فیلسوف سه دقیقه‌ای

«فیلسوف سه دقیقه‌ای» با نام کامل «فیلسوف سه دقیقه‌ای: الهام‌هایی برای زندگی مدرن» اثری است از فابریس میدال (نویسنده‌ی فرانسوی، متولد ۱۹۶۷) که در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است. این کتاب سعی دارد روشی متفاوت و جدید برای فکر کردن به خواننده بیاموزد.

درباره‌ی فیلسوف سه دقیقه‌ای

فیلسوف سه‌دقیقه‌ای اثر فابریس میدال در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است. این اثر، کتابی است پرنشاط و خواندنی که می‌کوشد در برابر بی‌فکری و جزم‌اندیشی راه سومی در پیش بگیرد.

نویسنده‌ی کتاب، فابریس میدال فیلسوف مبتکر فرانسوی، همچون سقراط ترغیب‌مان می‌کند پرسشگر باشیم. «متخصصان» مدعی و اربابان قدرت ما را به پیروی از خودشان می‌خوانند، اما فیلسوفان تشویق‌مان می‌کنند که خودمان فکر کنیم. فیلسوف سه‌دقیقه‌ای می‌تواند در متن زندگیِ روزمره کمک‌مان کند، چون از ما نمی‌خواهد مثل یک روبات یا الگوریتم عمل کنیم، بلکه تشویق‌مان می‌کند که انسان باشیم و در هر موقعیت زندگی درست فکر کنیم.

خواندن هریک از فصل های چهل‌گانه کتاب – که با سخنی از چهل فیلسوف، اندیشمند، نویسنده و هنرمند آغاز می‌شود – فقط سه دقیقه طول می‌کشد، سه دقیقه برای پیوند دوباره با انسانیت‌مان و رهایی از فشار بی‌امانی که ما را به اجرای نقش‌های تکراریِ روزمره فرا می‌خواند.

در دومین گفتار کتاب، از آلبر کامو می‌آموزیم که حتی در اعماق زمستان هم تابستانی استوار نهفته است، و در آخرین گفتار کتاب می بینیم که می‌توان مانند پیکاسو، که در نبود رنگ آبی از رنگ قرمز استفاده می‌کرد، به نیروی فکر و نوآوری با کاستی‌ها و مشکلات زندگی روبه‌رو شد. هر خواننده‌ای به کمک این دو گفتار و گفتارهای دیگر می‌تواند نقشی از فلسفه برای خود رقم بزند.

کتاب فیلسوف سه دقیقه‌ای فابریس میدال، کارشناس فلسفه و مدیتیشن فرانسوی، شامل چهل مقاله کوتاه برای دستیابی به درک عمیق تر از وجود شما است، با تجربیاتی که شما را متحول می کند، روشن می کند و شما را به دیدن جهان به شیوه ای جدید دعوت می‌کند. به قول خود نویسنده، در این کتاب، فلسفه ما را غافلگیر می‌کند.

کتاب فیلسوف سه دقیقه‌ای در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۴۰ است. این کتاب در ایران با ترجمه‌ای از شهاب‌الدین عباسی به بازار عرضه شده است.

بخشی از فیلسوف سه دقیقه‌ای

فلسفه ما را شگفت‌زده می‌کند؛ فلسفه با ما هماوردی می‌کندو بیدارمان می‌سازد. فلسفه ذهن ما را می‌گشاید. به همین دلیل است که این همه به آن نیاز داریم. امروزه فلسفه بیش از هر زمان دیگری مهم است، چون در نقطه‌ی مقابل جزم‌اندیشی است: جزماندیشیِ  شایعی که بر بسیاری از بحث‌های عمومی و بر نظرات پرشور کسانی که گمان می‌کنند همه چیز را می‌دانند و می‌خواهند دیگران با آن‌ها موافق باشند، سیطره دارد.

سقراط، پدر فلسفه‌ی غرب، سخحت معتقد بود که در «هیچ چیز» متخصص نیست. او در جمع مردم می‌ایستاد و از همه سوال‌هایی درباره‌ی زندگی، حرفه و سلیقه‌شان می‌پرسید. سقراط سعی نمی‌کرد موعظه کند. توضیح می‌داد که خودش چیزی نمی‌داند، و «حکیم» و «همه‌دان» نیست. این اصطلاح فقط در مورد خدایان به کار می‌رفت. اگر خدایانی در کار بودند. سقراط برای دیگران شرح می‌داد که آرزوی خردمند بودن بی‌معنی است. به عقیده‌ی او، ما باید آنچه را که پایه و مایه‌ی انسانیت‌مان است در کانون توجه خود قرار دهیم، چون با این کار هر چیزی را که باید به دست بیاوریم در اختیار خواهیم داشت.

فلسفه به ما توصیه نمی‌کند که «خردمند» و کامل یا خداگونه باشیم. فلسفه در پی آن نیست که هیچ عیب و نقصی در کارمان نباشد. بلکه ترغیب‌مان می‌کند که «انسانیتِ» خود را پرورش دهیم. فلسفه «دوستدارِ خردمندی» است. به همین دلیل است که سقراط مدام در کارِ پرسشگری بود و با نظرات ظاهراً بدیهی و بی‌چون‌وچرا هماوردی می‌کرد. او می‌خواست چشم ما را باز کند.

 

اگر به کتاب فیلسوف سه دقیقه‌ای علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی بهترین کتاب‌های فلسفی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه نیز آشنا شوید.