خود، واقعا دشوار نیست. اگر بعد از انجام این کار، به سادگی تمام استنباط های اصلی را از بین ببرد و نقطه شروع و نتیجه گیری را به مخاطبان هدیه دهد، ممکن است یک تاثیر شگفت آور، هر چند که ممکن است جذاب باشد، ایجاد کند.

 

اگر به کتاب بازگشت شرلوک هولمز علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی آثار سر آرتور کانن دویل در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر آثار این نویسنده نیز آشنا شوید.