کلیات علم اقتصاد

«کلیات علم اقتصاد» اثری است از گریگوری منکیو (نویسنده‌ی و استاد دانشگاه آمریکایی، متولد ۱۹۵۸) که در سال ۱۹۹۷ منتشرشده است. این کتاب با استفاده از مدل‌های اقتصادی به شرح مسائل مهم اقتصاد پرداخته شده است.

درباره‌ی کلیات علم اقتصاد

کلیات علم اقتصاد نوشته‌ی گریگوری منکیو، درباره‌ی مسائل کلان اقتصادی نوشته شده‌است. در این کتاب با استفاده از مدل‌های اقتصادی به شرح مسائل پرداخته شده‌است. از مدل‌های اقتصادی به کار رفته در این کتاب می‌توان به مدل سولو و مدل IS_LM اشاره کرد.

نویسنده با توضیح علم اقتصاد کلان و داده‌های اقتصاد کلان شروع کرده، و سپس به بررسی نظریه‌های اقتصادی، به خصوص کلاسیک‌ها پرداخته‌است. کتاب اقتصاد کلان منکیو (ویرایش هفتم) از جمله کتاب‌های مهم اقتصاد کلان است. ویرایش هفتم کتاب از ۶ بخش اصلی و در ۱۹ فصل تنظیم شده‌است. این کتاب طیف وسیعی از مباحث مطرح شده در اقتصاد کلان را در دربرمی‌گیرد.

کلیات علم اقتصاد عمدتاً به شکلی نوشته شده که شامل رویدادهای حقیقی و روزمره ای باشد که در زندگی اتفاق می افتد و به این ترتیب خواننده متوجه شود که چگونه مفاهیم اقتصادی درتصمیماتی که هر روز می‌گیریم ایفای نقش می‌کنند. گریگوری منکیو اظهار داشته که برای نگارش این اثر سعی کرده خود را در جایگاه شخصی قرار دهد که برای نخستین بار در زندگی با اقتصاد مواجه شده است.

کلیات علم اقتصاد شامل سیزده بخش اصلی و سی وشش فصل است که بخش های اصلی آن را مقدمه، عرضه و تقاضا و نحوه ی عملکرد بازارهای کار، عرضه و تقاضا در بازار ها و رفاه اقتصادی، اقتصاد بخش های عمومی، رفتار بنگاه و سازمان های صنعتی، اقتصاد بازار مربوط به نیروی کار، مطالعه بیشتر در نظریه ی انتخاب مصرف کننده و تازه ترین یافته های اقتصاد خرد، داده های اقتصاد کلان، اقتصاد حقیقی دراز مدت، پول و قیمت در بلندمدت، نوسانات اقتصادی کوتاه مدت، اقتصاد کلان باز و آخرین مباحث اقتصاد کلان تشکیل داده اند.

این کتاب ۱۰ اصل اقتصاد را معرفی می‌کند که قلب اقتصاد را نشان می‌دهند و عبارتند از:

  • مردم با معاوضه روبرو هستند
  • هزینه یک شی، چیزی است که برای بدست آوردن آن از دست می دهید
  • افراد منطقی به هزینه نهایی و درآمد نهایی فکر می کنند
  • مردم به مشوق ها پاسخ می دهند
  • تجارت می تواند وضعیت همه را بهتر کند
  • بازارها معمولاً راه خوبی برای سازماندهی فعالیت های اقتصادی هستند
  • دولت ها گاهی اوقات می توانند نتایج بازار را بهبود بخشند
  • سطح زندگی یک کشور به توانایی آن در تولید کالا و خدمات بستگی دارد
  • رشد پول منجر به تورم می شود
  • جامعه با یک تعامل کوتاه مدت بین تورم و بیکاری مواجه است.

کتاب کلیات علم اقتصاد در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۰۹ با بیش از ۲۱۰۰ رای و ۱۲۹ نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌هایی از حمیدرضا ارباب و منوچهر عسگری به بازار عرضه شده است.

فهرست مطالب از کلیات علم اقتصاد

کتاب کلیات علم اقتصاد شامل مطالب زیر است:

  • بخش اول: مقدمه
  • بخش دوم: نظریه‌ کلاسیک‌ها: اقتصاد در بلند مدت
  • بخش سوم: رشد اقتصادی:اقتصاد در دوره‌ بسیار بلند مدت
  • بخش چهارم: نظریه‌ ادوار تجاری اقتصاد در کوتاه مدت
  • بخش پنجم: سیاست‌های اقتصاد کلان
  • بخش ششم:ریشه‌های خرد اقتصاد کلان

بخشی از کلیات علم اقتصاد

انواعی مختلف از بازارها وجود دارند. برخی اوقات بازارها از یک سازمان‌دهی بسیار منظم برخوردارند، مانند بازار بسیاری از کالاهای کشاورزی. دراین بازارها خریداران و فروشندگان در یک زمان و مکان خاص با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند. در این بازارها دلال‌ها به تعیین قیمت و فروش کالاها کمک زیادی می‌کنند.

در اکثر موارد ما با بازارهای غیرمنسجم روبه‌رو هستیم. مثلا بازار بستنی در یک شهر خاص را در نظر بگیرید. خریداران بستنی هرگز در یک زمان خاص در کنار یکدیگر نخواهند بود. فروشندگان بستنی نیز در مکان‌های مختلف محصولاتی نسبتاً متفاوت عرضه می‌کنند. در این بازار دلال یا واسطه‌ای وجود ندارد که قیمت بستنی را تعیین و اعلام کند. هر فروشنده‌ای قیمت موردنظر خود را اعلام می‌کند و هر خریدار نیز تصمیم می‌گیرد که چه مقدار بستنی از کدام فروشگاه خریداری کند.

هرچند چنین بازاری یک بازار سازمان‌یافته نیست، اما دو گروه خریداران و فروشندگان بستنی یک بازار را به وجود آورده‌اند. هر خریدار می‌داند که فروشندگان بسیار زیادی وجود دارند و هر فروشنده نیز می‌داند که محصول او مشابه محصول سایر فروشندگان است. قیمت بستنی و مقدار فروش آن به‌هیچ‌وجه توسط یک خریدار یا یک فروشنده تعیین نمی‌شود، بلکه قیمت و مقدار فروش بستنی توسط تمامی خریداران و فروشندگانی که در بازار حضور دارند، تعیین می‌شود.

 

اگر به کتاب کلیات علم اقتصاد علاقمند هستید، می‌توانید در بخش معرفی برترین کتاب‌های اقتصادی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه نیز آشنا شوید.