زندانی آسمان

«زندانی آسمان» اثری است از کارلوس رویز زافون (نویسنده‌ی اسپانیایی، از ۱۹۶۴ تا ۲۰۲۰) که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است. این کتاب به ماجرای خرید کتابی کمیاب توسط غریبه‌ای اسرارآمیز از کتاب‌خانه‌ای در شهر بارسلون می‌پردازد.

درباره‌ی زندانی آسمان

رمان «زندانی آسمان» قسمت سوم از چهارگانه‌ی «گورستان کتاب‌های فراموش‌شده» است و درواقع جلد سوم کتاب بسیار پرطرفدار «سایه‌ی باد»، اثر کارلوس رویز زافون.

زافون در این رمان مقدمه‌ای رازآمیز فراهم می‌کند تا دهن خواننده را برای ورود به فضای دگرگون و غیرقابل تصور جلد چهارم و نهایی مجموعه‌ی «گورستان کتاب‌های فراموش‌شده» آماده کند. «زندانی آسمان» شش سال بعد از «سایه‌ی باد» و سه سال بعد از «بازی فرشته» منتشر شد.

داستان این کتاب در بارسلون سال ۱۹۵۷، حدود دو سال پس از وقایع کتاب «سایه‌ی باد» ایام کریسمس رخ می‌دهد و خانواده‌ی سمپره با وجود رونق کم بازار فروش کتاب و فضای بی روح جامعه‌ی فرانکوزده‌ی اسپانیا دلایل خود را برای شاد بودن در آغاز سال نو دارند: اضافه شدن کودکی به نام خولین به جمع کوچک خانوادگی آنان و نیز ازدواج قریب الوقوع دوست و همکارشان رومرو دتورس.

اما در این میان ورود مردی غریبه و مرموز به کتاب فروشی و تقاضای عجیب او و فاش شدن رازهایی مهیب که به مدت دو دهه در گذشته ی تاریک شهر خفته اند، همه چیز را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد. حضور مرد غریبه دانیل و فرمین را درون ماجرایی می‌کشاند. ماجرایی که سرآغاز آن به ابتدای دهه‌ی چهل میلادی و ماه‌های ابتدایی حکومت دیکتاتوری فرانکو برمی‌گردد. به حقایقی مخوف که بناست رمان‌های «سایه ی باد»، «بازی فرشته» را در یک نقطه به هم برساند و مسیر زندگی آنان را برای همیشه دچار تغییر کند.

کتاب زندانی آسمان در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۱۲ با بیش از ۹۶ هزار رای و ۸۱۰۰ نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌هایی از علی صنعوی و بهاره هاشمیان به بازار عرضه شده است.

داستان زندانی آسمان

دنیل سمپره ازدواج کرده است و پسرش به زودی یک ساله می شود. او بالای کتابفروشی خانوادگی، سمپره و پسران با پدر پیرش، همسرش بئاتریس و پسرش خولین زندگی می‌‌کند. اگرچه کاسبی در سال‌های اخیر بیشتر کاهش یافته است، دوستش فرمین رومرو دتورس هنوز جایی در کتاب‌فروشی پیدا می‌کند و همچنان به تهیه کتاب‌های کمیاب ادامه می‌دهد و در عین حال لبخند را به چهره‌های مشتریان می‌آورد.

یک روز مردی مرموز از راه می رسد و در مورد یک نسخه کمیاب و گران قیمت از کنت مونت کریستو که در ویترین پشت پیشخوان نگهداری می شود می پرسد. او کتاب را از آقای سمپره می‌خرد و یادداشتی روی صفحه جلد می‌نویسد:

برای فرمین رومرو د تورس که از میان مردگان بازگشت و کلید آینده را در دست دارد.

این کتاب به عنوان هدیه برای فرمین باقی مانده است. وقتی بعداً به کتابفروشی برمی‌گردد از هدیه ناراحت می شود. به این ترتیب فاش می‌شود که فرمین ۲۰ سال قبل با غریبه مرموز و همچنین دیوید مارتین (شخصیت اصلی رمان دوم زافون یعنی بازی فرشته) در زندان بوده است.

زمانی که فرمین در زندان بود، با الهام از داستان کنت مونت کریستو، با گرفتن جای هم سلولی مرده، از مرد غریبه کلیدی را ربود. فرمین با کمک دنیل که می‌داند مرد غریبه بالاخره او را ردیابی کرده است، سعی می‌کند تا مکان مرد را پیدا کند و قبل از اینکه او مجبور به پرداخت هزینه نهایی شود، به توافق برسد.

بخش‌هایی از زندانی آسمان

می دونی چیه «دنیل»؟ گاهی فکر می کنم که «داروین» در نظریاتش دچار اشتباه شده بود. در واقع به نظر می رسه که سرمنشاء انسان باید خوک باشه نه چیز دیگه. چون از هر ده نفر انسان، هشت نفرشون خوک صفت هستن و وجودشون هم درست مثل دم یک خوک پروار شده، کج و معوج و ناراسته.

………………

سرنوشت به خانه انسان ها سر نمی زند… باید خودت به دنبالش بروی.

………………….

یک دروغگوی ماهر می داند که کارآمدترین دروغ، همیشه حقیقتی است که بخشی مهم از آن حذف شده است.

 

چنانچه به کتاب زندانی آسمان علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی آثار کارلوس رویز زافون در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر آثار این نویسنده نیز آشنا شوید.