دفتر خاطرات

«دفتر خاطرات» اثری است از نیکلاس اسپارکس (نویسنده‌ی آمریکایی، متولد ۱۹۶۵) که در سال ۱۹۹۶ منتشر شده است. این کتاب به روایت ماجرایی غم‌انگیز و عاشقانه در فضای بعد از جنگ جهانی دوم می‌پردازد.

درباره‌ی دفتر خاطرات

دفترچه یا دفتر خاطرات رمانی عاشقانه از نیکلاس اسپارکس است که بر اساس داستانی واقعی نوشته شده. این کتاب بعدها مبنای اقتباسی سینمایی به همین نام قرار گرفت.

دفتر خاطرات” به قلم درخشان  نیکلاس اسپارکس، تجربه ای فراموش نشدنی از داستان غم انگیز عاشقانه ای است که در فضای بعد از جنگ جهانی دوم در کارولینای شمالی اتفاق می افتد. روایتی خواندنی از یک دختر ثروتمند جوان و پسری که یک روز قلب او را ربود.

هر از چند گاهی یک داستان عاشقانه چنان قلب و روح خوانندگان را گرفتار می کند که به پدیده ای فراتر از داستان تبدیل می شود. در واقع به تجربه ای تبدیل می شود که تا ابد آن را به خاطر می آورند. دفتر خاطرات چنین داستانی است. این کتاب نکوداشتی از عشق و اشتیاق است که چطور می تواند از قید و بند سن و سال رها شده و به پدیده ای جاودانه تبدیل شود. دفتر خاطرات داستانی است پر از لبخند و اشک که باعث می شود مخاطب بار دیگر به عشق ایمان پیدا کند.

مرد سی و یک ساله ای به نام نوآ بعد از جنگ جهانی دوم به منطقه ی ساحلی کارولینای شمالی بازگشته و دائما با تصویر دختری که سال ها قبل از دست داد، دست و پنجه نرم می‌کند. آلی، دختری از طبقه ی طراز اول اجتماع که بیست و نه ساله دارد نیز در شرف ازدواج با یک وکیل ثروتمند است اما نمی تواند فکر پسری که مدت ها پیش قلبش را ربود از سرش بیرون کند.

آن ها سال ها قبل، با یک عشق آتشین نافرجام از هم جدا شده اند و حالا بعد از مدت ها یکدیگر را یافته اند. این چنین دفتر خاطرات، داستانی از پایداری عشق و علاقه آغاز می شود که می تواند تراژدی را به پیروزی بدل ساخته و حتی معجزه کند.

کتاب دفتر خاطرات در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۱۴ با بیش از ۱.۶ میلیون رای و ۲۴ هزار نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌هایی از طاهره صدیقیان و مریم رضایی به بازار عرضه شده است.

داستان دفتر خاطرات

دفترچه خاطرات، رمانِ عاشقانه معاصر است که در دوران قبل و بعد از جنگ رح می‌دهد. نوآ و آلی تابستان خوبی را با هم سپری می‌کنند اما خانوده‌ی آلی و واقعیت‌های اقتصادی -اجتماعی آن دوران، مانع از به هم رسیدن این دو جوان می‌شود. اگرچه نوا تلاش می‌کند پس از جدایی با آلی ارتباط داشته باشد، نامه‌هایش بی‌پاسخ می‌ماند.

عاقبت نوآ در آخرین نامه‌اش به عشق جاودان و نامیرایش اعتراف می‌کند. نوآ به شمال سفر می‌کند تا شغلی مناسب پیدا کند و یاد و خاطره آلی را از یاد ببرد و عاقبت به جنگ می‌رود. پس از خدمت به کشورش، به خانه بازمی‌گردد تا خانه‌ایی قدیمی را بازسازی کند. مقاله‌ای در روزنامه در مورد تلاش‌های او برای این کار، توجه آلی را جلب می‌کند و بعد از ۱۴ سال نزد او می‌رود.

آن‌ها دو روز را با هم می‌گذرانند و آلی تصمیم می‌گیرد بین دو مردی که دوست دارد انتخاب کند. این داستان توسط شخصیتی متعلق به عصر حاضر روایت می‌شود که برای زنی که مبتلا به آلزایمر است کتاب می‌خواند.

بخشی  از دفتر خاطرات

من کی هستم؟ و این قصه چه پایانی خواهد داشت؟ ‏خورشید طلوع کرده و من کنار پنجره غبارآلودی که نقش زندگی از آن رخت بربسته است، نشسته‌ام.امروز پیراهن و شلوار کلفتی به تن دارم. شال‌گردنی دور گردنم پیچیده و ژاکتی را که سی سال پیش دخترم برای تولدم بافته بود، پوشیده‌ام.

‏درجه حرارت شوفاژ اتاقم روی آخرین درجه است و بخاری کوچکی نیز درست پشت سرم قرار دارد که با ناله و سروصدا، حرارت را مانند امشی که از دهان اژدهای افسانه‌ها بیرون می‌آید، به اطراف می‌پراکند. بااین‌حال، سرتاپایم از شدت سرمایی که از بدنم بیرون نمی‌رود، می‌لرزد. ‏سرمایی که هشتاد سال است در وجودم مأوا گرفته است.

هشتاد سال، بله هشتاد سال، اگرچه باور کردن آن برایم دشوار است، تعجب می‌کنم که از زمان ریاست جمهوری جرج بوش هرگز گرم نشده‌ام.دلم می‌خواهد بدانم تمام هم سن و سال‌های من همین‌طور هستند یا نه.

 

اگر به کتاب دفتر خاطرات علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین داستان‌های عاشقانه‌ی ایران و جهان در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه نیز آشنا شوید.