مرد کوچک

«مرد کوچک» اثری است از آلفونس دوده (نویسنده‌ی فرانسوی، از ۱۸۴۰ تا ۱۸۹۷) که در سال ۱۸۶۸ منتشر شده است. این کتاب به روایت داستان پسرکی از یک خانواده‌ی ثروتمند می‌پردازد که به دلیل ورشکستگی به فلاکت افتاده است.

درباره‌ی مرد کوچک

مرد کوچک یا پسرک نام یک کتاب ادبی است که توسط آلفونس دوده، نویسنده‌ی اهل فرانسه نوشته شده‌است. این کتاب یکی از آثار مشهور ادبی جهان است.

نویسنده به خوبی توانسته در این کتاب محیط آن دوران پاریس را به تصویر بکشد و اثری ماندگار خلق کند. همانطور که ژان‌لوئی کورتی رمان نویس فرانسوی درباره کتاب مرد کوچک می‌گوید: اگر این رمان تقریبا صدساله هنوز هم خوب به نظر می‌رسد، بی‌تردید دلیل آن این است که واقعیت را بدون هیچ کینه و تلخی می‌گوید و از یک لطافت عجیب برخوردار است.

مرد کوچک داستان حقیقت زندگی است که گاه با آرزوها رنگ می‌گیرد و گاه سیاه و سفید می‌ماند. دانیل شخصیت اصلی رمان، پسرکی که آینده‌ی خود و خانواده‌اش را در مهاجرت به پاریس می‌بیند، زادگاهش را رها می‌کند و برای نجات یافتن از فقر و برای کار به پاریس می‌رود.

از آنجا که زندگی همیشه چهره‌ی آرامی ندارد، دانیل از آرزوهایش، از خیالبافی‌هایش دور می‌ماند و میان فشارهای ناشی از کار زیاد تا آستانه‌ی فروپاشی پیش می‌رود. او اما زیر همین فشار هم تسلیم نمی‌شود و مدام دست به انتخاب‌های سرنوشت‌ساز می‌زند.

رمان مرد کوچک قصه‌ای پرفرازونشیب است که «آلفونس دوده» نویسنده‌ی فرانسوی در آن نگاه متفاوتی به تغییر سرنوشت انسان به دست خویش و قدم گذاشتن به فراسوی بایدها و نبایدها داشته است. او در این رمان از ابعاد شخصیتی انسان سخن می‌گوید که همیشه در شرایط پیچیده‌ی زندگی ذوب می‌شود و خود را تسلیم محیط می‌یابد.

مرد کوچک اما این بار تصمیم می‌گیرد زندگی‌اش را خودش بسازد. دانیل از لحظه‌ای که وابستگی‌های خود را در چمدان می‌‌گذارد و راهی سفر می‌شود، خود را از همیشه بزرگ‌تر می‌یابد. او برای استقلال و احساس رهایی قدم بر آن‌سوی دایره‌ای می‌گذارد که از کودکی دربرش گرفته بود‌.

کتاب مرد کوچک در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۷۲ با بیش از ۱۷۰۰ رای و ۸۲ نقد و نظر است. در ایران نیز این کتاب بارها و با ترجمه‌هایی از محمود گودرزی، اقبال یغمایی، عطاالله شهاب‌پور و مهران محبوبی به چاپ رسیده است.

داستان مرد کوچک

مرد کوچک یک رمان اتوبیوگرافیک است که در اول شخص مفرد نوشته شده و توسط آلفونس دوده در سال ۱۸۶۸ منتشر شده است. شخصیت اصلی داستان دانیل آیست، پسر جوان رویایی است که در جنوب فرانسه با برادرش ژاک بزرگ می شود. از یک خانواده ثروتمند با این حال، پس از ورشکستگی کسب و کار خانوادگی دچار فلاکت می‌شود. این امر دانیل را مجبور می کند تا با خانواده اشبه لیون تبعید شود. او در آنجا وارد کالج می‌شود، جایی که استادی به دلیل جثه کوچکش او را «مرد کوچک» می‌خواند، نام مستعاری که راوی در بقیه رمان از آن استفاده خواهد کرد.

هنگامی که شکست کسب و کار پدر خانواده آیست را مجبور به پراکنده شدن می کند، مرد کوچک استادی در کالجی در شهر کوچک سارلاند می شود. به دلیل ظاهر جوانش (در آن زمان ۱۷ سال داشت)، به سختی می توانست احترام دانش آموزان و همکارانش را به دست آورد، به استثنای آبه ژرمن، که با او دوست شد و پیش بینی می کند که او در تمام زندگی خود کودک خواهد ماند.

بخشی از مرد کوچک

خدایا آن شب در اتاق ژاک چقدر راحت بود. بخاری چه پرتوهای روشن و نشاط بخشی روی سفره مان می انداخت و آن شراب مهر و موم شده چقدر بوی گل بنفشه می داد و آن پاته که روی برشته اش چقدر خوب طلایی و تیره شده بود. آه دیگر کسی از آن پاته ها درست نمی کند. است بیچاره من تو دیگر از آن شراب ها نخواهی خورد.

آن سوی میز درست روبه روی من، ژاک برایم نوشیدنی می ریخت و هربار که سرم را بلند می کردم، می دیدم که نگاه پرمهر و مادرانه اش آرام به من می خندد. من از بودن در آنجا چنان احساس خوشبختی می کردم که دچار تب شده بودم؛ حرف می زدم و حرف می زدم. ژاک درحالیکه بشقابم را پر می کرد می گفت: خب بخور! ا

ما من همچنان حرف می زدم و نمی خوردم. آن وقت برای آنکه او هم مرا ساکت کند، شروع کرد به پرحرفی و بی آنکه نفسی تازه کند مدتی طولانی به شرح اتفاقاتی پرداخت که در این یک سال و اندی جدایی مان برایش افتاده بود.

 

اگر به کتاب مرد کوچک علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین رمان‌های جهان در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه نیز آشنا شوید.